Gå till innehåll

Nyfiken sötvattens innehavare


Snirrevirre

Rekommenderade inlägg

Ett tips är att titta på trådar i avdelningen om nystartade kar, där kan man se hur folk gått tillväga.

Viktigt för att få djuren att trivas är en bra biologisk aktivitet i akvariet.

Ett vanligt sätt för detta är att ha så kallad LS (Levande Sten) i akvariet. Det är porös korallsten full med bakterier och smådjur, vilka bryter ned organiskt material i vattnet. För att ha koraller behövs också ett bra lyse. Svårare koraller behöver riktigt drag i lyset och rätt färg på ljuset.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen till SG.

Tänkte jag skulle vara den förste att tipsa om böcker. Dra en repa till bibblan och låna ett gäng böcker om saltkar, visserligen är dom flesta föråldrade, men en del tips får man allt. Se om dom har Saltvattensakvariet av Daniel Knop, den är en bra nybörjarbok.

Kolla om det finns någon i din närhet som du kan åka till och titta, det ger oerhört mycket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I grund o botten är väl min fråga om man kan "pimpa" om mitt 80 liters guppy hotell utan en massa väldans teknik osv. Eftersom de 37 liter Aquatic nature evolition verkade ganska simpla...!?

Det jag hajar är väl möjligen starkare pump o byta lyse mer anpassat för saltkar. Möjligen ett diodbygge för blåljus kvälls/natte tid. Eller är jag tvärt ute på djupvatten o simmar?

//Virre

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I grund o botten är väl min fråga om man kan "pimpa" om mitt 80 liters guppy hotell utan en massa väldans teknik osv. Eftersom de 37 liter Aquatic nature evolition verkade ganska simpla...!?

Det jag hajar är väl möjligen starkare pump o byta lyse mer anpassat för saltkar. Möjligen ett diodbygge för blåljus kvälls/natte tid. Eller är jag tvärt ute på djupvatten o simmar?

//Virre

Jag snor din tråd lite Virre ;)

Jag undrar precis samma sak som Snirrevirre och är precis lika grön på det här som hon, men jag undrar hur man bygger om ett guppyhotell på ca 35-40 liter till saltvatten. Jag har bara tänkt att ha levande sten, några väldigt lätta koraller, en brunnsgrävare, 2-3 räkor och några snäckor.. Hur mycket behöver jag bygga om för att dessa ska trivas? Vi vill Gärna ha tips på vart man får tag på lampor osv.. :smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag snor din tråd lite Virre ;)

Jag undrar precis samma sak som Snirrevirre och är precis lika grön på det här som hon, men jag undrar hur man bygger om ett guppyhotell på ca 35-40 liter till saltvatten. Jag har bara tänkt att ha levande sten, några väldigt lätta koraller, en brunnsgrävare, 2-3 räkor och några snäckor.. Hur mycket behöver jag bygga om för att dessa ska trivas? Vi vill Gärna ha tips på vart man får tag på lampor osv.. :smiley20:

Tjohej! Så både du och Virre ska starta saltburkar nu.. Trevligt!

Vanliga clownhotell har uv-c och skummare extra jämfört med gubbyhotellen, samt 2st kompaktlysrör där halva delen är blåljus och andra 10kelvin på varje rör. En skummare köper du för 170sek inkl frakt ifrån ebay (WG-310 tex). Den bara trycker du in i ett av filterfacken. Kolla både ebay.com och ebay.de. UV-C behöver du inte om du inte ska ha känsliga fiskar. Kompaktlysrör HOPPAS jag Korallfisken har. Tjejen köpte sitt clownhotell där, så jag utgår ifrån att dom har nya rör också :).

Det du bör fixa till ("modda") är ytavrinning och en starkare returpump i gubbyhotellet. Det du gör är helt enkelt att limma igen alla små insugshål på baksidan förrutom det högst upp. Silikon kommer antagligen inte fungera då det inte fäster särskilt bra på plast. Sedan köper du en mindre cirkulationspump och en bit slang eller pvc som leder ut vattnet. Korallfisken har sådana också för bra pris.

Utöver LS, salt, vattentester och djur så bör du införskaffa rowaphos (fosfat borttagare). Jag skulle rekommendera att köra med osmosvatten också. Korallfisken tyckte inte vi borde göra det, men gör du inte det kommer du råka ut för kiselalger rätt fort, med största sannolikhet. Vi gjorde det. Körde med kranvatten vid uppfyllningen. Nu kör vi med osmos.. Tänker inte göra om det misstaget igen.

En osmos kostar dock en hel del. Finns säkert någon i motalatrakten som kan sälja dunkvis åt er för en liten slant :)

Puh, vart långt inlägg.

Bea och virre: Har ni vägarna förbi lkpg så kan nu ju alltid kika förbi hos mig så kan jag förklara lite mer ingående vad ni behöver fixa till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så kan ni ta en titt på mitt fina clownhotell med ;)

Jag som sett både ditt och Andreas kar tycker ditt är intressantare nu även om Andreas har stor potential (vill se mer av dina tankar Andreas).

Bea!

Jag föreslår att du startar en egen tråd under Mitt första akvarium då det är lättare för oss andra att hålla isär era tankar. Det finns gott om andra kar under den rubriken som är i samma storleksordning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjohej! Så både du och Virre ska starta saltburkar nu.. Trevligt!

Jaa vi tänkte det iallfall -haj-

Puh, vart långt inlägg.

Bea och virre: Har ni vägarna förbi lkpg så kan nu ju alltid kika förbi hos mig så kan jag förklara lite mer ingående vad ni behöver fixa till!

Tack det ska vi komma ihåg :smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag som sett både ditt och Andreas kar tycker ditt är intressantare nu även om Andreas har stor potential (vill se mer av dina tankar Andreas).

Bea!

Jag föreslår att du startar en egen tråd under Mitt första akvarium då det är lättare för oss andra att hålla isär era tankar. Det finns gott om andra kar under den rubriken som är i samma storleksordning.

Jaha, ja då gör jag väl det då... -bok

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag som sett både ditt och Andreas kar tycker ditt är intressantare nu även om Andreas har stor potential (vill se mer av dina tankar Andreas).

Bea!

Jag föreslår att du startar en egen tråd under Mitt första akvarium då det är lättare för oss andra att hålla isär era tankar. Det finns gott om andra kar under den rubriken som är i samma storleksordning.

Ja remne har ju inte kommit igång med sitt riktigt ännu. Det planeras för fullt här hemma nu 24/7 men det är så mycket kringsaker han vill göra så det drar ut på tiden ;)

Just nu är det en akvariedator som ska byggas osv. Har försökt få honom att skriva i vår blogg vi har om hur planeringen går, men han är lite trögstartad. Håll utkik på bloggen så kanske det kommer nåt inlägg snart om hur han tänker. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...