Gå till innehåll

Ny blivande saltis, Planering o byggnation


HS-84

Rekommenderade inlägg

Hej på er allihopa. Nu e jag helt såld på saltvatten när jag bläddrat genom saltvattensguiden.se i ca 1 månads tid. imponerad av de flesta kar med olika lösningar. jobbar på olika vatten o reningsverk runtom södra sverige o ser många liknande prylar fast i större format :) så jag hänger väl med vad d gäller själva processen av själva systemet med sump men jag är ändå osäker på vissa saker. kollat runt i hela forumet o läst till mig mkt men har fortfarande många frågor för d verkar va en hel del o tänka på hehe.

har ett 600 l kar som e 2m lång 60 djup 50 hög ciklidkar som jag tänkte göra om till saltkar. Har även tänkt köra med sump så jag har redan tjuvstartat o köpt 2 mindre kar, en 110 liters som jag tänkte dela i 2 sektioner för ev. skummare o den andra delen till returen. lilla kar 2 är på ca 65 liter o den tänkte jag ha för refugium på lite högre höjd så jag kan få ner vatten till returen. har inte plats så det fick bli en 2delad lösning på det.

Har även köpt en överrinning box som klarar 1000 GHP, ca 3470 l /h ? då jag inte vill borra i akvariet.

frågan är vad jag ska ha för returpump som är lagom, har väl ca 1.4 m från mark till överkant på akvarie, räcker det till med en aquabee 3000 ?

o sedan e jag lite osäker på hur man startar upp själva hävert effekten o håller den där även vid strömavbrott så den går igång igen när strömmen kommer tillbaka.

har förstått att man inte behöver alla prylar på en gång heller så man kan lägga till eftersom. vad är absolut viktigt o inköpa vid start?

karet som jag tänkt göra om har även btn bakgrund som kanske inte e så bra o ha kvar så hur får jag bort det utan o skada eller repa glaset.

det är väl mina första frågor :) hehe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den stenen som sitter mitt i karet, som ska vara en form av klippa hade jag tagit bort, men resterande på bakgrunden kunde vara rätt så häftigt. Du ska ju fylla på med levande sten också för att bygga upp ett rev, så bygger de för mycket på djupet så skulle du kunna kapade som sticker ut mest och bara täcka för med levande sten, men ifall du vill plocka bort bakgrunden så är det nog rakblad som gäller. Du behöver ju inte få bort all silicon, ifall du vill sätta på BTN Slimline efteråt, så kommer resterna av den gamla bakgrunden inte att synas ändå.

Du kan läsa lite om funktionen av en överrinningsbox:

http://www.csd.net/~cgadd/aqua/overflow.htm

:W: till SG!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ska du plocka bort den så gäller en bra fiskelina och en bra bladkniv, sen är det klart..

du kan använda fiskelinan om du tar en bit o binder tex en penna i varje ända, sen håller du i

pennorna och drar fiskelinan genom siliconsträngen som bakgrunden sitter med..

skrapa rent med bladkniven elleer ett rakblad typ.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ska du plocka bort den så gäller en bra fiskelina och en bra bladkniv, sen är det klart..

du kan använda fiskelinan om du tar en bit o binder tex en penna i varje ända, sen håller du i

pennorna och drar fiskelinan genom siliconsträngen som bakgrunden sitter med..

skrapa rent med bladkniven elleer ett rakblad typ.

mvh manne

Det lät rätt smidigt, tack.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om strömmen går så slutar retur pumpen o gå o till slut så slutar häverten också, men när strömmen väl är tillbaka så borde väl karet bli överfullt o rinna över iom at man inte staartat upp häverten.. hur löser man det bäst.. ska man sätta nån nivågivare så när sumpen nivå sjunker till ett kritisk nivå så ska pumpen slå av så deninte överfyllerkaret ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"overflow" boxen ska vara byggd så att den går igång när nivån i akvariet återigen kommer upp till normal nivå, kör själv med en box då jag har en hög kant runt mitt akvarie.

mvh manne

hur har du löst det så den går igång av sig själv?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

första gången man kopplar in den så ska man fylla den med vatten i den delen som går 'över' kanten. sen därefter så ska den gå igång av sig själv.

mvh manne

hur kommer det sig att man måste hjälpa den första gången o att den startar autimatiskt sen.. häverten suger väl ner allt som finns i den delen i karet sen suger den luft o häverten bruts o rören blir tomma o står med luft.. hur klarar den o trycka upp sig själv nästa gång? lite förvirrad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hur kommer det sig att man måste hjälpa den första gången o att den startar autimatiskt sen.. häverten suger väl ner allt som finns i den delen i karet sen suger den luft o häverten bruts o rören blir tomma o står med luft.. hur klarar den o trycka upp sig själv nästa gång? lite förvirrad.

har du möjlighet att prova boxen du har så kommer du nog underfund med hur den funkar.

om jag stannar min returpump,, så fortsätter boxen att skicka ner vatten i sumpen tills vattenytan

i akvariet har kommit så lågt att overflowboxen stannar.. den del av boxen som går över kanten med vatten kommer att förbli vattenfylld. sen när returpumpen sen startar så ytan i akvariet ökar så komer häverten i boxen att starta igen.!

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har du möjlighet att prova boxen du har så kommer du nog underfund med hur den funkar.

om jag stannar min returpump,, så fortsätter boxen att skicka ner vatten i sumpen tills vattenytan

i akvariet har kommit så lågt att overflowboxen stannar.. den del av boxen som går över kanten med vatten kommer att förbli vattenfylld. sen när returpumpen sen startar så ytan i akvariet ökar så komer häverten i boxen att starta igen.!

mvh manne

ok.. då fick jag lite klarhet i det. då har man inget o oroa sig om vid strömavbrott.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nu behöver jag lite tips igen. för nu har jag börjat riva ner den gamla o under tiden så hade jag sönder en viktig del av overflowen, den slangen som går över karet, själva hävertslangen om man säger. den var gjord i genomskinligt plast/acryl eller nått liknande, 40 rör. hela ovan sidan e nu sprucken, kan man laga det på nått sätt, kan det gå med silikon, man kommer ju inte emellan med nått.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du tar en liten bit plexi och lägger i 2 -3 gånger mer aceton så har du plexilim i morgon. Det penslar du över sprickorna så sugs det in i springorna om det är lagom tjockt. På några timmar stelnar och sedan gör man om proceduren.

där snackar vi knep på hög nivå :)

hur många ggr bör man göra om det coh ska man ta lite fin sandpapper o ruggaytan lite fint också?

det e ju knappt att man känner att det e spricka, men när man trycker så oppnas hela "u" :et. men det e välbara o försöka o hoppas på det bästa..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såvitt jag vet behöver du Acrifix eller liknande produkt avsedd för akryl, silikon släpper :(

ska bygga sumpen inom kort med o då behöver jag lite bra lim. hade tänkt o använda ettt begagnat akvarium, sedan göra bubbelfällan med plexiglas eller liknande. Skulle det gå o limma med acrifix?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I det fallet hade jag nog kört med silikon, det biter på glaset, och när det har torkat så håller det mellanväggen på plats. Men varför inte gå till en glasmästare och be dem om lite spillbitar mot ett gäng kanelsnäckor? Det brukar funka, enligt vad andras erfarenhet här är.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...