Gå till innehåll

joelkorn´s 400 liters.


joelkorn

Rekommenderade inlägg

Hej. har lite frågor om skötsel råd till musslor. vad skall man tänka på innan man skaffar? finns det någon begränsning på hur många man kan ha?' hur skall man koppa in dom? snabbt/lång?

Angående aquatic natur osmosen, kan slangen med vatten matningen vara några meter lång eller är det något som sabbas då?

Du ska ha bra belysning, gärna mh men ej något krav. Finns speciell mat för dessa, kommer inte ihåg namnet, jag har ett pulver som man blandar med vatten.

Du kan nog ha så många du har råd med, koppas in likadant som andra djur.

Slangen till osmosen kan vara så lång som du behöver, spelar ingen roll.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 186
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Du ska ha bra belysning, gärna mh men ej något krav. Finns speciell mat för dessa, kommer inte ihåg namnet, jag har ett pulver som man blandar med vatten.

Du kan nog ha så många du har råd med, koppas in likadant som andra djur.

Slangen till osmosen kan vara så lång som du behöver, spelar ingen roll.

tack för svaren.

Kör med 400w Mh + 2x 39w T5 kommer nog lägga på 2 till lite senare. Det borde väl räcka även för dom musslorna som vill stå i sanden i ett 65cm högt kar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då har man kommit ett stag närmare ett fungerande akvarium då. Var och köpte (förhoppnings vis) alla pvc delar jag behöver.

En liten fråga jag glömde fråga på butiken, kan man limma med vilket lim (så klart ett anpassat till hård plast). alltså nått från vilken byggfirma som helst?

Mvh// joel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej. har en fundering angående min AN 120 osmos.

Läget är som följer:

Har haft en osmos som stått i källaren, funkat fint (så vitt jag vet).

Kopplade nu på ett silikat filter, tror allt är kopplat rätt. (vatten kommer in i det blåa röret underifrån, sen via toppen in i toppen på det röda, från botten på röda in i botten på det stora röret, (härkommer frågan) visst är det sen den vänstra av dom två utgångarna som sen skall i botten på silikat filtret? och den högra ner i slasken.

Har det kopplat så i vart fall men det jag tycker är konstigt är att ur den slangen som kommer från det högra hålet (alltså inte går till silikat) rinner det ut massor vatten och ur silikat filtret nästan inget!

Vad är fel?

Mvh//joel

PS: dom har sagt att karet kommer till helgen! JIPPI!

DS.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det blir mer spillvaten än osmos, synd nog...

//NiXoN

men proportionerna känns hel skumma typ 3 till 1 kanske ännu mer? plus att det kommer inte ens en strid ström ur silikatfiltret men ur spill vattnet kommer en liten stråle=(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

någon som vet vart man kan få tag på 6mm högtrycksslang som är ett par meter lång??

Mvh//joel

På järnaffären

men proportionerna känns hel skumma typ 3 till 1 kanske ännu mer? plus att det kommer inte ens en strid ström ur silikatfiltret men ur spill vattnet kommer en liten stråle=(

Samma hos min mer ut ifrån slaskröret än det vattnet man vill ha

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad för sorts fläktar kör ni?

någon som kan rekommendera nått ur conrads sortiment? skall nämligen köpa strömbrytare där så kan ju lika gärna beställa allt från samma tänkte jag.

Vet någon en bra sida eller dylikt där man kan läas lite mer om musslor? typ hur man ser skillnad på dom olika tridacna sorterna står inte nått om utseendet på reeflex vad jag kunde se...

Mvh// joel kornfeld

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hur ser man skillnad på

Pusiostoma mendicaria

och

Engina mendicaria

som jag förstår det är den övre en sandsnäcka och den undre mer som en turbo som äter alger??

Tack för er tid.

Mvh// joel

Den undre är absolut inte som en turbo, den är inkapabel att äta alger, och är ett rovdjur, och attackerar små räkdjur, maskar, ocn andra snäckor ocn äter upp dem... Den andra hänner jag inte till så mycket om..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den undre är absolut inte som en turbo, den är inkapabel att äta alger, och är ett rovdjur, och attackerar små räkdjur, maskar, ocn andra snäckor ocn äter upp dem... Den andra hänner jag inte till så mycket om..

ok. tack för den infon. på reeflex står det nämligen: Algenaufwuchsfresser wie auch Aas. vilket betyder att den äter alger och as... på infon om Engina mendicaria

någon som kan säga nått om Pusiostoma mendicaria stämmer inte reeflex texten på den heller??

Tack för all hjälp!

Mvh// joel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

då har man befriat sig från lite mer pengar då....

var och köpte vad jag hoppades på skulle va det sista så skulle allt finnas!

Men...

...så klart glömde jag en sak en timer som klarar 400w=(

med mig fick jag i vart fall: lite pvc delar (några köper för lite, några för mycket. jag tillhör det senare visar det sig när jag kom hem. lite för krångligt tänkt så några muffar och en krök för mycket plus en kulventil)

En deltec 2x39w T5 ramp. (som det visad sig när jag kom hem att reflektorerna inte var med till)

deltecs fosfat test

lite alu baserad fosfat remower.

ultrabak

tangit

2 påsar levande sand (samoan pink)

lite små krafs helt enkelt!

ja, ja summa summarum så måste jag åka igen för att få reflektorer och en timer. suck.

Mvh// joel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ringde han som ska göra akvariet igår då sa han att burken var klar men stod hos glasmästaren men om jag ringde imorgon (läs idag) så kunde vi hämta det där för han hade nyckeln.

så går man och laddar, ringer. tyvärr jag skall till uppsala och leverera ett kar men ska kolla...

... nä tyvärr din burk var inte klar. jag fixar så den är klar i början på veckan.

suck! jag som hade längtat så.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

är det någon som har nått bra tips på vad man kan ha för fläkt till cirkulationen i bänken? något tyst alternativ vore att föredra =)

har någon testat tunzes nya 7096?? funkar den bra?

någon som vet/hört nått om deras nya 6055? den med titan-axel?

tackar för all feedback hittills!

mvh//joel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ringde akvarie affären i onsdags då var inte karet klart "i början på veckan som han lovat att det skulle vara klart".

Men pratatde med en anställd i butiken och hoppades på att det han sa kanske inte var en halvsanning han sa att karet alla gånger skulle vara klart på lördag (imorgon).

Men så när jag var på triton (inte dom som gör karet) för att köpa på mig lite smått och gott, så har det ringt på telefonen. lyssnar på meddelandet som säger att tyvärr är inte ditt kar klart förens på söndag, ringer då upp alltså typ 10min senare än karet skulle vara klart på söndag och då har det vipps tagit tills måndag att göra klart de....

suck. vet inte riktigt vad jag skall tror. vilken av alla verisioner som är sant och framför allt varför?

är det inte ett mycket mer profisionellt beteende att säga en tid kanske nån dag senare än man tror så att man faktiskt kan leverera?

ja, ja inte mycket att göra åt, får väl snällt vänta igen då.

Men från triton fick jag ivartfall med mig, reflektorerna som inte kom med T-5 armaturen jag köpte, som det tyvärr visade sig att precis med den leveransen jag köpt ingick dom inte så fick pynta dom extra. typiskt min tur=)

Och början på den nya pump uppsättningen fick jag med mig också. En tunze 6055. skall bli en eller två till...

Timern hittade vi inte/var kanske slut. alltid är det nått som man skall ha som saknas.

Men som sagt inte mycket nytt innan karet kommer. skall kanske köpa listerna till luckorna imorgon om bygghandlarn har öppet på nationaldagen vill säga. Annars inga planer.

Mvh// joel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ringde idag igen (trägen vinner) till akvarie tillverkaren. han sa allt var klart bara skära silikon kvar mend e kunde han fixa.

så glad i hågen åker jag upp (ca 5mil) vi åker tillsammans till glasmästeriet, men när jag får se burken var det inte många rätt.

Transparent silikon inte svart. ytavrinnings boxen satt fel var 12 hög och 15 djup inte tvärt om som det skulle va=)

hålen satt lite högt.

sumpen den också i transparent sili. men det fick dugen men där var dock hålet gjort i 55mm inte 45mm som det skulle va.

Men summa sumarum jag får en ruta till optiwhite (totalt 2) + att han kör hem karet och en ny genomföring till sumpen. skulle komma till helgen senast sa han.

test fyller sumpen nu ivartfall så får vi se.

Ja, ja skriver väl igen nästa helg när det börjar hända grejer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

fyller dom delarna som går i sumpen i väntan på att få en större genomföring.(glas mästarn hade ju borrat för stort hål)

Byggde en glas skiva som står på pvc ben för skummaren att stå på, står nu på ca 19cm. skall man räkna från glaset den står på eller från toppen på skummarens egen bas platta? (en BM200)

en luckan klar, den andra passade inte riktigt, måste tagit fel lucka och satt listerna på den så blir till att slipa bort nån millimeter för att den skall gå in i hålet. och måste köpa mindre magneter så inte luckan sticker ut så mycket.

På inköps listan just nu står en GHL doserings pump med fyra huvuden och ytterligare en eller två tunze 6055. sen nått att styra dom med, någon som har något bra att säga i valet mellan 7096 och 7095?

väntar fortfarande på fördelardosorna med idividuell brytare från konrad, borde komma snart tycker man.

Karet skall bli utkört till helgen är det lovat. 200L färdigt osmos vatten står och väntar.

Inte mycket mer just nu. Snart är jag framme vid aquascapingen, skall bli så spännande att få köra igång!

Mvh//joel

post-3737-14468917445726_thumb.jpg

post-3737-14468917445922_thumb.jpg

post-3737-14468917446096_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snygg och prydlig sump! Förstår att du är sugen att komma igång, rackarns otur du haft med att få karet....

Man får lov att tacka.

Tror dock att med alla rör och sladdar blir det lite rörigare=(

Man kan inte ha tur med allt här i livet. Hoppas på att jag kanske kan få lite flax med karet, kanske det dimper ner någon av önskelistans saker begagnade till ett bra pris=)

Mvh// joel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...