Gå till innehåll

joelkorn´s 400 liters.


joelkorn

Rekommenderade inlägg

  • Svar 186
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Limmat PVC hela kvällen! en krök till evak rör som saknas, men får köpa det imorgon.

hoppas allt är tätt och bra nu bara! snålade inte direkt med tangiten=)

ja, lite bilder på hur det ser ut. svårt att få fin bild med min kamera (en sådan liten pocket variant) så här på kvällen somni ser men nått i vart fall.

Mvh// joel

post-3737-14468917453822_thumb.jpg

post-3737-14468917453986_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det står att man skall välja volt antal på adaptern innan man kopplar i den, men inte varför?

Någon som kan svara på det? mellan 12V och 24V kan man välja står det.

Kom på att det var styrningen till pumpen. 24V= 5500L/t

Men ett annat problem verkar vara att den låter på tok för mycket! Inget rasslande ljud snarare typ ett surrande som låter ganska mycket=(

Någon som vet vad det kan vara?

Mvh// joel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det skall på en till t-5 ramp till, till höger om Mh. och en "låda" uppe på karet för att gömma undan alla armaturer. lite målning och sista luckan på. Lite fler pumpar men annars allt tror ja.

Senare kanske en GHL doserpump men den får stå i lilla rummet bakom.

Såhär ser det i vart fall ut nu.

post-3737-14468917455099_thumb.jpg

post-3737-14468917455352_thumb.jpg

post-3737-14468917455574_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

en snabb fråga ang sumpen, har du koll så att allt vatten som kommer från akvariet får plats vid ett strömavbrott. den ser ju välfylld ut redan. just in case.

mvh manne

visste inte riktigt hur man skulle räkna ut hur mycket som faller tillbaka vid ett eventuellt strömavbrott.

får nog plats en 25-30L skulle jag gissa på. som den är nu. tror du det kan vara lite? (får annars hålla tummarna på att sump bänken är vatten tät som det är tänkt! skall kunna stå 12cm vatten där i också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett tips bara innan du kör igång skarpt, sätt en kran till efter utloppet från returpumpen, precis ovanför den andra kranen som kommer ut från sumpen innan Deltec-pumpen, då slipper du få väldigt mycket vatten i möbeln ifall du måste koppla loss pumpen för rengöring eller något, jag gjorde det själv häromdagen och fick nog ut en halvliter vatten, det tar tid att låta allt det vatten sugas upp av en trasa innan man kan lossa pumpen helt. :)

Den sista baffeln, den som sitter mellan UVC't och returfacket, som det ser ut iaf, kan du inte sänka den något, då får du plats med mer vatten vid ett eventuellt strömavbrott.

Kör gärna ett test med den nivå du kommer ha sen, då kommer du få reda på resultatet innan du har salt i vattnet iaf. :)

Ser bra ut annars, lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett tips bara innan du kör igång skarpt, sätt en kran till efter utloppet från returpumpen, precis ovanför den andra kranen som kommer ut från sumpen innan Deltec-pumpen, då slipper du få väldigt mycket vatten i möbeln ifall du måste koppla loss pumpen för rengöring eller något, jag gjorde det själv häromdagen och fick nog ut en halvliter vatten, det tar tid att låta allt det vatten sugas upp av en trasa innan man kan lossa pumpen helt. :)

Den sista baffeln, den som sitter mellan UVC't och returfacket, som det ser ut iaf, kan du inte sänka den något, då får du plats med mer vatten vid ett eventuellt strömavbrott.

Kör gärna ett test med den nivå du kommer ha sen, då kommer du få reda på resultatet innan du har salt i vattnet iaf. :)

Ser bra ut annars, lycka till!

Om jag förstår det rätt menar du en kulventil direkt efter utblåset på deltec:en?

går inte att sänka utan att skära i glaset. (vilket jag inte kan, är det svårt)?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

visste inte riktigt hur man skulle räkna ut hur mycket som faller tillbaka vid ett eventuellt strömavbrott.

får nog plats en 25-30L skulle jag gissa på. som den är nu. tror du det kan vara lite? (får annars hålla tummarna på att sump bänken är vatten tät som det är tänkt! skall kunna stå 12cm vatten där i också.

som laggeman skrev, testkör med avbrott innan du kör skarpt.. o vänta en bra stund så du vet att det verkligen finns marginal i sumpen för allt vatten.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

som laggeman skrev, testkör med avbrott innan du kör skarpt.. o vänta en bra stund så du vet att det verkligen finns marginal i sumpen för allt vatten.

mvh manne

får göra så, testa och helt enkelt hålla tummarna=)

levererar ett test resultat imorgon förhoppningsvis.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du förstår mig rätt ang. kulventilen.

Calle "Vargklo" ordnade detta själv i sin sump, han borrade ett antal 25mm hål i en baffel han inte kunde lossa. Skicka honom ett PM så kan han säkert tipsa dig om lämpliga delar. :)

lättaste är nog bara att kapa röret och sen ta bort en bit lika lång som kulventilen, sen bara limma på den igen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om man har satt i silikon (sånt för akvariebruk) som inte är där för bärande syfte bara estetiskt. hur lång tid skall det torka då? räcker ett par timmar så man vet att ytan är torr? spelar ju egentligen ingen roll om det är lite mjukt inuti, bara vatten i ytboxen som skall rinna över så ingen risk att trycket ändrar nått, men om det av någon annan anledning vore dumt är frågan?

Mvh// joel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ingen som vet nått om det? läste på sikasil:s hemsida det står att den är yttorr efter 10min, sen härdar den ca 2mm per dygn.

jag har silikonat en "trappavsats" så att säga som det blev när jag höjde upp kammen på ytavrinningen det är på sitt tjockaste ställe i "botten" 12mm och högst upp alltså 0mm.

Frågan är om det som kommer i kontakt med vattnet måste vara härdat helt? det är ju yttorrt plus härdat minst 1mm in nu. kan det stanna upp i härdningen om jag låter vatten rinna på nu?

det skulle ju ta 6dygn för det att härda helt enligt beskrivningen, känns segt.

Mvh// joel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vanlig ättiksbaserad silkon härdar långsammare under vatten. Märkligt tycker jag eftersom det härdar snabbare i fuktig luft än i torr.

ok. men slutar det härda det som så att säga är under den torra och härdade lagret om man kör på vatten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej men det går långsammare. Nu har jag inte använt Sikas silikon men fyra andra ättiksbaserade fabrikat.

tack så jätte mycket för svaren stig. att det tar lång tid gör inget, så länge det inte skadar karet.

en annan sak jag undrar över, har någon erfarenhet av dom nya BM200 om det brukar vara så att pumpen låter som ett tröskverk i början? min låter i vart fall typ dubbelt av min gamla mce 500!

H// joel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack så jätte mycket för svaren stig. att det tar lång tid gör inget, så länge det inte skadar karet.

en annan sak jag undrar över, har någon erfarenhet av dom nya BM200 om det brukar vara så att pumpen låter som ett tröskverk i början? min låter i vart fall typ dubbelt av min gamla mce 500!

H// joel

Min har varit tyst sedan starten. Den ligger inte mot någonstans?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min har varit tyst sedan starten. Den ligger inte mot någonstans?

nej inte ett sådant ljud. tyvärr är det motorn som låter. kan det vara nått med djupet? det är 20cm från glaset den står på till ytan.

kan det vara samma som det sägs att tunze pumparna kan låta lite i början?

segt om det är ett måndags exemplar, måste trixa med tyskland...=(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har ju hört min BM200 så där har du väl lite referens på de hela...

Visst den låter lite men tycker att den är tystare än min MCE600, eller så är ljudet bara behagligare.

Enligt bilden tidigare så misstänker jag att du har insuget för nära glaset, de kan få pumpen att låta en hel del(för lite vatten in skapar vibrationer/kavitation).

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...