Gå till innehåll

glasruta sprucken


Niklas754

Rekommenderade inlägg

Från hål, till kant. (och från kant till kant) Det räcker med en lapp över hålet. Det knepiga är att få på lappen, med hål för genomföringen, utan att spräcka den med. En tröst är att lappen inte behöver vara lika tjock som bottenglaset, eftersom bottenglaset är där och bär upp vikten.

Men som Stig säger. I sammanhanget är det inte speciellt dyrt att byta bottenglaset.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har också lyckats spräcka botten på ett 720 liters aluramsakvarium. Någon som bytt bottenglas på ett sådant? Jag tänkte nog slänga det innan jag började läsa den här tråden. Är det värt mödan och kostnaden att byta ett bottenglas? Vad kan bara bottenglaset kosta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det som jag tycker att det ser ut, ytterhörnet på akvariet neråt i bilden, en större spricka som går mot hörnet och två små sprickor som grenar sig från den i rikning längs en av akvariets yttre rutor?

I så fall, den stora sprickan är inte så oroande, den kan gå till hörnet och sen kommer den inte längre. De mindre sprickorna däremot är på väg i betänklig riktning.

Vad som bör göras beror ju lite på storleken och modellen på akvariet. Är det ett mindre hellimmat akvarium så är det nog lika bättre att byta bottenglaset. Är det ett större akvarium och i all synnerhet om det är ett akvarium med ram så kan det vara värt ett försök att reparerera.

Jag skulle göra så här. Först gäller det att stoppa sprickorna som kan dra iväg åt fel håll. Borra ett runt hål med typ dremel där sprickan slutar, kanske 10 mm i diameter. Då stoppas sprickorna från att gå vidare. Sen lär snedskivan bort, att bara lägga en triangel i hörnet blir för dåligt. Ta till ordentligt, en kvadrat större än där överinningskivan sitter och ta glastjockleken lika med bottenskivan. Gör rent synnerligen noga och lägg TUNNA (och då menar jag verkligen lite) silikonsträngar på botten över ytan där skivan skall vara. Lägg en sträng runt hålet och lägg också strängar över sprickorna. Lämpligt är att ha borrat skivan först, det gör inget om det blir glapp ett par millimeter mot yttersidorna så mät ut hålet med lite marginal. Lägg i skivan och kör runt den lite så strängarna dras ut. Stoppa i genomföringen så hålen centreras. Lägg sedan ordentligt med silikon runt alla kanter på skivan så det blir tätt.

När sen silikonen härdat så är det en sak som gäller om det här skall fungera och det är att rikta upp underlaget som akvariet skall stå på med synnerlig noggrannhet. En laser från Biltema kostar småpengar och det är något i den stilen man behöver för att garantera att burken står absolut plant.

Jag har gjort en del såna här reparationer och gör man sig noga så fungerar det. I det här fallet blir det ju en extra komplikation med hålet vilket gör att det kan vara värt att byta botten i stället, borra ett hål åker man ju på i vilket fall som helst. Stort akvarium eller akvarium med ram kan det som sagt vara lönt att reparera. Känner man sig tveksam så går det ju också att lägga i en ny hel innerbotten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag hade liknande problem med ett tidigare akvarium där en sten hade fallit i akvariet och spräckt botten. Detta akvarium var på bara ca 130 liter och ett helglas med flera år på nacken. Jag testade att limma ihop bottnen vilket fungerade och trots flytt så höll det ihop och jag fick aldrig problem,,MEN det stod på ett plant underlag och jag visste orsaken till varför det sprack.

Så visst går det att limmaihop med stöd, men det är fusk och extra riskabelt i saltvatten (mera rörelse m.m.).

/Glas är väldigt starkt..tills det går sönder!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det som jag tycker att det ser ut, ytterhörnet på akvariet neråt i bilden, en större spricka som går mot hörnet och två små sprickor som grenar sig från den i rikning längs en av akvariets yttre rutor?
Nu när du säger det ser till och med jag som är hyfsat blind det. Sprickorna måste knackas ut till en kant, eller som du säger, borras.Som dessa ser ut är det nog borras som gäller.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...