André Postat 29 september 2009 Dela Postat 29 september 2009 Ju högre upp vatten ytan är ju mindre plats för "skumm bubblorna" lättare att rinna över kanten även om dom inte är fulla med skit.Vilket resulterar i mer vatten i samlaren.Har du inte någon reglerare som man släpper igenom flödet på ?Det har jag på min HEA 150 tog och markera små sträck mellan min och maxoch numrera dom så jag vet ungefär hur mycket som går igenom.Nu är mitt slamm näst intill svart så jag får nästan bara skit. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Marie_hbg Postat 29 september 2009 Författare Dela Postat 29 september 2009 Problemet är att hållaren man hänger skummaren i inte följde med när jag köpte karet utan den står just nu på ett plexi kryss, Så jag har lite svårt att reglera höjden, men jag får sätta igång och mäta lite och se vad jag har för mått upp till ytan. Sen blir det väl att gnugga geniknölarna och se om man kan bytta något fiffigtDet enda reglaget som sitter är till luft flödet. Anledningen till att jag sänkte den var att det lät som om den drog tjuvluft och väsnades lite väl mycket. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
André Postat 30 september 2009 Dela Postat 30 september 2009 Sätt någon form av ljud dämpare då. Typ bommul eller nått. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Johan2x Postat 1 oktober 2009 Dela Postat 1 oktober 2009 Sätt någon form av ljud dämpare då. Typ bommul eller nått.Tack för den snabba titten igår. Trevlig kar/Johan Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Marie_hbg Postat 10 oktober 2009 Författare Dela Postat 10 oktober 2009 Någon som vet vad som äter Acrossota amboinensis ? Börjar nämligen få en himmelens massa =/ Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Johan2x Postat 10 oktober 2009 Dela Postat 10 oktober 2009 Tack för titten och den goda blåbärpajen i em och fraggarna.Har precis limmat fraggarn./Johan Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Yodelking Postat 10 oktober 2009 Dela Postat 10 oktober 2009 Hej, och tack för idag! Kul att träffas och god paj!När jag kom hem så bestämde jag mig för att ta i min sand... nu är det fortfarande som mjölk i karet... Ena pumpen var riktad lite väl långt ner.Det är för dimmigt för att kunna åtgärda, så den får vara av till imorgon.Nu hade man gärna haft din grovkorniga sand istället... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Marie_hbg Postat 11 oktober 2009 Författare Dela Postat 11 oktober 2009 Tack till er som tittade in!Var en trevlig liten stund =) Och som det ser ut nu så får jag äta blåbärspaj i 3 dagar framåt... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Marie_hbg Postat 12 oktober 2009 Författare Dela Postat 12 oktober 2009 Godagens alla!Jag har två frågor en återkommande är vet någon vad som äter Acrossota amboinensis?Och efter som jag inte fick någon bruksanvisning till alla saker när jag köpte dom så undrar jag vad den vita ploppen på pumpen till skummaren är för något. Går den att täppa igen för det är där allt mitt oljud kommer ifrån. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
-=Mr_B=- Postat 12 oktober 2009 Dela Postat 12 oktober 2009 Det är inte så att den vita pluppen är luftintaget till skummaren? I så fall är det inte jätte lämpligt att täppa till det kan jag ju känna rent spontant.B! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Marie_hbg Postat 12 oktober 2009 Författare Dela Postat 12 oktober 2009 Nix inget luft intag det har jag på sidan. Sitter en silikon slang med en stryp kran på. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Johan2x Postat 15 oktober 2009 Dela Postat 15 oktober 2009 Är det en Eheim Compact 1001 är här manualen/Johan Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Marie_hbg Postat 15 oktober 2009 Författare Dela Postat 15 oktober 2009 Är det en Eheim Compact 1001 är här manualen/JohanTack Johan ! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 16 oktober 2009 Dela Postat 16 oktober 2009 Tycker de där korallerna verkar vara trevliga faktiskt. Växer de snabbt? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Marie_hbg Postat 17 oktober 2009 Författare Dela Postat 17 oktober 2009 Tycker de där korallerna verkar vara trevliga faktiskt. Växer de snabbt?Nja det skulle man väl kunna säga. När jag köpte mitt kar hade jag kanske en 5kr stort område idag är det över 1 och 1/2 sten och inga små stenar. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Marie_hbg Postat 19 oktober 2009 Författare Dela Postat 19 oktober 2009 Hade tänkt lyxa till det med lite hemma kläckt artemia. Vad tror ni är bäst, vatten blandat på "jodfritt salt" eller vatten på akvarie salt ? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wiking Postat 19 oktober 2009 Dela Postat 19 oktober 2009 Hade tänkt lyxa till det med lite hemma kläckt artemia. Vad tror ni är bäst, vatten blandat på "jodfritt salt" eller vatten på akvarie salt ?Det skall funka med jodfritt. Kör du den gamla hederliga metoden med Pet-flask och luftpump? Den metoden bruker ge mest utdelning. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Marie_hbg Postat 19 oktober 2009 Författare Dela Postat 19 oktober 2009 Det skall funka med jodfritt. Kör du den gamla hederliga metoden med Pet-flask och luftpump? Den metoden bruker ge mest utdelning.Skulle tro att det blir PET-flaska, ska ha en stående någonstans. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Marie_hbg Postat 2 november 2009 Författare Dela Postat 2 november 2009 Snälla nu är det snart kris i fiskbaljan!Behöver verkligen hjälp med att hitta något som äter denna korall !! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 2 november 2009 Dela Postat 2 november 2009 Kan du inte sälja stenen de växer på och plantera in ny sten? Alternativt byta med någon annan i ditt närområde? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Marie_hbg Postat 2 november 2009 Författare Dela Postat 2 november 2009 Kan du inte sälja stenen de växer på och plantera in ny sten? Alternativt byta med någon annan i ditt närområde?Så som den växer just nu skulle jag inte rekommendera den till någon som inte har något som äter den då den växer utav bara .......Och andra problemet är att jag har den över snart alla stenar i botten av revet. Så för att få upp dessa måste allt rivas. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Marie_hbg Postat 24 november 2009 Författare Dela Postat 24 november 2009 Hur skulle 2-3 sixline wrasse passa i ett 180L kar ? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Illustratören Postat 24 november 2009 Dela Postat 24 november 2009 Hur skulle 2-3 sixline wrasse passa i ett 180L kar ?Misstänker att det blir slagsmål om du inte fyller karet med LS och ploppar ner unga små individer som dessutom är av olika kön.Sixline är hårdingar och man bör ha minst 400L om det ens räcker för att våga sig på fler än en i samma burk. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
-=Mr_B=- Postat 24 november 2009 Dela Postat 24 november 2009 Introducerar du dem samtidigt, och det finns gott om gömställen i karet, bör / kan det gå. Men du kan nog glömma att stoppa i mer fisk efteråt. Redan en wrasse kan bossa runt nytillskott rätt bra, 3 känns som en invitation till karnevalslagsmål.B! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Marie_hbg Postat 24 november 2009 Författare Dela Postat 24 november 2009 Tackar för alla svar ! Trodde inte dom vad sånna slagskämpar =D Tänker om igen =) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.