Gå till innehåll

Marie_hbg's 180L


Marie_hbg

Rekommenderade inlägg

  • Svar 278
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

Vilken wow-upplevelse det var att komma hem och titta in i karet efter 3 veckor hemifrån.

Alla korall-fraggar har blivit så stora =) Dock har jag fått en och annan glasros så det blir att jaga dom i helgen.

Akvariet börja kännas riktigt mysigt, ska bara tänka ut någon fisk till... Känner att jag saknar den där lite större fisken. En "huvudperson/fisk" i karet

post-4369-14468917278531_thumb.jpg

post-4369-14468917279824_thumb.jpg

post-4369-14468917278687_thumb.jpg 1 har blivit 2

post-4369-14468917278868_thumb.jpg Pump odlar peruk

post-4369-14468917279106_thumb.jpg Blir bara större och större

post-4369-14468917279278_thumb.jpg Dax att lossa gummibandet snart

post-4369-14468917279666_thumb.jpg

post-4369-14468917279491_thumb.jpg

post-4369-14468917279995_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

snygga bilder marie.....

Tackar =)

jag hade vågat prova.. gäller bara att han/hon får tid o äta artemian också marie...

konkurensen kanske kan vara hård ? , smalnar den av så får du helt enkelt försöka hitta

ett bättre hem till den.

mvh manne

Låter toppen!

Tror inte konkurrensen om maten kommer bli några problem. Visst bangaiierna är som två små torpeder när det kommer artemia i karet men dom tar vars 2-3 st sen verkar dom nöjda.

Sandvändaren kan äta artemia tills han spricker... men som tur är så är han inte så snabb i vändningarna.

Jag får helt enkelt fundera lite till innan/om jag slår till =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu vet jag inte hur den sanvändaren du har är - men det kan finnas en risk att han kommer att tycka sig konkurrera om samma mat och utrymme som en mandarin, och även om han inte är så snabb i vändningarna skulle jag tro att han är snabbare än en mandarin som närmast kan liknas vid en hippie som är så pårökt att han knappt kan gå om man ska jämföra med människor...

Mandariner behöver både tid att hitta maten och bestämma sig för att äta. Räkna med att du kommer att behöva stänga av pumparna ibland vid matning för min scooter blenny (är ju ingen blennid utan en lite mer lättskött dragonett) missar ibland mat även om den seglar förbi nosen på honom i väldigt sävlig takt - han hinner liksom precis bestämma sig för att äta den när den försvunnit så långt från honom att han inte hinner ifatt den innan strömmarna tar tag i den.

Jag har dock mycket makro-alger som det lätt fastnar mat i och det har blivit favoritjaktmarker både för honom, eremiter, porslinskrabba, ormstjärna, räkor. Men jag brukar alltid hålla koll och stänga av pumparna då och då för att garantera att han kan äta upp sig rejält några gånger i veckan.

Sen är artemia inte så näringsrikt, men det har väl dykt upp nån slags berikad sort på marknaden tror jag? Annars får du marinera den i vitlök och vitaminer eller nåt. Eller kolla om du kan lära mandarinen att äta mysis eller annan mat att variera med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack mattias för ett bra inlägg.

Mycket av det du skriver ingår i mina funderingar och det är därför jag är osäker, vill liksom inte att det lilla livet svälter.

Min sandvändare äter mat i hela akvariet när det är matdax, han är även uppe och plockar flingfoder när dom får det.

Jag skriver dock lite slarvigt och använder ordet artemia allt för ofta jag ger mina blandad fryst mat och långt ifrån endast artemia.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Två nya frågor som inte alls har med varandra eller senaste funderingar att göra...

1. Kan man ha smältlim i karet, eller ska jag hålla mig till speciallim? Måste bygga en liten "ställning" till skummaren och tänkte göra det av två bitar plexi som limmas i ett kors

2. Söker namnet på en fisk. Den är ca 15 cm lång röd med gula/silvriga prickar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kommer inte att hålla med smältlim, det fäster för dåligt. Bättre med silikon, bäst med acrofix.

Kan även göra ett eget lim genom att stoppa små bitar av plexi i aceton, plexin smälter och kan sedan användas som lim.

Annars kan du göra ett kors utan att limma om du gör ett spår i mitten på varje skiva, halvvägs igenom och sedan trär du ihopa dem. Svårt att förklara detta känner jag, hoppas du fattar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Här kommer lite små uppdateringar.

Pepparmintsräkan lever fortfarande han har tagit alla glasrosor utom 1.

Den ena clownfisken har blivit en junky, såg han sitta och sutta på bubbelkorallen idag.

Och sist en fråga, vad gör man när man haft ett litet korallkrig i burken ? Min röda flackväxande montipora har förlorat round 1 och blivit vit i kanten. Ska jag ta bort det vita eller låta den vara ?

(Den är självklart flyttat från krigszonen)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okaj lite felformulerat från min sida, det är inte kanten runtom som blivit vit, utan en bit av kanten... rörigt O.o

Lägger upp en bild istället.

[ATTACH]33870[/ATTACH]

ta en bild:) misstänker att det bara är tillväxtplatsen helt enkelt, men som sagt en bild vore bra.

Vad är det som har bränt din montipora?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såg att du letade efter en P. hepatus - den blir alldeles för stor för ditt kar. Slutar på en 40 cm.

Det var mer än tanke kring att få bort lite bubbelalger, men dom verkar ha gett med sig så det blir ingen doris i detta karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...