Gå till innehåll

joelkorn´s 400 liters.


joelkorn

Rekommenderade inlägg

Hej nu skall man ta och skaffa sig ett kontor på övervåningen i huset.

I och med detta skall akvariet flyttas från köket till detta kontor (min lilla fri stad), och dom kom den geniala idéen att äntligen passa på att göra en ny bänk+ att skaffa ett nytt och större kar.

Tanken är att det skall bli ett som är antingen 180Bx70Dx60H kanske 170x75x60 eller en blandning av båda.

Till sump har jag inte bestämt mig försöker komma på om man skall gå efter nån av dom innovativa lösningar som finns här på guiden eller bara göra en helt enkel på bara en bubbel fälla inget mer. Men till att börja med får nog det bli min gamla till jag bestämt mig.

Nu till lite funderingar som uppstått, hur tjocka (trä) reglar skall man satsa på till detta kar som kommer väga över 1 ton? hade tänkt mig två rader med fyra reglar men vet inte hur tjocka man skall gå på?

Detta skall sen målas vitt och kläs in i svarta luckor är det tänkt (preliminärt).

Kommer garanterat på mera frågor vad det lider. hoppas det finns några kunniga akvarister som vill dela med sig av sina erfarenheter.

Apropå det, om det finns några av er i södertälje och stockholms trakten som kan tänka sig lite hembesök så skulle det vara jätte kul för att få lite inspiration och tips.

H// joel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 186
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Nu var det dax att börja kolla upp lite saker. roade mig ikväll med att bryta upp taket under rummet för att se hur tjocka reglar golvet stod på.

Det var lättare sagt än gjort visade sig ligga först ett brandskydds material sen gips skivor under och under det ytterligare ett lager av nån form av fiber plattor. Efter det kom vad det ser ut som kanske kan vara original taket (huset är 100 år gammalt) längre än så kom jag inte utan att skruva ner en hel gips skiva + bryta sönder fiber plattor osv... så nu får det bli att ringa den ägaren som gjorde renoveringen för att se om han minns vad det kan ha vart för reglar.

Det jag funderar kring akvariet just nu är:

Tror jag bestämt mig för ett som blir 180x70x60, stående på en bänk som blir en bit längre så att all rör dragning kan gå på ena kort sidan. Har tänkt mig koppla på en squid på ett rör som går över kanten för att slippa ett rör från botten i fram kant på akvariet. Hur tjock dimension bör man ha på till och från rören?

Med Ytavrinning vet jag inte hur jag skall göra? Hur stor skall "lådan" vara vilken dimension på hål/rör? Om man skall gå på durso eller nått annat? Hoppas på lite tips i den frågan. =)

Sumpen vet jag inte hur jag skall göra med, någon som har nån erfarenhet att dela med sig gällande fack, storlek osv...bänken kommer vara säkert 180x50 invändigt nån ting.

Till skummare har jag tänkt en Fauna marin mkII. Som kommer att sättas in i det nya karet.

Cirkulationen kommer bestå av 2x 2500L/t seio och en 10000L/t seio. skall köpa ett par tunze 6025 för att se om dom är tystare. plus att det kan vara bra med lite extra cirkulation. Senare är det tänkt att jag skall köpa en Tunze 6105 den som pumpar mellan 3000-13000, en fråga där nöjer korallerna sig med att det är en pumpa som skiftar i flöde eller måste det vara 2 för att få våg ideén. (att till lägga är ju att jag tänkt ha en squid också).

Har en 20W UV och tänkt köpa en till för att komma upp i mer effekt. men det kommer om ett tag.

Restenarnde uppgradering av Kalk reaktor, ljus, cirkulation får bli lite pö om pö när plånboken tilllåter.

åter kommer som vanligt säkert med mer frågor...=)

Mvh// joel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det ser ut som ett spännande projekt :)

På din fråga om längden på kammen på ytavrinning så beror ju det på vilken styrka på returpumpen du har. Generellt gäller att det alltid är bra med så lång kam som möjligt, för att på så sätt få med så tunt skikt av ytvattnet som möjligt. Allra mest optimalt är ju ytavrinning längs hela långsidan, s.k. coast-to-coast, men det är ju ett extremfall. Oftast är det estetiska/praktiska begränsningar på hur lång kam man kan ha, då ytavrinningslådan stjäl plats i karet.

Durso är ju bra för att den är tyst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Undrar lite vad ni har för erfarenheter av bakgrunder.

Hade tänkt mig svart eller möjligt blå. Någon med tankar om för och nackdelar? har inte sett så många stor kar "live" så lite svårt att tänka ut hur det ser ut. (Kommer gärna och kollar på akvarium om det är någon som har tid att visa och dela med sig av sina visdomar)

Andra saken är en konkret fråga om det finns någon som kan tänka sig att förbarma sig över 5(1 C. Strigosus,1 Hepatus, 1 six line wrasse, 2 ocellaris) fiskar och en handfull koraller medans mitt nya kar installeras?

Så att inte själva installationen av nya karet har en tids press på några timmar och fiskarna kan få det så stress fritt som möjligt var tanken.

H//joel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På din fråga om längden på kammen på ytavrinning så beror ju det på vilken styrka på returpumpen du har. Generellt gäller att det alltid är bra med så lång kam som möjligt, för att på så sätt få med så tunt skikt av ytvattnet som möjligt. Allra mest optimalt är ju ytavrinning längs hela långsidan, s.k. coast-to-coast, men det är ju ett extremfall. Oftast är det estetiska/praktiska begränsningar på hur lång kam man kan ha, då ytavrinningslådan stjäl plats i karet.

Om jag som ovetande då vänder lite på svaret till en fråga. Hur kraftig retur bör jag ha? Har en aqua bee 2000L med 3M höjd nu men antar att den är lite svag i längden så hade tänkt byta upp den. Men rör dragningen kan man ju ändå göra så att säga "rätt" från början?

Jag hade tänkt göra en box i ena hörnet och ha retur vatten på samma kortsida så egentligen kan jag ju då göra boxen så smal och lång (längs med kortsidan) så att det bara är en bit kvar att sätta squiden på eller är det bättre att göra hela kortsidan och sen sätta squiden fram för boxen?

För att avgöra boxens bredd (sett framifrån enligt denna tanke) antar jag att det är dimensionen på ut-vatten röret som styr? hur kraftig sådan skall man ha på ett kar som detta?

Tack för svaret!!

Mvh/joel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har ett liknande kar ( 165x70x60 ) med en ytavrinnings box som är 15x20x15 cm, returpumpen är en aquabee 3000/1 up som matar ett 25mm returrör.

Den går då inte från botten antar jag?

Sitter hålet i sidan? Vad för dimension är det på ut hålet?

H/joel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Avrinnings lådan sitter på mitten av kortsidan (karet är en rumsavdelare med tre sidor man kan gå runt) som är borrad och matar sumpen med två stycken 32mm rör (hävert), returnen från sumpen går utvändigt på kortsidan, dvs. inget borrhål för retur röret...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En liten fråga gällande durso bara. Måste röret gå rakt ner till ett hål i botten? Eller kan det gå en bit bara och sen i sidan? Så man inte tar bort så mycket av botten ytan? Och om man gör så hur mycket tappar man i ut flöde? Och sista frågan skulle man kunna sätta på en krök som inte är 90 grader utan 45 då tappar man ju inte lika mycket i effekt?

H//joel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En fråga som kanske kan vara relevant i sammanhanget.

Kan man borra ett hål mitt på bakrutan (i övre regionerna dvs) utan att förlora hållbarheten? Dvs om man nu skulle vilja ha en avrinning i mitten för att t.ex kunna köra med wavebox? Tanken har slagit mig, men idén kändes för farlig då jag fick en känsla av att hålbarheten skulle minska drastiskt...falskt alarm eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu när du säger det så...vet inte riktigt, men mina tankar hade nog mycket med det att göra. Dvs att bottnen dels vilar på en yta (om man har frigolit under dvs) och dels att den hålls av 4st väggar.

Nu när jag tänker igenom det igen så borde det inte vara några problem.

Tack för svaret och ursäkta trådstölden!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst kan du göra på det viset, Wrang körde så i sitt gamla 380-liters vill jag minnas.

Att gå igenom glaset måste göras i 90grader från glasrutan, men du kan sätta en 45graders böj före och efter ifall du vill.

Som Laggeman skrev så hade jag borrat min sida av karet. Tycket det kändes mest vettigt och samtidigt slippa en box hela vägen ner till botten.

Skulle jag gjort om det idag så hade jag valt 2st hål. En för hävert och en för evakuerings rör om det första skulle ej svälja för det blivit stopp eller ojämn hävert verkan ner till sumpen

90 eller 45graders spelar ingen roll. Jag körde med 90 för att röret ner skulle vara slimmat längs karet.

Iden från första början och där jag såg det live var hos Stefan Molin. Helt tyst avrinning

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett sådant system som grabbarna beskriver med hävert och evakueringsrör du kan ju komma förbi på söndag o se(höra) de hela i verkligheten om du är intresserad.

Är själv väldigt nöjd med de hela...

Det är tystare än dom durson jag hört och så är det alltid trevligt med lite backup ifall att något skulle gå fel.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hur funkar det där med evak. rör? är det 2 rör som går hela tiden eller sätte det ena igång bara om den andra lägger av??

Ett som det rinner i hela tiden och det andra som backup.

Den ena röret har jag en kran nere under karet och reglerar nivån inne i ytavrinningskammaren med och det andra röret är fritt fall rätt ner i sumpen och används alltså enbart om nivån blir för hög i akvariet

Har ett 32mm rör som jag fått dra ner på flödet trotts att jag har en 10000l/h pump som returpump (denna kanske ger max 6-7000L/h om man räknar på tryckhöjd och krökar)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har en fråga om sumpen. hade tänkt göra en som är 140x55x40 (LxBxH). Med först ett fack som är 60 med en skiva 35 hög som avgränsar den delen som blir osmos del. sen ett fack som kommer efter med skummaren i, (ska man ta BM 200 eller 250 är fortfarande frågan =) ). Där till frågan angående sumpen: bubbel fällan, räcker det att vatten går över en kant? alltså att man sätter 2 skivor från överdelen av sumpen med en i mellan som sitter i botten??

Typ som på denna hastigt gjord skiss??

Untitled.skp

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det blir ett kar på 170Bx75Dx60H. Med en box i ena sidan på 25Bx15Hx13D den kommer sitta 3cm ner från innerkant på karet och sitta 30 cm in från fram kanten så den hamnar lite längre bak. Borras med 2 32mm hål som sitter lite nedanför varandra. det ena i höjd med vatten nivån och det andra kommer ligga i höjd med neder kant på det första röret.

En sump kommer till på ca 300L 130Bx50Dx45H. en kammare för osmos vatten på 50x50x40. efter denna kommer skummar kammaren som blir 35x50x35 där efter en bubbel fälla med 3 glas.

Sista facket tänkte jag låta vara utan små fack, där UVC, retur pump m.m. får vara i.

Den totala vatten volymen blir ganska exakt 800L.

Det jag klurar på är om en BM 200 är för liten det står att den klarar 1000L men någon som vet med vilken belastning det gäller? Känns lite över kurs att ta en skummare för 3000L till ett 800L kar men vill heller inte ha en underdimensionerad skummare.

Någon som har erfarenhet av nått likande, eller vet vilken belastning BM200:s 1000L rekomendation är för?

Mvh// joel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

nytt.

Har beställt en ATI bubbel master 200 och en deltec 4040 pump.

Karet har jag skickat in en skiss på så väntar på att offerten skall dyka upp.

Nu är frågan med belysningen kontra cirkulation.

har nog bara råd med en del i nu läget eller kanske inte ens de om karet blir dyrt. =(

Till belysningen har jag kollat på 2 x lumenarc 400w reglerbara, frågan är, om nån vet om man kan köra med bara Mh tills jag hittar nån bra beg. T5 ramp? kan ju ta ett tag, kommer koraller musslor etc få till räckligt med ljus tid?

Belysningen idag är en armatur som är 125cm lång (karet 170cm) med 2x150wMh och 4x54wT5.

Cirkulationen är idag en seio 10000L och 2 seio 2500L det borde väl duga? Hade tänkt köra med 4x tunze 6055 sen.

Det känns som den första grejen att ta tag i är ljuset eller har jag fel?

Lite bilder kommer så snart sakerna börjar dyka upp här hemma. (om jag lyckas klura ut hur man förminskar dom lite bra) =)

/joel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Nu har skummaren och retur pumpen kommit. spännande när det börjar röra på sig.

Det vankas sportlov och en annan hoppas på att målarna kommer i början av lovet så jag kan börja bygga bänken på plats. Så lovet skall gå till lite snickeri och en tänkt tripp till Akvarie handlarn för inköp av 2 Lumenarc 400w armaturer.

Funderat om lite med karet blir nog ett 150x75x65 istället.

Tanken är att bänken kommer vara 100cm hög och kommer byggas i 2 tum 4 reglar (det som nu för tiden heter 45x95 regel är det va),

en ram o botten och en som akvariet står på. Sex stycken ben och en tvär regel uppe och en nere på mitten benen.

Uppe på ramen och tvär regeln i botten kommer det ligga en ca 24mm playwood skiva som sumpen skall stå på. Skivan kommer vara två delad så att det går att lyfta upp en delen. Detta för att minimera risken att något vatten kan spillas utifrån bänken och sen rinna under och sen inte gå att få ut. Har nämligen gammalt furu golv med springor i som jag inte vill skall kunna bli förstört.

Om det kommer behövas på grund av resonas ljud kommer håligheten fyllas med tex hödtalar vadd.

Bänken kommer vara ca 170 lång så att det finns ordenkligt med plats på ena kortsidan för rör dragningen.

Den skall kläs in i tror det blir MDF skivor med ut sågade hål för dörrar. Inte bestämmt mig för om det blir ikea dörrar eller om jag gör dom själv.

Över karet kommer det byggas en box som står på akvariet för att få bort reflektioner från ljuset plus att få en lite mer inramad känsla av karet. Tror att denna låda skall vara öppen uppåt och att armaturerna får vara fästa i taket, för att slippa hantera värme frågan lika akut.

I teknik väg till att börja med kommer det finnas:

Ljus: 2x400w lumenarc mh.

Skummare: ATI bubbel master 200

Returpump: Deltec HLP 4040

Streampumpar: Seio M2600, 2x Seio M1100.

UV: 20w.

Kommande grejer är:

Utbyte av streampumparna till 4x tunze 6055.

En till 20w uv eller en 39w stället.

T5 ramp.

Grotech III NG.

Så ser det väl ut just nu. skall försöka fixa med lite bilder när bygget kommer igång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja ha, nu har man vart och satt sprätt på sina pengar igen.

En tripp till triton slutade i en hink salt lite PVC genomföringar och en kran och sist men inte minst två stycken Lumenarc reflektorer storlek mindre, marine lux ställbara 400w ballster och 14000k lampor.

Är i full gång att bygga bänken, det ser ut att bli en 170 lång en med 6 ben och dimensionerna 45x70mm.

kommer lite bilder när den börjar ta form.

Mvh/joel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

lite nytt under molnen, skaffat mig en tunze nivåvakt 3155, och en ny (bättre begagnad) osmos med silikat filter.

Bänken skall jag bara såga ut luckorna sen är det dax att börja måla den, den blev ganska stor i det lilla rummet den står i, där i mot kom jag på den lysande idéen när jag såg hur högt det ser ut med 1m hög bänk, att det får bli en bar skiva runt det hela! tror det kommer bli grymmt att sitta där och sippa drinkar och ta en öl och kolla dikrekt i karet.

Vet dock inte ännu om det blir en skiva i typ 15mm röd MDF eller om det blir en limmad bänkskiva i massivt trä.

På åter hörande/joel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...