HardStyler Postat 20 januari 2009 Postat 20 januari 2009 Hej alla!Det var ett tag sen, men nu är vi tillbaka! Har en fråga om elsladden till vår stora pump, precis där sladden går in i pumpen har det yttre "plastlagret" blivit avskavt ett par millimeter, elsladdarna är dock fortfarande isolerade. Frågan är om det inte påverkar något ändå, och om vi borde byta ut sladden? Annars funkar pumpen finfint i övrigt! Citera
stigigemla Postat 20 januari 2009 Postat 20 januari 2009 Är det pumpen eller sladdens hölje som blivit skadat? Citera
Laggeman Postat 20 januari 2009 Postat 20 januari 2009 Ofta är kabeln gjuten i pumphuset, så att byta ut den kan bli svårt.Vad är det för pump det gäller? Citera
HardStyler Postat 20 januari 2009 Författare Postat 20 januari 2009 stigigemla: sladdenlaggeman: ingen aning om den e gjuten, ska kolla det.. det är nån Eheim vet inte riktigt vad den kallas.. ska kolla det oxå! Citera
zeke66 Postat 20 januari 2009 Postat 20 januari 2009 Eheim har ingjuten sladd. Så blir nog till att byta pump i stället. Citera
HardStyler Postat 22 januari 2009 Författare Postat 22 januari 2009 det e en 1060.. tittade lite närmre på sladden nu, den verkar va ingjuten men! betyder inte det att den enbart e fastlödd då? och så är det avskavt typ 5 millimeter från att sladden går in i pumpen.. hur mycket påverkar det här egentligen, med tanke på att elkablarna fortfarande är isolerade? vi har även funderat på om man ska använda någon krympslang för att skydda kabeln, ifall det är så att man absolut inte kan byta ut hela, vad tror ni om det? Citera
mano Postat 22 januari 2009 Postat 22 januari 2009 Jag är inte särskilt rädd för el och har gjort en hel del man inte borde eller får (som privatperson) men jag skulle inte ha kvar den där pumpen i saltvatten en enda sekund. Citera
HardStyler Postat 22 januari 2009 Författare Postat 22 januari 2009 Jag är inte särskilt rädd för el och har gjort en hel del man inte borde eller får (som privatperson) men jag skulle inte ha kvar den där pumpen i saltvatten en enda sekund.den e inte i just nu, så oroa dig inte för det.. eftersom du hållt på me el så kanske du kan svara på min fråga ang krympslang till exempel? Citera
mano Postat 22 januari 2009 Postat 22 januari 2009 den e inte i just nu, så oroa dig inte för det.. eftersom du hållt på me el så kanske du kan svara på min fråga ang krympslang till exempel? Det hade varit helt okej om sladden inte var i vatten eller ännu värre saltvatten. Jag hade också tyckt att det var okej om det bara var 12V och inte 230V som gick genom kabeln. Citera
saltishenke Postat 22 januari 2009 Postat 22 januari 2009 Håller med mano all elkabel som ska ner i vatten skarvas ALDRIG eller tätas med silicon eller krympslang !Dumt att chansa med en billig reparation om det nu vill sig illa så kan du ta död på allt i karet om du nu inte har jordfelsbrytare lr skada dig själv allvarligt om du får ström i dig när du stoppar fingrarna i vattnet !Så kolla om någon kanske vill ha reservdelar eller köp en ny likadan och slakta den trasiga på reservdelar och släng motorn ..... Citera
zeke66 Postat 22 januari 2009 Postat 22 januari 2009 krympslang gör det dessutom inte vattentätt tyvärr. Citera
HardStyler Postat 22 januari 2009 Författare Postat 22 januari 2009 okej okej, då förstår jag mer, tack för alla svar! Citera
Laggeman Postat 22 januari 2009 Postat 22 januari 2009 Vatten kan i nuläget dessutom krypa längs kablarna, på insidan av sladden, och vidare ner där den är gjuten, dvs få kontakt med vattnet och resultera i en kraftig stöt. Inte så vidare bra. Citera
mano Postat 22 januari 2009 Postat 22 januari 2009 Vatten kan i nuläget dessutom krypa längs kablarna, på insidan av sladden, och vidare ner där den är gjuten, dvs få kontakt med vattnet och resultera i en kraftig stöt. Inte så vidare bra.Just det senariot var det jag var mest bekymrad för. Citera
Bygert Postat 22 januari 2009 Postat 22 januari 2009 Det finns ett sätt att lösa problemet på ett säkert sätt och det är att använda självvulkande tejp. Gör man rent ordentligt och är noga med att följa anvisningarna på tejpen så blir det en helt säker lagning. Jordfelsbrytare är det en god ide att använda i vilket fall som helst till akvarieel. Citera
Robert Lennqvist Postat 23 januari 2009 Postat 23 januari 2009 Hallå!Det är inget att fundera på. Kassera pumpen direkt och skaffa en ny. Följderna av en misslyckad reparation, hur bra idén än verkar i teorin, kan bli katastrofala. /Robban Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.