Bicolor Postat 16 januari 2009 Postat 16 januari 2009 Jag fick hem en hydor koralia 2 idag, tyvärr så har den gått sönder i transporten, impeller/propelleraxeln är keramisk och den har gått av på inte mindre än två(!) ställen.Är det ett vanligt fel på dessa? Jag har varit med om det på en Eheim också, och till den finns det att köpa reservdelar men jag har inte hittat nån till den här pumpen.Kan man reklamera det till posten? Det är ju inte butikens fel...Detta känns oerhört irriterande, vill få lite ordning i burken och ta bort ett par andra pumpar!! Citera
Sillen Postat 16 januari 2009 Postat 16 januari 2009 Jag skulle börja med att gå till posten och säga till att det finns en fraktskada. Sedan får du fråga dem hur du ska göra för det är inte helt enkelt med pistens reklamationsservice.Ska du få ut något på reklamation måste produkten vara rätt packad också.Lycka till! Citera
Laggeman Postat 16 januari 2009 Postat 16 januari 2009 Det kan ju vara transporten till butiken också. Sedan vet man inte ifall just den lådan med pumpen har åkt i golvet av misstag. Jag hade först hört med posten, sedan med butiken, de hjälper dig säkert. Citera
-=Mr_B=- Postat 16 januari 2009 Postat 16 januari 2009 Jag vet inte hur alla andras erfarenheter är, men mina är att om man inte vid uthämtning av paketet får en fraktskada konstaterad är det nästan omöjligt att hävda sig mot posten. De hävdar från sin sida att föremålen ska vara packade så de tål hantering, och är inte paketet synligt skadat vid uthämtning anser de att det är avsändarens fel.B! Citera
Auditor Postat 16 januari 2009 Postat 16 januari 2009 Instämmer med B.Det är i princip omöjligt att vinna mot posten ang sånt här.Men vart inte pumpen vettigt paketerad? Isf så borde det vara butiken som tabbat sig. Citera
Bicolor Postat 16 januari 2009 Författare Postat 16 januari 2009 Har pratat med handlaren, ny axel är beställd. Hoppas bara jag får ut den sista biten, den yttre biten, axeln har gått av där den sitter fast och den sticker inte ut... Citera
Laggeman Postat 16 januari 2009 Postat 16 januari 2009 Skulle det vara så att du inte får ut den sista biten så testa med en liten klick lim på axeln och låt den torka en stund i hålet, då får du säkert ut den sista biten också.Hoppas det löser sig! Citera
Ganon Postat 30 januari 2009 Postat 30 januari 2009 Lånar tråden lite om det e okey kollad min koralia 2 pump nu den väsnades en massa, ser ut som det e den däringa minnen som går igenom propelern som gar gått i 3 delar finns det att få tag på ny sådan grej ? Citera
Wiking Postat 30 januari 2009 Postat 30 januari 2009 Ring företaget där ni köpt pumparna, de skickar snabbt en ny axel. Det går att köra dessa pumpar utan axeln, på med strömmen bara och veva till på impellern så hoppar den igång. Citera
Bicolor Postat 30 januari 2009 Författare Postat 30 januari 2009 Jag mailade bara företaget där jag köpt min och fick ett brev med reservdel.Min axel hade gått av jäms med det yttre fästet, jag provade limma fast en bit av den trasiga axeln men det gick inte få ut den på det sättet... jag värmde en tunn metalltråd och brände ett litet litet hål framifrån och fick då ut den trasiga biten.Blev tveksam till kvaliten på dessa pumpar men nu när jag har bytt axeln så verkar den gå bara fint, inte mycket vibrationer. Citera
Ganon Postat 30 januari 2009 Postat 30 januari 2009 problemet var att jag inte köpt min pump dom följde med akvariet som jag köpte privat Bicolor kan du inte pma mig med företaget du köpte din pump av så kanske dom kan ta hem en ny axel åt mig. Citera
Bicolor Postat 30 januari 2009 Författare Postat 30 januari 2009 Ganon => Du har PM. Det ordnar sig säkert. Citera
Lilla Nemo Postat 3 februari 2009 Postat 3 februari 2009 På min koraliapump har axeln gått av flera gånger. Dom går av jättelätt när man ska försöka skruva av/på det yttre höljet. Nu har den gått av precis vid fästet som beskrivet tidigare. Vet inte hur jag ska kunna få ut biten. vågar inte sätta lim, är rädd att det fastnar ännu mer. Vad var det för metalltråd du brände med?Tycker att det är synd att dom inte fixar bättre kvalite på dessa annars så tystlåtna pumpar. Mvh,Elin Citera
Mattias Malmö Postat 3 februari 2009 Postat 3 februari 2009 inte helt enkelt med pistens reklamationsservice.Hehe - var detta medvetet? Piss-tens reklamationsservice. För dom är inte bra - jag har stångats med dom i ett par ärenden så jag vet, inte ett skit fick jag heller trots att en brevbärare pressat ner ett paket som inte fick plats i mitt brevinkast med sånt våld att det såg ut som han använt hammare på kartongen för att få in den - helt jävla ihopknycklat och med adresslappen helt söndertrasad och avriven så han kan inte skylla på att den var sån när den skickades för då skulle ju adresslappen inte finnas kvar alls och han skulle aldrig kunnat leverera den överhuvudtaget. Men det kunde den ju visst enligt Posten så inget fick jag i ersättning för sönderslagna varor...En annan gång vid en flytt så schabblade dom bort min eftersändning så en massa viktiga brev och räkningar blev liggandes på hög utan att delas ut till varken min nya eller gamla adress. Dom hade nämligen lyckats registrera att post inte skulle delas ut till den gamla adressen längre men missat att jag skrivit in en ny adress. Och när jag ringde och frågade varför jag inte fått nån post alls på 2 veckor sa dom att det är väl ingen som skickat nåt till dig. Sen gick det ett tag till men när jag saknade en massa räkningar blev jag orolig och det hela slutade med att dom efter fler tfn-samtal från mig upptäckte sitt misstag och naturligtvis var det ett par räkningar som redan skulle varit betalda när jag fick dom men dom påminnelseavgifterna fick jag stå för själv för jag hade ju minsann fått avierna (??).Så ja - Lycka till! Eller kanske Posten har skärpt sig nu när de åtminstone fått lite konkurrens av Citymail och så... vad vet jag... har inte haft några problem de senaste åren... Citera
Ragman Postat 3 februari 2009 Postat 3 februari 2009 hmm jag plockade isär min pump idag o fick mig en smärre chock när jag såg att axeln var av metall på min koralia pump. är det fler som fått axel av metall på sina pumpar. och är inte det farligt i ett saltvattens kar? med metall saker Citera
Wiking Postat 3 februari 2009 Postat 3 februari 2009 De första pumparna som kom hade axeln i metall. Vissa av dessa pumpar återkallades pga potentiellt elfel. Tror dock inte det berodde på axeln. Citera
Ragman Postat 4 februari 2009 Postat 4 februari 2009 ok tackar. märkligt dock då jag köpte pumpen för 2 månader sen Citera
Laggeman Postat 4 februari 2009 Postat 4 februari 2009 Har butiken haft pumparna liggandes på hyllan utan att få sålt dem så de kan ha beställt hem nya så kan det bli så. Hör med butiken i fråga ifall de kan ta hem en ny axel åt dig ifall du är orolig. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.