Gå till innehåll

Köp bara odlade Banggai kardinaler!


Benighted

Rekommenderade inlägg

Hej alla!

Såg i aprilnumret av tidningen "Freshwater and Marine Aquarium" att Banggaikardinaler (Pterapogon kauderni) är uppskriven i IUCN:s Röda lista över utrotningshotade arter och detta näst intill uteslutande beroende på överfångst till akvariehobbyn!

Så här ser vi att våran hobby har en inverkan på arterna i naturen och då Banggai kardinaler är en av de allra lättaste arterna att föda upp i fångenskap så finns ju egentligen inget skäl att vi ska behöva utrota en hel art ifrån naturen. En underpopulation har redan blivit helt utrotad: "Several subpopulations affected by the aquarium fishery exhibited dramatic declines between 2001 and 2004, among them: a complete extinction of a subpopulation was documented off Limbo Island in 2004."

Ville bara dela med mig av denna nyhet och rekommenderar alla som bryr sig om att behålla denna art i naturen att undvika vildfångade Banggai kardinaler. Jag hoppas att jag inte är ensam att tycka det är hemskt tråkiga nyheter och jag kommer att köpa mina Benggai:er av någon av de som odlar upp dessa här i Sverige!

http://www.iucnredlist.org/details/63572

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"Den begränsade utbredningen i kombination med fiskens avancerade yngelvård gör den hotad i naturen. Det fångas många Kauderni och i motsats till en clownfisk – som kan producera tusentals yngel – producerar en Kauderni högst ett 40-tal yngel. Man tar alltså ett stort ansvar om man köper vildfångade P. Kauderni."

Denna texten räckte för mig när det gäller att välja mellan vildfångad och odlad.

Har odlad bangaii via freddi.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

Bangaii kardinalens status som hotad art är omdebaterad. CITES tog inte upp denna art på sin lista med motivering att den amerikanska vetenskapsman som krävt detta inte kunde visa tillräckligt underlag för sitt påstående och att en listning skulle få svåra sociala konsekvenser och defakto göra att arten blev mer utsatt. Se denna tråd där detta tas upp https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=18764&highlight=Bangaii

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...