Gå till innehåll

stucken av drakfisk


joney

Rekommenderade inlägg

Då stack du dig inte på en av de tre första ryggfensstrålarna där giftet finns för då hade du nog inte varit uppe på benen på några dar.

Det var en gång en konservator som skulle göra vad konservatorer gör med en drakfisk. Han hade haft den i frysen i 2 månader och börja undersöka denna firre men oj! oturen grinade han i ansiktet och han stack sig på pekfingret, konservatorn glömde för ett ögonblick av att vara konservator och skrek av oerhörd smärta. Detta var den mest fruktansvärda smärta han hade upplevt men hade sinnesnärvaron att stoppa fingret i varmvatten samtidigt som han förbannade fisken och alla på hela jorden. ( Han hade ju ont) han tänkte, Det var som fasen! giftet hade inte bryts ner ens efter att kräket hade varit död och nedfrusen i 2 månader. När han sedan kommit till sängs så kunde han inte gå ur den på 48 timmar och han var sjukskriven i 2 månader men hade känningar ännu längre.

Med detta vill jag bara varna för att dessa fiskar inte får nonchaleras och tro att de är lika ofarliga som ett bi. Det finns naturligtvis folk som är överkänsliga för bistick men jag lovar det finns inga som är immuna mot drakfiskgiftet

<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=0 width="100%">

<T>

<TR>

<TD class=rubrik2>Drakfisk</TD></TR>

<TR>

<TD>pxl.gif</TD></TR>

<TR>

<TD>

Namn: Drakfisk (Pterois volitans), Dragon fish.

Storlek: Upp till cirka 35 cm. Fenorna får den att se större ut än vad den är.

Utbredning: I stor utberdning i tropiska hav..

Föda: Fisk och kräftdjur.

Gifttyp: Nervgift (Neurotoxiner).

Dödlighet:l: Dödsfall är ytterst ovanliga, men har inträffat..

<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=0 width=610>

<T>

<TR>

<TD class=rubrik2>

<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=0 width="100%">

<T>

<TR>

<TD class=rubrik2>Fakta</TD></TR></T></TABLE></TD></TR>

<TR>

<TD>line.gif</TD></TR>

<TR>

<TD>

<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=0 width="85%">

<T>

<TR>

<TD></TD>

<TD>Egenskaper:

Drakfisken (kallas även Lejonfisk) är en av dom kändaste giftiga fiskarna,Den har stora flikiga bröstfenor, bukfenorna och ryggfenan slutar inte heller i en rak kant. Hela fisken är tvärrandig i rödbrunt och vitt, det är svårt att få ett bra grepp om hur stor en drakfisk är, både på bredden och på längden. Drakfisken är vanliga bland korallrev, oftast på grunt vatten. De brukar ligga gömda i hålor eller sprickskrevor.</TD></TR>

<TR>

<TD height=11>pxl.gif</TD>

<TD>pxl.gif</TD></TR>

<TR>

<TD width=7>pxl.gif</TD>

<TD>Giftighet:

Drakfisken är väldigt giftig, men orsakar vanligtvis inte dödsfall. En person som sticker sig på drakfiskens taggar känner ögonblickligen en skarp smärta. Såret svullnar upp och blir väldigt stelt. Sticket kan i svåra fall orsaka förlamning, kramper, .kollaps, och även döden.</TD></TR>

<TR>

<TD>pxl.gif</TD>

<TD>pxl.gif</TD></TR>

<TR>

<TD></TD>

<TD>

En intressant notis:

Det sägs att man kan lindra smärtorna av stick från giftiga fiskar genom att doppa den drabbade kroppsdelen i mycket varmt vatten. Det sägs få igång blodcirkulationen och löser upp giftet. Om det stämmer eller ej är dock tveksamt.

Källa:Venomweb

</TD></TR>

<TR>

<TD>pxl.gif</TD>

<TD>pxl.gif</TD></TR></T></TABLE></TD></TR></T></TABLE></TD></TR>

<TR>

<TD>pxl.gif</TD></TR></T></TABLE>

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"det sägs att få igång blodcirkulationen löser upp giftet", nja knappast, talg o diverse annat skit vi har inom oss klarar blodcirkulationen av att förbränna, får du däremot nån form av gift i dig, ormbett, spindel bett etc i d här fallet drakfisk, ska man definitivt icke få ut giftet i blodet, det klarar inte av att förbränna det utan drar istället istället med sig giftet till kroppens vitalare delar o då dör man, d e d som epoängen med gift... Knyt istället nåt runt armen sten hårt, precis som ett tryckförband, att stoppa handen i så varmt vatten som möjligt gör man för att försöka lösa upp giftet lite... men d funkar sällan! Långt till närmsta sjukhus? bye bye...smiley11.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Motor_666

hmm... ett farligt råd att ge pterois.. jag vet inte något om drakfiskars gift men jag har hållit på med giftormar en hel del.vid ormbett är det väldigt olämpligt att lägga tryckförband. den bitna kroppsdelen riskerar då att få nekros, DÖ! Inget vidare tips att ge utan att veta vad man pratar om va?

Vid ormbett, och antagligen också vid drakfiskstick kan kroppens immunförsvar bekämpa giftangreppet bäst om det sprids sakta i kroppen. Eventuell kan värme hjälpa till att bryta ner toxinet. Nervgift ska också kunna akutbehandlas med elekricitet som sägs slå sönder toxinets molekylkedjor men jag tvivlar på att någon har lust att hoppa i badkaret med en hårfön efterett drakfiskstick..

I herpetologi kretsar ansesdet att man har bevisat sig olämplig att hålla giftormar om man blir biten och sticker man sig på sin drake så har man väl bevisat för sig själv att man är för klumpigeller nonchalant för att hållasådana djur?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att lugna den orolige, dödsfall efter stick av drakfiskar är väldigt, väldigt ovanliga. Dödsfall efter stick av stenfisk är också väldigt ovanliga men förekommer, stenfiskarna är då bra mycket giftigare än drakfiskarna. I de fall där dödsfallet har orsakats av gift från stenfisk sitter injektionsområdet oftast i hals, bröst och magområdet, ingen större risk att det skulle hända en normal akvarist antar jag?

Drakfiskgift, liksom stenfisk-, rocka-, fjärsing- och de flesta andra injicerade fiskgifter, bryts ned av hög värme. Den exakt kemiska orsaken har jag inte full koll på men efter att ha blivit stucken av fjärsing vid ett flertal tillfällen, både med tillgång på varmt vatten och utan varmt vatten, vet jag rent empiriskt att det fungerar.

Om någon blir stucken är proceduren att snabbt placera det stungna området i varmt (ca 50 grader celsius) vatten och låta kroppsdelen vara i vattnet i ca 30-90 minuter, varpå proceduren upprepas efter behov. Kontrollera att inte andningen blir ovanligt ansträngd etc. inträffar detta kontakta genast läkare eftersom detta kan antyda överkänslighet mot giftet. Skulle man av någon anledning ha blivit stungen av en stenfisk ska läkare ovillkorligen kontaktas för att motgift ska kunna ges. Det är även lämpligt att ta sig till en läkare efter att ha blivit stungen av en drakfisk eller fjärsing, inte för att giftet är så farligt utan därför att det är vanligt att delar av taggen fastnar i såret, främmande protein i kroppen ställer gärna till mer skada än själva giftet.

Slutsatsen är att det är extremt obehagligt, gör f-bannat ont osv att bli stucken av sin drakfisk men det innebär inte att man ångrar att man inte skrivit sitt testamente innan. Ta det lugnt, stoppa fingret eller vad som nu blivit stucket i varmt vatten och låt värmen ta hand om giftet. Kontakta sedan läkare så att inga sekundära infektioner kan uppstå. Skulle andningsbesvär, kraftigt illamående etc. uppstå skall läkare kontaktas omedelbart när symptomen framträder.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis som flera säger så har jag lärt mig att giftet koagulerar i rejält varmt vatten, och därför inte sprider sig så mycket. Stickan på jobbet har blivit stucken, och hans arm vart rätt färgglad efteråt.

Måste få berätta en i efterhand rolig historia. Svarar i telefon på jobbet och någon presenterar sig som Nisse på zooaffären X och vill prata med Christer. Christer var upptagen, och jag bad dom ringa tillbaka. Det går en kvart och sedan ringer Nisse igen, men jag kan se på Christer att han inte har tid att prata och säger det. Nisse frågar när han kan ringa igen, och jag säger, testa om en halvtimme. Efter en halvtimme ringer det igen, men vi har mycket kunder och Christer vill inte ta det. Då säger killen, men vi har en praoelev här som blev stucken av en drakfisk för en timme sedan och vi vet inte hur man gör!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hmm... ett farligt råd att ge pterois.. jag vet inte något om drakfiskars gift men jag har hållit på med giftormar en hel del.vid ormbett är det väldigt olämpligt att lägga tryckförband. den bitna kroppsdelen riskerar då att få nekros, DÖ! Inget vidare tips att ge utan att veta vad man pratar om va?

Det jag lärt mig av folk som har giftormar är att man SKA lägga tryckförband på ett ormbett, o därefter linda den bitna kroppsdelen med elastisk binda, ner mot bettet.

Lite off-topic kanske, men ändå...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hittade detta på Vårdguiden (Landstinget) om huggormsbett, borde väl vara applicerbart på alla sorters giftormar eftersom det handlar om att begränsa spridningen av gift i kroppen. Samma bör väl gälla Drakar eventuellt? Behandling Det viktigaste att göra på olycksplatsen är att hålla den som blivit biten lugn. Kom ihåg att hälften av alla ormbett inte ens ger några symtom och att även om man får in gift tar det minst en timme innan det kan nå blodet och göra skada. Torka av området som har blivit bitet och lägg tryckförband. Spjäla fast den kroppsdel som blivit biten och håll den så orörlig som möjligt. Det råder delade meningar om den bitna kroppsdelen ska placeras i högläge eller inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag blev stucken på filippinerna när jag skulle fånga in en stråldrake till ett akvarium jag satt upp i en dykshop. Det gjorde klart ondare än ett getingstick och svullnade fort, jag satt hela kvällen och delar av natten med underarmen i en kastrull med så varmt vatten som jag kunde, det kanske hjälpte men under 3-4 dagar "dunkade" och värkte det i armen, under ännu en fångstexpedition några veckor senare brände jag mig på eldkorall, från det mötet har jag fortfarande ärr liknande vattkoppsärr på samma arm 15 år senare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

d e killen som skrivit den storaartikeln om drakfiskarpå RC som påstår att man ska göra så... o jim woolf som skrivit boken "the majestic lionfish"... men de har nog fel...smiley23.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...