Gå till innehåll

joelkorn´s 400 liters.


joelkorn

Rekommenderade inlägg

  • Svar 186
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Börjar med dom bra. Var på en nattlig visit på C-life igår, mycket trevlig liten butik och endast superlativ till bemötandet. Fick med mig 6 koraller av lite olika sort=)

Det dåliga då...

...kom hem vid ca 2:30 på natten (med andra ord ganska sugen på att sova) skulle lite snabbt "bada" alla koraller innan jag la i dom i min burk, detta gick bra. MEN den lilla söta acro krabban som jag var så glad att jag fick med, han hade hoppat av sin korall när jag lyfte upp den ur vattnet, trött som jag var tittade jag inte så han åkte med, så i morse hittade jag den på golvet=(

trist, men man lär sig väl nått av det också.

Mvh// joel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Vart och köpt en vortech mp 40w. Måste säga att jag är mycket nöjd! framför allt med att den inte flyttar sanden! den sitter i mitten på bakrutan i mitt 77x80x65 kar kör på ca 95% effekt och all sand ligger kvar! (en liten sak som kan vara ett minus är om den inte tystnar mer efter ett tag)

Får se om det blir för mycket flås/för lite kanske?

Borde inte vara för lite det jag kör med nu är:

Vortech mp40w, 2x tunze 6055 styrda att växla mellan 60-100%, en tunze 6045, 2x tunze 6025 och en Deltech HLP 4040 retur (dom på lägsta läget, vet ej vad det ger i cirkulation)

Kört igång grotechen också, doserar ca, mg och kh enligt balling plus.

En till 2x39w T5 har också till kommit, har nu 2 st 2x39w T5 kör med 2 ATI bleu plus och 2 ATI Actnic, En 400w Mh med marinelux 14k lampa i.

en del nya koraller också, men får lägga bilder på det någon annan dag.

Cyano problemen verkar ge med sig lite, har sänkt dosen vodka och kört i lite fosfat remover för att se om det kan hänga på obalansen i nitrat fosfat nivåerna.

Vi hörs.

joel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad tror ni har påverkat cyanon mest? att det i och med Mp40s intåg blev mycket mer rörelse på sanden eller det faktum att vodkan drogs ner och satte i Fosfat remover? (inte alu baserad)

känns som man måste tillskriva cirkulationen det väl? för inte funkar väl fosfat remover på några dagar bara? Och detta bygger på tesen att cyanon kommer på grund av för hög fosfat i relation till nitrat.

om någon har någon tidigare erfarenhet vore det kul att höra.

/joel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Här kommer två snabbt tagna bilder.

Lite fler koraller framförallt acros. På fisk fronten har det dykt ner: en Z. Veliferum. En vad jag tror var en Paracheilinus cyaneus. en liten putsar wrasse som jag inte minns namnet på.=(

En annan fråga är om det finns några som kan rekommendera någon speciell sorts kalkreaktor? eller också kan avskräcka från någon?

Mvh// joel

post-3737-14468918319563_thumb.jpg

post-3737-144689183197_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

... hyres gästen på över våningen skall flytta och vi har hittat en perfekt ny (nästan), MEN hon behöver hela över våningen ink. mitt kontor/akvarie rum.

Så nu när det börjat komma i fas och värden börjar stabiliseras så ska hela karet ner i källaren.

Fördelar: Får bygga en ny och förhoppningsvis bättre bänk, kan passa på att köpa ett mått sytt fraggkar att sätta i det "nya" systemet, och behöver inte störas av resonansljuden.

Nackdelen är att jag stör systemet, men för att minska påverkan hade jag tänkt göra som följer. Och att det skall ske om en månad!

Efter som jag bara har pelare som aquascape hade jag helt sonika tänkt sätta över dom i varsin 100L tunna (det är tre pelare plus en ensam sten) med en liten svag pump till en tunze 6025 typ, suga ur sand och resterande vatten bära ner karet fylla upp med ca 200L nytt saltvatten (som är färdigt) ställa tillbaka alla pelare och tippa i deras vatten och sen köra igång systemet igen.

Förhoppningsvis går denna apparat att göra på kanske någon timme.

Någon som har någon aspekt på detta, eller tips? kanske är helt livsfarligt att göra på detta vis? varför? finns det nått annat bra sätt?

Mvh//joel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

nu får man lite utökning i akvarie hörnan.

Som jag skrev skall systemet ner i källaren, det blir ny bänk, nytt fraggkar, lite nya teknik grejer.

Skaffat ozon och funderar skarpt på att fixa ca reaktor.

bänken kommer vara format som ett L. där det stora karet åter står så det ses från 3 sidor och en bit ut i rummet. Mellan det stora och det lilla kommer alla rör för ytavrinning och retur gå så det blir lite "skåp" i mellan dem. det lilla kommer sen och sticker ut 400 mm på den högra sidan.

Skall fixa bilder för att göra det lite mer lätt förståeligt.

Mvh// joel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

bygger ju som sagt nytt, och undrar lite om färger och fläktar.

Om färgen undrar jag bara om det finns någon att rekommendera? Jag har en regel byggd bänk klädd i 16mm MDF som skall målas, vad skall man ha som ger tillräckligt med fuktskydd och inte är skadligt för karet??

Om fläktar undrar jag bara om det är någon som kan rekommendera någon speciell? hur dom kopplat (data fläktar har väl ingen vanlig stickkontakt antar jag).

Hade tänkt fälla in dom i bänken och låta dom blåsa in "frisk" luft och sen låta den hitta ut själv.

Hoppas någon kan tänka sig hjälpa till med lite erfarenheter.

Mvh// joel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har tänkt på det någon dag nu att alltid när jag kommer upp till karet är musslan indragen, men nu ser jag lite slemtrådar från den, ser nästan ut som tunn spindeltråd.

Satte mig då ner för att kika på den, ser då vad som ser ut som en liten mask med silver grå ben på musslans undersida ungefär där den har sina "fäst tentakler".

Vad är detta? något som äter den från undersidan/insidan? kan jag göra något??

Mvh// joel

PS. väldigt tacksam för svar DS.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

tja, vet inte om någon tycker det är kul men här kommer en liten uppdatering, (+lite dåliga bilder)

Har flyttat ner hela systemet i källaren. I.o.m. flytten lades det till ett fragg kar med måtten 125x40x25, den består av två "fack" det ena lite större 80x40x25 där fraggarna står, och sedan ett med plats för ca 10kg sten plus ytavrinningsboxen.

Belysningen är 2st 2x54w T-5, returen sköter en aquabee 2001.

Stora karet tuffar på ska få i lite ny fisk i slutet på veckan.

Mitt ignites stim består numer bara av två hannar =(. De tre sista honorna har blivit så skrämda av ommöblering och flytt att dom gömt sig i stenen tills de svalt ihjäl.

Lite nya koraller och en mussla till har det blivit sen sist.

ja, ja lite bilder på hur det ser ut idag.

post-3737-14468919233837_thumb.jpg

post-3737-14468919233962_thumb.jpg

post-3737-1446891923408_thumb.jpg

post-3737-1446891923419_thumb.jpg

post-3737-14468919234274_thumb.jpg

post-3737-14468919234401_thumb.jpg

post-3737-14468919234515_thumb.jpg

post-3737-14468919234644_thumb.jpg

post-3737-14468919234755_thumb.jpg

post-3737-14468919234891_thumb.jpg

post-3737-14468919235002_thumb.jpg

post-3737-14468919235113_thumb.jpg

post-3737-14468919235227_thumb.jpg

post-3737-14468919235343_thumb.jpg

post-3737-14468919235466_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Grym mussla!

tackar.

det roliga var att när jag tittade närmare på den nya (den på bild 2), som är en maxima insåg jag att den äldre som jag trott var en maxima i jämförelse till den nya inte alls ser likadan ut.

den har mycket mindre fjäll på skalet plus att det bara är några rader närmast manteln, flera "vågor" på manteln.

Så jag börjar fundera på om det kanske är en crocea.

Någon som har bättre kunskaper som vet?

/joel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har en samets clown som fått storhetsvansinne.

Den jagar allt i karet utom de två kirurgerna som den inte rår på.

Det som är ett problem är att den jagar en mandarin jag satt i och om jag ska välja så tar jag mandarinen.

Så nu till min fråga. Någon som kan tipsa om ett bra sätt att få upp den? vill ju ha bara den inte någon pseduanthias eller cromis eller kirurg för den delen heller i.

Förslag på metod? hoppas jag kan få något svar...

Mvh/ joel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja du kan ju meta ut den, liten kkrok storlek 16-18 utan hulling...

Ha kroken och linan i ett smalt rör/slang och när rätt fisk kommer fram släpper du ut kroken. Inte speciellt snällt men då slipper man plåga resten av karet med en lång och hopplös jakt.

Vill du vara mer human så finns det en fiskfälla man kan köpa med en lucka som man fäller ner när fisken simmat in...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har en samets clown som fått storhetsvansinne.

Den jagar allt i karet utom de två kirurgerna som den inte rår på.

Det som är ett problem är att den jagar en mandarin jag satt i och om jag ska välja så tar jag mandarinen.

Så nu till min fråga. Någon som kan tipsa om ett bra sätt att få upp den? vill ju ha bara den inte någon pseduanthias eller cromis eller kirurg för den delen heller i.

Förslag på metod? hoppas jag kan få något svar...

Mvh/ joel

Jag hade liknande problem med en gammal fin tomatclown. Han fick jag inte ur förrän jag plockade ur hela karet... stackarn...

Provade med en hemsnickrad fiskfälla (blev bara en krabba), 2 håvar, fiskekrok mm utan framgång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

får försöka.

det som är problemet är att det är sonens fisk... Så den får inte dö helst, tänkt sula i den i fragg burken. Men går det inte får jag väl kroka den på kvällen och säga att den försvann sen ge han en ny=(

Tack för tipsen ska kolla efter en sådan fälla.

/joel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

jaha, samets clownens flytt gick bra, bråkar inte ännu i fraggburken.

Gick därimot ner nu för att ge första matningen och såg då att min crocea mussla var "anfallen" av 3st nassarius snäckor. Antar dock att den är död och därför nassariusarna är på den.

Bör jag ta ut den eller skall jag vänta och se? /låta dom äta upp den?

/joel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Lägger upp lite bilder, mest för att det är kul för mig själv att jämföra storlekar i framtiden.

Bilderna blir ju sådär med min lilla sony kamera. Familjen har dock skaffat en Nikon D90 så, så snart sambon har tid att lära mig hur den fungerar hoppas jag att jag kan få till lite bättre bilder.

Har placerat alla LPS:er på botten men vet inte riktigt vart jag skall ha dem. Framför allt acans vill jag ju att de ska kunna breda ut sig. Men sen är det ju det där med för mycket ljus.

Sen köpte jag en A. Soliteryensis hoppas det går att få den att funka, lite fint med en flak acro=)

post-3737-14468919492418_thumb.jpg

post-3737-14468919492539_thumb.jpg

post-3737-14468919492673_thumb.jpg

post-3737-14468919492879_thumb.jpg

post-3737-14468919492989_thumb.jpg

post-3737-14468919493098_thumb.jpg

post-3737-14468919493205_thumb.jpg

post-3737-1446891949333_thumb.jpg

post-3737-14468919493442_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...