Gå till innehåll

joelkorn´s 400 liters.


joelkorn

Rekommenderade inlägg

  • Svar 186
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Japp precis den.

Är du nöjd med ballaster? Var har du för ljuskälla?

har ju inte testat den ännu på koraller. men kör med 14000K marinelux lampa och det blir fin färg och dimm funktionen tror jag kan komma till stor användning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har ju inte testat den ännu på koraller. men kör med 14000K marinelux lampa och det blir fin färg och dimm funktionen tror jag kan komma till stor användning.

Har för avsikt att köpa 2st 400W av den typen. Kanskse kan styra dimningen mha

ett servo eller en stegmotor. Tänkte även testa marine Lux 400W 14K E40 lampan

till en början.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har för avsikt att köpa 2st 400W av den typen. Kanskse kan styra dimningen mha

ett servo eller en stegmotor. Tänkte även testa marine Lux 400W 14K E40 lampan

till en början.

/Johan

jo jag har också tänkt i dom banorna. men är tyvärr alldeles för oteknisk för att kunna klura ut en lösning själv. Men om du kommer på någon så skicka gärna ett PM om hur man gör. =)

Jag tycker lampan är väldigt fin, men som sagt kan inte säga nått om tillväxten under den.

//joel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo jag har också tänkt i dom banorna. men är tyvärr alldeles för oteknisk för att kunna klura ut en lösning själv. Men om du kommer på någon så skicka gärna ett PM om hur man gör. =)

Jag tycker lampan är väldigt fin, men som sagt kan inte säga nått om tillväxten under den.

//joel

Jodå jag kan sälja det dyyyrt;). Finns många häftiga lösningar på mycket man har

men tyvärr prioriterar men inte dessa alltid.

Lampan är ju billig osså, kan ju vara bra innan man sett flera olika färger mm.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jodå jag kan sälja det dyyyrt;). Finns många häftiga lösningar på mycket man har

men tyvärr prioriterar men inte dessa alltid.

Lampan är ju billig osså, kan ju vara bra innan man sett flera olika färger mm.

/Johan

jo den är ju inte så dyr. men ingår det inte en lampa har jag för mig? så om priset är en asspekt ta den dyraste=)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo den är ju inte så dyr. men ingår det inte en lampa har jag för mig? så om priset är en asspekt ta den dyraste=)

Står inget på hemsidan om "medföljande lampa". Varför den dyraste om den inte är bäst?

Kunde man få en bild på ratten på mh-ballasten?

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Står inget på hemsidan om "medföljande lampa". Varför den dyraste om den inte är bäst?

Kunde man få en bild på ratten på mh-ballasten?

/Johan

Citat från Tritons hemsida: H kit bestående av Lumen-arc mini reflektor för singel-end lampa, MarineLux 400W dimmbar elektronisk ballast och valfri marineLux/BLV/Radium-lampa.

ska försöka lägga en bild imorgon.

// joel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Citat från Tritons hemsida: H kit bestående av Lumen-arc mini reflektor för singel-end lampa, MarineLux 400W dimmbar elektronisk ballast och valfri marineLux/BLV/Radium-lampa.

ska försöka lägga en bild imorgon.

// joel

Okey då förstår jag. Jag har redan reflektor så jag behöver endast ljuskälla och ballast.

Hade varit kanon annars.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

ja ha då har man shoppat lite koraller då.

annars inget nytt, allt tuffar på.

Har börjat dosera vodka istället för alu. fosfatremover, får se om det kan ta ner fosfat nivån som ligger på ca 0.030 nu ungefär.

har tänkt skaffa två tunze 6025 för att bättra på cirkulationen lite. sen skall det köpas en GHL 4kanalig doserpump OCH en till 2x39w T5 ramp.... (denna hobby verkligen suger musten ur plånboken)

vatten byte till helgen och kolla igenom alla värden en gång.

Här kommer i vart fall lite bilder

post-3737-14468917720919_thumb.jpg

post-3737-14468917721129_thumb.jpg

post-3737-14468917721478_thumb.jpg

post-3737-14468917721664_thumb.jpg

post-3737-14468917721837_thumb.jpg

post-3737-14468917722013_thumb.jpg

post-3737-14468917722215_thumb.jpg

post-3737-14468917722398_thumb.jpg

post-3737-14468917722711_thumb.jpg

post-3737-14468917722894_thumb.jpg

post-3737-14468917723042_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja ha. kunde inte hålla mig ifrån affärn idag heller.=)

Kom hem med 6 Chromis Viridis

En A. Valida som jag fragga av en bit på när jag kom hem så nu har jag en korall och en fragg size större.

En liten snäcka jag dock glömt namnet på.

Mätte alla värden idag också.

MG= 1340

Calcium= 410

KH=6,6

PH=7,8 (mitt på dan)

Nitrit= 0

Nitrat=6

Am0nium= 0 (dock med ett test som gick ut 200709)

Fosfat 0.010

Salt 1.0255

Det ser väl ok ut va?

En stackars chromis som är lite sargad och inte riktigt vill vara med dom andra, får se om han klarar sig.

Nått som är kul är att chromisarna och mina pseudoanthias simmar tillsammans så det ser ut som ett mix stim=)

Och suck blir så sugen på ett stim Despar istället för mina Ignites tycker dom har finare färger. men lite dyrt med ett helt stim när fiskarna kostar 250/st.

Får hoppas mina blir lite starkare i färgen när dom växer till sig lite.

Ja, ja här är lite bilder:

Den ena på Valida korallen är lite suddig men man ser den gröna färgen hyfsat bra på den bilden i vart fall.

En annan sak jag tänkt på, kan man måla bakrutan med svart färg? och i så fall vilken sorts? måste nog målas svårt att få på film nu i efterhand tror jag.

post-3737-1446891772993_thumb.jpg

post-3737-14468917730129_thumb.jpg

post-3737-14468917730288_thumb.jpg

post-3737-14468917730451_thumb.jpg

post-3737-14468917730615_thumb.jpg

post-3737-14468917730763_thumb.jpg

post-3737-14468917730917_thumb.jpg

post-3737-14468917731032_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

börjar ta sej fint detta projektet =) fina bilder

tackar.

Man försöker men har bara en liten Panasonic DMC-Tz5 (liten fick kamera) så lite svårt att få till fina när bilder på dom korallerna som står en bit in i burken. Man blir ju grymt sugen på en bra system kamera...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Suck. blir så trött på min lilla sjöstjärna, den har bestämt sig för att det skall gå att stoppa in armarna i pumparna. Har försökt säkert 5 ggr nu, ser helt deformerad ut.

en liten del av A.Nana:n har dött tror jag ser i vart fall helt vit ut. Men var den biten som bara var typ fyra polyprader hög. dom andra tre ser fortfarande fina ut, är dock bara A. Nana:n som inte har släppt ut poluperna nämnvärt ännu alla andra har dom ute. Spelar det någon roll?

en liten fråga också. Är det någon som vill dela med sig erfarenheter från T5 armaturer ( som inte kan vara längre än 96cm ) ? skulle behöva en till, har just nu bara en på ena sidan, så andra sidan behöver också. Sitter en deltec 2X 39W nu.

Men frågan är om dom är dom bästa? eller finns det andra som kanske är bättre för runt 1700, eller rent av billigare=)

ha det gott tills vidare.

/joel

Ändrat av joelkorn
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gillar fiskvalet, vilken sorts Anthias är det du har?

Går och funderar på Anthias stim eller Chromis stim i mitt kommande kar. Har det gått bra med Anthias eller har du haft mycket bråkande?

det skall vara Ignitus, köpte dom begagnade här på guiden. Inget bråk vad jag har märkt.

Han som hade dom innan hade massor som hoppade ur karet sa han, men inte hänt hos mig.

Det som är lite kul är att när jag stoppa i chromisarna så simmade dom till anthias stimmet och nu simmar dom tillsammans närstan hela tiden=)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det skall vara Ignitus, köpte dom begagnade här på guiden. Inget bråk vad jag har märkt.

Han som hade dom innan hade massor som hoppade ur karet sa han, men inte hänt hos mig.

Det som är lite kul är att när jag stoppa i chromisarna så simmade dom till anthias stimmet och nu simmar dom tillsammans närstan hela tiden=)

Häftigt, men då har du alltså fått en fungerande grupp din turgubbe =-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

köpte idag en ny temp för att vara säker på värmen och nu när Mh:n vart igång i snart 4 timmar är det 28 grader, är det för mycket?

En annan fråga. någon som vet nått mer bra artregister än dom som finns här på guiden?

Och om det finns någon stans där man kan få tag på sida/bok med art bestämnings nycklar till fram för allt sps koraller? men även annat vore kul.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fishbase är mycket omfattande men gäller fiskar i havet. Wetwebmedia är en bra site och så finns det artiklar på advanced aquarist och reefkeeping.

"Bibeln" när det gäller stenkoraller är Corals of the world av JEN Veron. Tre stora dyra böcker men mycket bra. Jag har sett en bestämningsnyckel på en officiell sida från Australien ( eller ett universitet där). Men den utgår mest från detaljer i kalkskelettet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skall antagligen ner till tyskland en sväng någon som kan tipsa om några bra handlare/odlare i norra och mellersta delarna av detta land?=)

Satt och kollade lite på KZ:s hemsida dom verkar ju ha ett sjukt stort utbud. Men frågan om det finns flera stora? som kanske inte tar lika mycket, för antar att man betalar en del för att det just är på KZ...

Mvh// joel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns det några bra mässor i Sverige, Tyskland, Danmark (även england kanske)

som man får gå på som privat person (tipsa gärna om sådana för företag också)?

och finns det några med inköps möjligheter av djur?

Hoppas någon glad (även ledsen, sur, arg, lugn, förbannad etc. går bra) kan svara.

Mvh// joel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

noterade en liten krabba i skuggan av en ls. såg ut som han hade "solfjädrar" eller typ en halv rörmask på två armar över huvudet, förde dessa mot vad jag tror är munnen med ca en sek mellanrum. var klar röd på undersidan av kroppen. ser ut att vara typ blyerts grå på ovan sidan med små ljus blå band tror det är 3 på varje ben.

klart den snyggaste krabban jag sett live. hoppas bara han/hon inte är skadlig, men såg som sagt mer ut som den med hjälp av dessa fjäderfångare filtrerade ut saker ur vattnet?

Mvh// joel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...