Gå till innehåll

helt ny inom salt.


mrmugg

Rekommenderade inlägg

  • Svar 302
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

nej än så länge e det ingen fukt i skåpet.. tror inte det ska bli nått större problem då det e gott om luft i skåpet e ju inte direkt som att skicka in sumpen i skåpet under tanken.. om det visar sig att det börjar bildas en massa fukt i skåpet kommer jag intstalera en eller ett par fläktar... men vi får se har vart igång nu i ett par dagar där inne och vad jag kan känna och se har det inte bildats nån fukt på väggar med mer..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En enkel slits i dörrens ovan- och nederkant hade säkert klarat av det mesta annars, så slipper du ha en fläkt i dörren. :)

jod et kan vara en lösning men jag har svårt att se att jag ska få probs med detta men som sagt man vet aldrig

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så då har man åter vart och handlat lite grejer..

dagens inköp blev 35kg LS

korall sand

Biophos 2

så nu ligger dammer tätt i tanken haha LS liger i vila tills i dimman lagt sig sen ska de ner i tanken..

här kommer lite bilder på min LS

satt lite sköj på den vet inte vad det är doch och det kunde han inte svara på i affären men det blir spännande att se vad som händer med den..

post-4350-14468916941966_thumb.jpg

post-4350-14468916942052_thumb.jpg

post-4350-14468916942124_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

i med stenen först, så den ligger direkt mot glaset ifall någon fisk gräver sig ner under stenen, så stenröset inte kan röra på sig..

är det redan kört så i med stenen fast du inte ser, bara lägg den på botten tills det är dax att lägga den till rätta.. så är det mindre som dör på den.

mvh manne

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tjo stenen har legat i saltvatten hela natten nu på morgonen då dimman lättat något så har den åkt ner i tanken.. så i eftermiddag ska jag möblera i ordning den..

åkte med en liten fri passagerare med min LS. förmodar att det är en Morula uva.. men rätta mig om jag har fel... söt liten rackare dock

post-4350-14468916942417_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så i dag hade dimman lagt sig någorlunda så jag tog tillfället i akt och började lägga ut stenen.. dock med resultatet att dimman återigen tätnade.. haha så nu e det bara att vänta igen och se om man e nöjd med det man gjort. bilder kommer.. har även hittat en hel del lustiga ting på min LS dock e det svårt att se vad det är ska försöka ta lite bilder imorgon när dimman lättat.. dom e lustiga dom små krabaterna "blommar ut ståtligt" men så fort man upptäcker dom och kommer lite nära för att titta så vips in i stenen igen.. haha blir att smyga sig på..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Satt precis och kollade tanken så dök ett litet monster upp... han/hon e runt 10cm stor någon som vet vad det är. nån typ av mask. dock e det grumligt som attans nu så kommer en bättre bild imon eller så fort det lättat

post-4350-14468916953051_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

öhh jag som tänkte ta upp den och gossa lite ikväll när frugan e på jobbet.. attans

jo jag läste nån stans att dom kan orsaka lite smärta.. såg han under 2 min slet fram kameran sen har jag inte sätt röken av den... får spana vidare.. mycket att titta på nu.. hittar nya grejer hela tiden.. det var massa liv i min LS

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att du har fått i sten nu också! Hoppas du tar dig god tid att planera innehållet i karet nu då. Masken är mest troligt inne i/under stenen igen, hade det varit jag så hade jag försökt att få ut den igen. Sätt en räka på en bit fiskelina, så du kan locka ut den i det öppna där du kan få fatt i den med en pincett.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att du har fått i sten nu också! Hoppas du tar dig god tid att planera innehållet i karet nu då. Masken är mest troligt inne i/under stenen igen, hade det varit jag så hade jag försökt att få ut den igen. Sätt en räka på en bit fiskelina, så du kan locka ut den i det öppna där du kan få fatt i den med en pincett.

ja det e grymt kul att äntligen fått i stenen. ja angående masken så vet jag itne riktigt vad jag ska hitta på funderar på om jag ska behålla honom. vet ju inte riktigt vilken typ av mask det är en då det e lite grumligt efter min om möblering. ska nog locka ut han och se lite närmre på den rackarn.. ja nu e det lugna tag som gäller.. jag har inte brotom.. funderar på att köpa nån turbosnigel och möjligen nån räka som sak få gå loss och ränsa runt i karet har förståt att det e mycket bra med en städ patrull och den jag har nu e lite liten 1 morula uva och monstret.. vem vet det kanske dyker upp mer saker nu när det klarnar och man kan spana in lite till.. ska försöka skicka upp bilder imon då dimman lagt sig lite mer..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

så gott folk nu har dimman lagt sig i mitt kar och jag har kunnat fota lite. så jag inte har varken värsting kamera eller foto talang får ni nöja er med dom bilderna som kommer..

idag har jag hittat 2 nya invånare från min LS.

invånare just nu "vad jag vet"

1 st morula uva

1st troligen Fireworm

1 st oidentifierad mussla som krypar runt ca 1cm lång.

1 st oidentifierad sjöstjärna med en diameter på runt 1 cm..

sen en hel del annat på ls men som sagt svårt att se vad det kommer bli men kan se vad som ser ut som bruna och gröna "granar" som tittar ut i bland. ska försöka få hit min broder som har en bättre kamera så jag kan ta fler roliga bilder.

post-4350-14468916957203_thumb.jpg

post-4350-14468916957277_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så nu har jag lekt lite med min kamera och fått fram lite hyfsade bilder iaf.. om någon vet vad något är var inte blyg det e inte jag... e lite svårt att art bestämma nu när allt e så litet men vem vet kansek nån som har en aning om vad det kan visa sig vara..

post-4350-14468916957716_thumb.jpg

post-4350-14468916957794_thumb.jpg

post-4350-14468916957865_thumb.jpg

post-4350-14468916957937_thumb.jpg

post-4350-14468916958008_thumb.jpg

post-4350-1446891695808_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bild 2 ser ut som ett skelett ifrån en stenkorall(LPS av något slag). Bild 3 ser ut som svampdjur men man ser lite dåligt tyvärr.

Näst sista bilden är någon form av skivanemoner och dom kommer att färga ut mer efter att ha fått lite ljus. Sista bilden ser ut som en rörmask.

Jag gissar bara, men kul iaf med lite bilder.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja det e kul.. kommer mer bilder när det börjar växa till sig lite. ja "skivanemonerna ser mest ut som nån brun gegga tänker dock låta ljuset vara av ett par dagar till.. den sista bilden på det som jag ochså tror e någon form av rörmask. det finns en hel bunt sådana i olika färger och med olika mängd "blad" i min LS hittar dom i stort sätt på varje sten.. mycket fina men dom lär bli finare då dom får växa till sig..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hur e det med turbosniglar och lite räkor funderar på att skaffa städ patrull.. kan man ha i det redan nu eller bör man vänta.. den snigeln som jag har nu som kom med LS och den er ut att vara i fin form.. mina värden i går var.

ph 8

no2 0

no3 0

po4 1 mg/l

temp 26

slinitet 1.024

väntar doch fortfarande på nitrit toppen

senv et jag inte riktigt hur presica mina teste är. kör med Sera testkit just nu.. fins ju garanterat några som e mer presica.. nått förslag...

det var bara dom testerna jag gjorde igår.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser ju bra ut förutom fosfaten, jag skulle nog fokusera lite på den.

Städpatrullen kan du ju skaffa om du redan har behov av det, bäst är väl att vänta ut nitrittoppen.

Sera är väl till sötvatten? eller har jag fel? Salifert kör många på även jag själv, jag har inte provat något annat men där finns ju även elos och Deltec (dyrt) har fosfattest vet inte om dom har andra (har faktiskt inte kollat).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nja sera e väll till åde och vad jag har hört iaf.. men jag jan ju ha fel.. jag har lagt i en strumpa med biophos2 för att ta han fosfaten la i det i går ska ta och ta om testet i morgon igen. kommer med resultat då.. kanske ska kolla runt efter nått annat test iaf...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...