Gå till innehåll

joelkorn´s 400 liters.


joelkorn

Rekommenderade inlägg

Blir inte klok på musslor.

På den ena site:en står det att de ska ha bra flöda nästa står det lite flöde...

Efter att min förra mussla dog blev jag lite nojjig att den andra fick för lite ljus att det kanske var därför den inte klara sig så den flyttades till rakt under 400w:arn med lite flöde.

Läste sen att det skulle vara bra med mera flöde för maxima, så jag tänkt ää jag sätter upp den på första sten "nivån" där får den mer ljus och lite mer flöde.

MEN så kommer man ner idag och den ser ut att ha dött!

Nu undrar jag lite till er som har lyckats med musslor, hur står dom med ljus och flöde osv. vad är knepet?

/joel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...
  • Svar 186
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

blir inte klok på ett problem som dykt upp...

... jag har ju ett system med en huvud tank och ett fraggkar med gemensam sump.

Det som skett är att på hyfsat kort tid har alla Acropora Valida fraggar (ca10-15) och en lite mindre korall /ca 5cm diameter, kanske 6 grenar)i fragg burken blivit helt vita och vad jag gissar är dom små helt utom räddning, den större har fortfarande lila toppar. Det är inte STN eller RTN vad jag kan se, vävnaden har inte heller fläckvis vitnat, utan allt blivit vitt jämnt över hela korallen.

Nu till det konstiga. Ingen annan acropora eller annan sps ser ut vad jag kan se att må dåligt. Och fram för allt så mår moderkolonin i stora burken hur bra som helst!

Jag hade en liten KH dipp i förra veckan (5,6) buffrades upp på två dagar.

Kan det vara den som Valida är väldigt känslig för? Men om så är fallet varför inte moderkolonin?

Bör också tilläggas att moderkolonin inte är mycket större än den mindre korallen (fraggade sönder en stor koloni som hade STN som jag inte fick bukt med)

Alla svar är varmt välkomna (även gissningar)!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var bara för att bolla funderingar som jag nämnde ljuset.

Har du någon annan korall i närheten som eventuellt kan sprida något gift?

Jag kritiserade inte dina idéer. Väldigt kul att någon svarar!

Dom stod spritt i fragg burken, så inte så jag kan säga aha måste vart den korallen.

Börjar fundera på plattmask.

Doppat dem i coral cure, men efter som jag inte haft det förr vet jag inte vad jag skall leta efter...

... Tänkte leka detektiv så fort jag får tid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur ligger värdena.

Ca, Mg, Kh, fosfat, nitrat mm...?

Kör du några andra tillsatser, jod, aminosyror, kalium mm...?

Om inte så skulle jag rekommendera köra med Tropic Marine A-Element och K-element. Sedan jag började med dessa så har det börjat växa så det knakar, och allt ser friskare ut på något sätt.

Men jag kör bara en halv dos av vad som rekommenderas på förpackningen. Är lite nojjig för överdos, jag ser bara till att det mesta finns tillgängligt i karet.

Även lite korallfoder då och då gör nog inte skada, lite zooplankton och phytoplankton.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kollat aefw var nog inte det.

Bad en lokal förmåga som själv haft det titta och fick lugnande besked.

Jag doseras ultra min-s och bak då och då. Annars inget.

Kh 7,6

ca420

mg1350

fosfat var precis läsbart med dd test sist. Dock någon vecka sen. Får mäta igen.

Tänkte göra om lite med cirkulation osv i fragg karet.

Den del som tidigare det låg ls i ska nu bli sps eller lps odling/fraggar.

Tror kanske det blir den stora som får bli lps efter som de växer fortare.

I.o.m. detta bör jag nog höja upp ramperna lite.

Får se hur de reagerar på detta.

Validorna har jag i.o.f gett upp hoppet på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter som det inte var aefw, så tänkte jag...

... Jag gör som vid lågkonjunktur och investerar mig ur krisen.

;)

sagt och gjort åkte till triton.

Det blev fyra nya acro's var av två riktigt stora typ som min knytnäve.

En reeflux 12k 400w:atre till stora karet.

Dock inga t5 rör, då dom inte hade det jag ville ha.

Skämt o sido. Tror inte det löser något, men var inte nöjd med radium.

Och gissar mig till att kanske dåligt skött med vattenbyten har gjort att det kanske saknas något som just validan i kombination med att det kanske inte är likabra förutsättningar i fraggburken, inte klarade.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Har bytt mh från radium till reeflux 12k mycket nöjd med den nya lampan, hoppas den ökar tillväxten också.

Även stoppat i en vortech mp10. Den snurrar också fint. Inhandlad från USA, så man fick fixa en ny sladd till adaptern à 99kr. Varför jag tog den där ifrån var för att ink. sladd och frakt kostade den 500 mindre än i Sverige. Och vanligt vis brukar jag vilja betala lite extra för att få en smidig eventuell reklamations gång. Men då jag har dåliga erfarenheter på reklamation från min vortech mp40 kändes det som att kassta 500 i sjön.

Kör nu med denna pump uppsättning. 3x 6055 på styrning(7095), 1x6045,1x6025 och en mp10.

Har tänkt att när korllerna växer ska ja modda 6045 och 6025 för att få mer flås. Har även en till 6025 man kan ha i.

Nästa sak på inköpslistan är en ca reaktor. Har redan co2 tub etc. Bara reaktor och ph kontroll som saknas.

Även mer ljus är det tänkt. Antingen en nya styrbar 400w mh eller så är jag lite sugen på att antigen bygga eller köpa en LED ramp att kompletera med.

Nästa sak som skall göras/fixas är att jag tänkt testa med svart bakgrund och har även en liten idé om att hänga en sten på bakrutan så att den så att säga "svävar". Men tror att det kanske ser konstigt ut med blå bakgrund.

Annars inte så mycket nytt. Några acro kolonier har flyttat in.

Lyckats hitta vart jag kan köpa ATI rör så beställde en 15 rör ;)

mvh//Joel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...