Gå till innehåll

helt ny inom salt.


mrmugg

Rekommenderade inlägg

  • Svar 302
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Mce 600 tycker jag är en bra och prisvärd skummare, och den är ju rejäääääält överdimensionerad till ditt kar vilket aldrig kan vara en försämring, enda nackdel om du tittar på beg är att du kan få med gamla bussningar som låter ganska så mycket sen kan du ha ett maxdjup på 28cm till den och minimum tror jag är 12 eller något sådant. kan vara bra att veta när man ska bygga sump. Värmaren din kommer som sagt inte gå särskilt ofta, jag har en 150w som nästan aldrig går, kan gå lite på natten men annars inget alls.

Hoppas allt går bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mce 600 tycker jag är en bra och prisvärd skummare, och den är ju rejäääääält överdimensionerad till ditt kar vilket aldrig kan vara en försämring, enda nackdel om du tittar på beg är att du kan få med gamla bussningar som låter ganska så mycket sen kan du ha ett maxdjup på 28cm till den och minimum tror jag är 12 eller något sådant. kan vara bra att veta när man ska bygga sump. Värmaren din kommer som sagt inte gå särskilt ofta, jag har en 150w som nästan aldrig går, kan gå lite på natten men annars inget alls.

Hoppas allt går bra.

jo du Rickard allt går bara fint här har vart och hämtat tanken som ska bli sump nu ikväll. så nu ska det måttas under helgen och sen ska jag beställa glas bör kunna dra igång med byggt i början av veckan. kommer inte köpa skummaren beg. utan jag kör allt nytt och fresh.. kommer ha en mindre värmare i sumpen så e det nån som behöver en 300W så säg till så kanske vi kan hitta på nått.

ska kanske ta mig en trip till marin i mölndal imon om jag hinner och spana/handla lite. annars beställer jag hem grejerna..

ha d

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OJOJ vad man kan vänta länge ibland... sitter här hemma och bara väntar på att min order ska komma hem... väntan är olidlig.. glas är bestält så borde komma vilken dag som helst...

tanken står tom nu även torr simmanren har flyttat ut, han drog till sonens rum... jaja så kan det vara..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

tjoho.. nu kommer lite uppdateringar..

sumpen e nu bygd och installerad i skåpet. overflow box med rör ner fixat och monterat.. vatten e fyllt. nu rör det på sig sakta men säkert framåt..

här kommer dock lite bekymmer.. köpte en new jet 3000 retur pump. och ni ska veta att den pumpar som ett ASSSS.. hahah den e lite för bra verkar det som just n iaf då den tömer mitt returfack i sumpen innan jag hinner blinka. helt galet.. jag har valt att köra med slang från pumpen in i tanken men verkar som om jag får ta och hitta på nått annat.. funderar starkt på om jag ska slopa slangen och dra iväg och köpa Pvc rör även där verkar som en rätt vettig ide faktiskt. har försökt läsa mig till lite ider men det enda jag hittar var nån lösning med "T" kopling med kran.. nån som kan förklara lite närmare hur det funkar... ska ta och rita en liten bild och lägga upp ppå hur jag har det nu så kanske nån vänlig själ kan hjälpa till så jag kan få "rätt" flöde från sumpen och ej tömma den..

tack på förhand

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte om det är tydligt, men detta är ett alternativ. Jag har inte använt det själv men sett det i en bok jag läst.

När vattennivån sjunker under det jag kallar "nivåreglage" så fyller pumpen på igen.

oki om jag fattat det rätt så menar du att om vatennivån i returfacket sjunker under "nivåreglaget" så gör pumpen igång igen.. mitt prob är att pumpen tömmer returfacket för snabbt det jag skulle behöva är något som ser till att pumpen inte pumpar om det blir för lågt. utan drar igång då nivån stiger..

det måste ju vara fler än jag som kör overflow och som får det att funka.. och i min teori ska det funka men nu e det nått som jävlas med lilla mig..

om jag fattat der rätt med detta om T koplingen så går en del av returvattnet tillbaka ner i returen/sumpen.. vilket gör att det inte kommer att vara tomt i returfacket..

jag har även drat ner min pump till lägsta men den suger som bara en galning kan göra hahaha

nej nu e jag trött och drar mig tillbaka..

simma lungt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såhär har jag förståt det, när vattennivån sjunker under nivåreglaget så försvinner trycket som annars ligger på mynningen till det röret och mer av vattnet som kommer ifrån pumpen kommer att pumpas tillbaka till sumpen (och mindre tillbaka i akvariet). Sen när vattennivån sluter mynningen igen så ökar trycket där och mer kommer i akvariet igen och förhoppningsvis så får du en relativt bra vattennivå.

Och du ska dra det röret till det fack som pumpen är i för att förhindra att det går torrt. Därför ska du ha mynningen på "nivåreglageröret" i den höjd du vill hålla din vattennivå på i "pumpfacket".

Som sagt inget jag själv har provat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jepp nu var det igång sitter i väntans tider på att tempen ska stiga så jag kan kräma i saltet..

det blev en liten annorlunda lösning än vad jag hade tänkt mig med returen.. har letat som ett litet svin i Göteborg efter någon som har 20mm pvc rör kan säga att det gick inte så lyckat.. slutade med att jag köpte lite 90 vinklar och kör slang mellan.. blir bra men en del pysslande blev det.. kommer en ritning i nästa inlägg hur jag löst det så kan ju ni komentera detta, kan ju vara så att den kan modas änu bättre.. men nu e iaf cirkulationen igång och det kluckar härligt i vardagsrummet.. mycket nöjd e jag än så länge...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vatten nivån nu e helt strålande.. både i sump och kar.. helt underbart.. ska göra en "katasrof test" imon och dra ur pumpen och se vad som händer.. hahaha kan ju vara bra så man vet vad som sker och kan göra nått för att förebygga detta...

imon blir det i med salt vattnet e lite kalt fortfarande.. men det e på g

tack för hjälpen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill du ha returen under vattenytan för att slippa stänk och ljud så räcker det att du borrar ett hål i kröken som går över kanten, en bit in i karet, under ytan, då kommer den att suga luft istället för vatten om nivån sänks vid ett eventuell strömavbrott.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill du ha returen under vattenytan för att slippa stänk och ljud så räcker det att du borrar ett hål i kröken som går över kanten, en bit in i karet, under ytan, då kommer den att suga luft istället för vatten om nivån sänks vid ett eventuell strömavbrott.

jepp detta e redan fixat har gjort en katastrof test i dag och ryckt pumpen.. funkar fint som tusan.. ingen översvämning hör inte.. det ljud som jag vill minska är det ljudet som kommer när vattnet från overflowen träffar röret till sumpen.. håller på att mistra lite med den nu. ska dra ner en liten bit plast slang som jag delat i hälften så att det blev en liten halv cylinder och limat den i kröken tanken är att det ska bli ett lägre och dovare ljud då.. och inte så långt fall för vattnet.. får se hur det går idag blir det salt på fyllning..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

så nu e det salt i..

en liten bild på sumpen med.. den står som synes i mitt städskåp ska kopla in en fläkt om det e så att det blir för varmt där inne men vi får se

dock e inte den slangen som sitter retur där i dagsläget då jag moddat en hel del för att få det nive.. kommer bild på det med..

post-4350-14468916917071_thumb.jpg

post-4350-14468916917154_thumb.jpg

post-4350-14468916917227_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjusigt. Tänk bara på att det kommer svämma över när du lägger i stenen. Oftast brukar det vara lagom med att fylla till 2/3 del av karet. Sedan fyller man upp med resten om det behövs. Nu får du istället hälla ut massa saltvatten, onödigt slöseri med salt tycker jag, även om det inte blir särskilt dyrt. Ett litet tips bara.

Har du dragit rören till sumpen genom en vägg? Kan inte se skåpet på dom andra bilderna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjusigt. Tänk bara på att det kommer svämma över när du lägger i stenen. Oftast brukar det vara lagom med att fylla till 2/3 del av karet. Sedan fyller man upp med resten om det behövs. Nu får du istället hälla ut massa saltvatten, onödigt slöseri med salt tycker jag, även om det inte blir särskilt dyrt. Ett litet tips bara.

Har du dragit rören till sumpen genom en vägg? Kan inte se skåpet på dom andra bilderna.

det e ju sant som du säger med vattnet men det e ju lätta att vara efterklok.. blir lite hävert ikväll då det ska i sten.. ska iväg och hämta ca 30 kg LS och en del sand. så det kommer lite nya bilder i kväll eller i mon " jag e ledig från jobbet"..

ja jag har drat rören genom en vägg in i det som en gång var städskrubben hemma. borade 50mm hål för röret från overflow. och ett 35mm hål för returen... väggen e knappt 10cm tjock så det var inga problem. karet står på andra sidan så det e inte mycket rör som har gåt åt.. det blir skit bra. slipper allt surr i vardagsrummet.. och så e det redan byggt med hyllor i det skåpet så jag kan förvara allt som jag ska ha där på.. mitt lilla kemi/foder skafferi.. hahahah

som sagt kommer mer bilder ikväll eller imon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...