Gå till innehåll

Zeovit i 14 månader – så här tycker jag det funkar


mekl

Rekommenderade inlägg

Efter att nu ha testat ett tag så kan det vara kul att matcha sina erfarenheter mot andras. Vore kul höra om andra ”zeovitare” upplevt samma el. helt annorlunda saker. Ser fram emot alla synpunkter och tankar kring detta.

1. Övergången till zeovit

Pga av lite problem med burken hade jag ganska höga näringsvärden (fosfat och nitrat) när jag drog igång. Ganska mycket fisk, mest kirurger. Det tog en evighet tyckte jag innan värdena började gå ner. Efter tre månader utan någon större förändring tröttnade jag och kompletterade med en påse Rowaphos. Trots att det var lite mot ”spelreglerna” så funkade det fint. Äntligen gick värdena ner. När jag sedan sålde kirurgerna kom en stor skillnad och hela karet tog fart. Så om jag skulle göra om övergången till zeo igen skulle jag först se till att ha så lite fisk i systemet som möjligt och köra ner värdena med någon remover innan jag startar zeon.

2. Zeovit och KH

Det är MYCKET viktigt att hålla koll på detta. För lågt KH kommer genast att visa sig. Dessvärre hade jag inte mindre än tre olika KH-test som alla visade för lågt. Ett av de bästa köp jag gjort någonsin till mitt akvarium är Fauna Marins referensvätska som avslöjade mina tester. Slutsats: hellre lite högt KH än för lågt.

3. Zeovit och balling

Detta verkar fungera fint även om manualen avråder från det. Har inte kunnat se några problem relaterat till tillsatser av klorider. Har en del kinkiga acros men ingen verkar påverkas negativt. Det växer på duktigt just nu och går 350ml om dagen av varje vätska enligt balling plus.

4. Zeovit och kaliumbrist (K+)

Mitt kaliumvärde står totalstill på 390 och inte visat minsta tendens till att sjunka. Kanske hänger det på vattnet i Arboga??? Byter c:a 7-8% var- varannan vecka. Vi får se vad som händer längre fram men hittills ser jag ingen koppling mellan Zeovit och kaliumbrist.

5. Zeovit och matning

Mulmen som produceras i reaktorn är ju mat åt korallerna. Jag började med att pumpa varje dag men tyckte det var alldeles för lite mulm. Fick rådet att pumpa varannan dag och då blir det lite mer. Även om korallerna gärna sträcker på sig och äter detta så behöver de mer näring tycker jag. För mig växer det otroligt långsamt om jag inte matar på ordentligt med annan mat tex Cyclopeeze och liknande. Korallernas reaktion när man pumpar reaktorn är ungefär likadan som när man rör runt i lite detrius….hmmm, är zeoreaktorn lika mycket detriusfälla som bakterieodling???? För lite mat verkar också leda till att näringsvärdena blir ännu mer noll än vad både Rowa o Salifert kan mäta…= risk för RTN eller STN.

6. Zeovit och cyano (oops… lite fel där… borde vara Zeovit=cyano)

Detta verkar vara en ständig kamp för de flesta zeovitare. Till och med de mäktigaste zeo-burkar knökade med sps och med ägare som håller järnkoll på deras akvarier råkar ut för detta. Min gissning är att det har något med bakterierna att göra men kan inte på något sätt styrka mina gissningar. Har däremot prövat en perfekt metod att lösa problemet som inte kostar en krona: Släck all belysning 2-3 dagar någon gång varannan – var tredje månad.

Slutsats: Är hittills mycket nöjd med resultaten och zeovit fungerar verkligen och jag tycker det är en av de få metoder som någorlunda tydligt beskriver att om du gör si, så händer detta och gör du så, så händer detta.

Sen måste jag säga att lite frågor kvarstår:

Kan en burk bli lika snygg med en liten påse Rowaphos och en Prodibio ampull nu och då? Jepp, jag tror det. Känns ju onekligen lite enklare… eller???

Varför denna cyano?

PRISET??? Små burkar för hundratals kronor där vissa ger fin effekt men andra märker man nada av hur man än testar.

Bifogar en bild efter 14 mån

Sorry att det blev så långt…

/Mattias i Arboga

post-1622-14468916953493_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trevlig tråd. Har precis samma erfarenheter som du.

Det tog evigheter för mig med innan nitraterna började gå ner. När min flavences av okänd anledning trillade av så började det hända grejjer. Troligen var det precis på gränsen att zeoviten inte orkade riktigt med att sänka värdena.

Jag tror man får bättre effekt om man kan starta upp med zeo i ett nytt kar eller ett med väldigt låg belastning, blir nog att hålla nere värdena om dom är låga från början även om man ökar beladstningen senare.

Det enda jag inte snappat upp tidigare är att det inte skulle vara rekommenderat att köra balling ihop med zeovit. I mitt tycke är det bra, man får ju sjukt stabila värden med det vad gäller Ca, Mg och Kh. Ph stabiliseras ju automatiskt med ballingen eftersom dom övriga värdena hålls stabila.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra sammanfattning.

Använder du sandbädd? jag brottas själv med cyano lite då och då, ska testa att mörklägga vid nästa tillfälle.

För mig har cyanon dykt upp vid de tillfällen som jag har pressat upp ett lite lågt ca värde, det har hänt vid flera tillfälle tycker därför inte att det är någon slump, har någon annan märkt detta?

Grattis till ditt fina kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har aldrig haft några problem med sps och nedsläckning. Snarare en positiv reaktion hos korallerna. De finns dock en del kommentarer på RC om folk som fått problem med sps vid nedsläckning.

Jag kör utan sand ännu... Har inga goda erfarenheter av det sedan tidigare men jag har fyra stora säckar som ligger i garderoben och de få väl komma i så småningom. En snygg vit sandbädd skulle kännas fint.

/Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Apropå Loka och Ramlösa hade jag en gång besök av icke akvarister och akvariet var inte i toppform. Men jag fick idel lovord som: "Vilka snygga silverpärlor du har på botten." "Hur får du dit dem." "Köper man det där mörkröda?" osv.... Vad säger man??? Nickar och tackar för berömmet??

/Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"Kan en burk bli lika snygg med en liten påse Rowaphos och en Prodibio ampull nu och då? Jepp, jag tror det. Känns ju onekligen lite enklare… eller???"

Om detta påstående stämmer så kan man ju fråga sig varför man skulle lägga alla pengarna på Zeovit-produkter.

Kör själv zeovit i dagsläget, men då vi snart är 2 arbetslösa med 2 barn å villa så måste man se vad man kan dra ner på i akvarieväg. Lär inte kunna fortsätta med zeovit fullt ut iallafall. Körde Prodibio (Okej, körde AC bioampuller, vilket troligen är exakt samma) tidigare, och fick nära nog 0 i näringsvärden...dock vet jag inte riktigt om jag tyckte att korallerna blev lika fina...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilket fint kar!

Kul att man kan få beröm för cyano. Jag kör zeovit och nu har cyanon börjat komma smygande även i mitt kar och det är inte vackert. Funderar på mörkläggning och om det dröjer lång tid innan cyanon kommer tillbaka efter en mörkläggning? Måste man täcka framrutan med tyg så att det blir riktigt mörkt eller ska man bara släcka ner belysningen?

Jag tror cyanon kommer när man göder alla andra bakterier med diverse preparat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag täcker inte framrutan när jag har släckt ner. Det dagsljus som finns i rummet är bra så fiskarna kan orientera sig och man faktiskt kan mata dem under de dagar man har släckt.

Glömde säga tidigare att om man har mycket cyano bör man nog försöka suga ut så mycket som möjligt innan man släcker ner. Att låta akvariet hantera stora mängder död cyano kan nog lätt orsaka obalans.

/Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite mer vad jag hittils tycket om de enskilda produkterna:

För skojs skull kan vi väl köra dem i ett betygssystem 1-5 där 5 är bäst.

  • Bassystemet (Zeolith, Zeobak, Zeofood, Zeostart och kol)

Detta fungerar mycket bra och får en 4 i betyg. Det som drar ner betyget för mig är inte effekten av det utan att man måste ha bestämda rutiner för att sköta allt droppande, måttande, reaktorskakande osv... Inte bara ”plug and play”. KZ kol får dock en 5:a. Tycker det är det bästa jag någonsin prövat. Noll i fosfat och mycket rent när man håller på med det.

Tilläggsprodukter

  • Coral vitalizer

En superprodukt som får en 5:a. Ger fantastisk polyp expansion.

  • Amino Acid

Ytterligare en mycket bra produkt med en 5:a. Gör att korallerna friska och starka.

  • Sponge Power

En 4:a till denna. Märker ingen större skillnad på koraller. Men lite nya snygga svampar har dykt upp här och var i akvariet och det kan ju bidra till bättre filtrering.

  • Zeospur

En 2:a till denna. Känner att det är lite läskigt att laborera med zoxanthellerna. Ger grym effekt och en enda dosering kan ändra färg på varenda korall i burken. Men visst gillar man extremt ljusa koraller… go ahead.

  • B-balance

Första 1:an. Märker inte den minsta effekt hit eller dit av detta trots åtskilliga försök.

  • K-balance

Svår att betygsätta eftersom jag aldrig fått K+ brist hittills. Har prövat dosera den ändå några gånger men märker ingen skillnad på nåt. Så för min personliga del är det just nu en 1:a. Men får man K+ brist kanske det snabbt förvandlas till en 5:a.

  • Coral snow.

Detta blir en 3:a. Visst blir vattnet kristallklart men det duger långt med bara kol. Har inte lyckats bota cyano med CS och Bak vilket drar ner betyget. En riktigt dyr produkt att använda i längden.

  • Xtra

Ytterligare en 3:a. Den ger lite extra färg men huu vilket pris! Många ml på ett år blir det…

Övriga produkter har jag ännu inte testat så mycket att jag vågar säga nåt om det kanske andra kan fylla i?

/Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter att nu ha testat ett tag så kan det vara kul att matcha sina erfarenheter mot andras. Vore kul höra om andra ”zeovitare” upplevt samma el. helt annorlunda saker. Ser fram emot alla synpunkter och tankar kring detta.

1. Övergången till zeovit

Pga av lite problem med burken hade jag ganska höga näringsvärden (fosfat och nitrat) när jag drog igång. Ganska mycket fisk, mest kirurger. Det tog en evighet tyckte jag innan värdena började gå ner. Efter tre månader utan någon större förändring tröttnade jag och kompletterade med en påse Rowaphos. Trots att det var lite mot ”spelreglerna” så funkade det fint. Äntligen gick värdena ner. När jag sedan sålde kirurgerna kom en stor skillnad och hela karet tog fart. Så om jag skulle göra om övergången till zeo igen skulle jag först se till att ha så lite fisk i systemet som möjligt och köra ner värdena med någon remover innan jag startar zeon.

2. Zeovit och KH

Det är MYCKET viktigt att hålla koll på detta. För lågt KH kommer genast att visa sig. Dessvärre hade jag inte mindre än tre olika KH-test som alla visade för lågt. Ett av de bästa köp jag gjort någonsin till mitt akvarium är Fauna Marins referensvätska som avslöjade mina tester. Slutsats: hellre lite högt KH än för lågt.

3. Zeovit och balling

Detta verkar fungera fint även om manualen avråder från det. Har inte kunnat se några problem relaterat till tillsatser av klorider. Har en del kinkiga acros men ingen verkar påverkas negativt. Det växer på duktigt just nu och går 350ml om dagen av varje vätska enligt balling plus.

4. Zeovit och kaliumbrist (K+)

Mitt kaliumvärde står totalstill på 390 och inte visat minsta tendens till att sjunka. Kanske hänger det på vattnet i Arboga??? Byter c:a 7-8% var- varannan vecka. Vi får se vad som händer längre fram men hittills ser jag ingen koppling mellan Zeovit och kaliumbrist.

5. Zeovit och matning

Mulmen som produceras i reaktorn är ju mat åt korallerna. Jag började med att pumpa varje dag men tyckte det var alldeles för lite mulm. Fick rådet att pumpa varannan dag och då blir det lite mer. Även om korallerna gärna sträcker på sig och äter detta så behöver de mer näring tycker jag. För mig växer det otroligt långsamt om jag inte matar på ordentligt med annan mat tex Cyclopeeze och liknande. Korallernas reaktion när man pumpar reaktorn är ungefär likadan som när man rör runt i lite detrius….hmmm, är zeoreaktorn lika mycket detriusfälla som bakterieodling???? För lite mat verkar också leda till att näringsvärdena blir ännu mer noll än vad både Rowa o Salifert kan mäta…= risk för RTN eller STN.

6. Zeovit och cyano (oops… lite fel där… borde vara Zeovit=cyano)

Detta verkar vara en ständig kamp för de flesta zeovitare. Till och med de mäktigaste zeo-burkar knökade med sps och med ägare som håller järnkoll på deras akvarier råkar ut för detta. Min gissning är att det har något med bakterierna att göra men kan inte på något sätt styrka mina gissningar. Har däremot prövat en perfekt metod att lösa problemet som inte kostar en krona: Släck all belysning 2-3 dagar någon gång varannan – var tredje månad.

Slutsats: Är hittills mycket nöjd med resultaten och zeovit fungerar verkligen och jag tycker det är en av de få metoder som någorlunda tydligt beskriver att om du gör si, så händer detta och gör du så, så händer detta.

Sen måste jag säga att lite frågor kvarstår:

Kan en burk bli lika snygg med en liten påse Rowaphos och en Prodibio ampull nu och då? Jepp, jag tror det. Känns ju onekligen lite enklare… eller???

Varför denna cyano?

PRISET??? Små burkar för hundratals kronor där vissa ger fin effekt men andra märker man nada av hur man än testar.

Bifogar en bild efter 14 mån

Sorry att det blev så långt…

/Mattias i Arboga

Jag skulle heller inte vara rädd att komplettera med fosfatremover om jag hade oproportionerligt mycket fosfat, Pohls aktivt kol innehåller ju också fosfatremover.

Har man mycket fisk så får man väl öka på med allt som ingår i basic4, det är ju som med allt annat det är ju inte vattenmängden som är styrande utan den biologiska lasten.

Kaliumbristen har inget med ZEOvit att göra utan det är skummaren som lyfter ut det, men däremot så blir ett kar med jättelåga näringsvärden mycket känsligare för kaliumbrist, men det gäller ju alla parametrar, kH nämde du ju tidigare.

Du kan prova och ta ut reaktorn jag har gjort det och effektiviteten sjunker, jag tycker det är genialiskt att göra om näringen till mat för korallerna. Du hade fått stoppa i mer av någon annan korallmat istället om du inte har reaktorn.

Jag tror att zyano är kolkällans förtjänst, tidigare så svor vi över gröna alger men vi lärde oss att leva med dem. Nu har vi istället zyano och hans polare som vi också kommer att lära oss att leva med, kolkällan har ju inte så många år på nacken.

De största bovarna vad det gäller zyano och ZEOvit är väl AAHC, ZEOfood, PCV, men även PIF och IC.

Ang. fosfatremover och prodbio så beror det mycket på vad man vill ha för akvarium, jag har sett många fina akvarium med FR och ägt ett själv. Men jag tror det är svårt i längden och inte lagra upp näringsvärden i stenen och sanden, det vet alla som gått över från FR till kolkälla/ZEO. Gillar man ljusa pastellfärgade koraller så får man nog ta till kolkälla, vill man däremot ha intensiva och lite mörkare färger så går det utan. Gröna alger får du i det nitratrika och cyano i det nitratfattiga.

Ang. de blå flaskorna så får man använda lite sunt förnuft och testa en i taget, det finns ju inte ett akvarie som är likt ett annant utan varje är unikt. Det som fungerar i ett behöver inte fungera i ett annat och tvärt om, det gäller ju också dosering basic4. Det gäller ju också sitt eget i vilken fas man är i också, jag tror t.ex. att många överdoserar i början de preparat som är utanför basic4(vilket cyanon gillar).

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle heller inte vara rädd att komplettera med fosfatremover om jag hade oproportionerligt mycket fosfat, Pohls aktivt kol innehåller ju också fosfatremover.

Har man mycket fisk så får man väl öka på med allt som ingår i basic4, det är ju som med allt annat det är ju inte vattenmängden som är styrande utan den biologiska lasten.

Kaliumbristen har inget med ZEOvit att göra utan det är skummaren som lyfter ut det, men däremot så blir ett kar med jättelåga näringsvärden mycket känsligare för kaliumbrist, men det gäller ju alla parametrar, kH nämde du ju tidigare.

Du kan prova och ta ut reaktorn jag har gjort det och effektiviteten sjunker, jag tycker det är genialiskt att göra om näringen till mat för korallerna. Du hade fått stoppa i mer av någon annan korallmat istället om du inte har reaktorn.

Jag tror att zyano är kolkällans förtjänst, tidigare så svor vi över gröna alger men vi lärde oss att leva med dem. Nu har vi istället zyano och hans polare som vi också kommer att lära oss att leva med, kolkällan har ju inte så många år på nacken.

De största bovarna vad det gäller zyano och ZEOvit är väl AAHC, ZEOfood, PCV, men även PIF och IC.

Ang. fosfatremover och prodbio så beror det mycket på vad man vill ha för akvarium, jag har sett många fina akvarium med FR och ägt ett själv. Men jag tror det är svårt i längden och inte lagra upp näringsvärden i stenen och sanden, det vet alla som gått över från FR till kolkälla/ZEO. Gillar man ljusa pastellfärgade koraller så får man nog ta till kolkälla, vill man däremot ha intensiva och lite mörkare färger så går det utan. Gröna alger får du i det nitratrika och cyano i det nitratfattiga.

Ang. de blå flaskorna så får man använda lite sunt förnuft och testa en i taget, det finns ju inte ett akvarie som är likt ett annant utan varje är unikt. Det som fungerar i ett behöver inte fungera i ett annat och tvärt om, det gäller ju också dosering basic4. Det gäller ju också sitt eget i vilken fas man är i också, jag tror t.ex. att många överdoserar i början de preparat som är utanför basic4(vilket cyanon gillar).

/Janne

Tack Janne! Jag kan bara hålla med!

Ett förtydligande kanske - i min värld är slemalgerna i ett zeokar ett tecken på överskott, antingen av aminosyror eller näring.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mycket bra inlägg Janne! Tack för förtydligandet av kaliumbristen. Det finns ju en viss logik i så fall eftersom jag förlitar mig på mitt gamla hemmabygge till skummare kanske den inte klarar av att lyfta ut kaliumet som en värsting BK eller liknande?

Kan tillägga att jag konsekvent hållt mig under rekommenderade doseringar och det manualen säger om "less is more" stämmer.

Magnus: Knivseggen blir smalare och smalare att hålla sig på när man är så nära noll men ända har någon form av överskott. Iofs tror jag du har rätt men det är en knepig balansgång.

/Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En fråga - äre det verkligen skummaren som "lyfter" ut kaliumet - jag har hela tiden trott att det är zeoliten som absorberar kalium eftersom det är ett känt faktum inom annan verksamhet att kalium kan absorberas i zeolit.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En fråga - äre det verkligen skummaren som "lyfter" ut kaliumet - jag har hela tiden trott att det är zeoliten som absorberar kalium eftersom det är ett känt faktum inom annan verksamhet att kalium kan absorberas i zeolit.

MVH Lasse

Hej Lasse!

Jag har läst lite tyska artiklar i ämnet och vad jag förstår så kan kalium bara förbrukas via organismers tillväxt. Zeoliten binder bara ytterst lite kalium. SPS binder även de ytterst lite kalium när de växer.

Så det enda rimliga gissningen till förbrukningen är att skummaren skummar ut bakterier vilka bundit kalium när de växt. Och med en effektiv skummare ökar naturligtvis förbrukningen.

Och jag kan garantera att en BK skummar ur det mesta som finns att skumma bort - det är att rekommendera en mindre BK modell än normalt i ett zeokar. De är "för" effektiva. Om man nu inte tänker ha mycket fisk i systemet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Janne! Jag kan bara hålla med!

Ett förtydligande kanske - i min värld är slemalgerna i ett zeokar ett tecken på överskott, antingen av aminosyror eller näring.

Jag köper ditt förtydligan. Jag såg att Alexander på zeovit.com inte använder ZEOfood över huvudtaget.

Mycket bra inlägg Janne! Tack för förtydligandet av kaliumbristen. Det finns ju en viss logik i så fall eftersom jag förlitar mig på mitt gamla hemmabygge till skummare kanske den inte klarar av att lyfta ut kaliumet som en värsting BK eller liknande?

Kan tillägga att jag konsekvent hållt mig under rekommenderade doseringar och det manualen säger om "less is more" stämmer.

Magnus: Knivseggen blir smalare och smalare att hålla sig på när man är så nära noll men ända har någon form av överskott. Iofs tror jag du har rätt men det är en knepig balansgång.

/Mattias

Själv använder jag en BK250 som jag kör så tort som möjligt så den inte ska lyft ut något i onödan och kompenserar med K-balance och B-balance.

Det ska vara noll med våra mätmetoder i vattenkolumnen, men ibland så ska det flöda med föda för korallerna(när vi pumpar zeoliten) precis som på korallrevet när undervattensströmmarna kommer in med plankton.

En fråga - äre det verkligen skummaren som "lyfter" ut kaliumet - jag har hela tiden trott att det är zeoliten som absorberar kalium eftersom det är ett känt faktum inom annan verksamhet att kalium kan absorberas i zeolit.

MVH Lasse

Pohl och grabbarna beskyller nålhjulet för att det piskar upp kaliumet + andra spårelement och självklart har de löst det med egen skummare.

Jag har inte verifierat att det är skummaren som är boven, mätmetoden är så krånlig och oexakt att det blir jobbigt/långa tider och stora svängningar för att verifiera det.

Att Mattias inte får kaliumbrist stödjer ju teorin om att det inte är zeoliten som är problemet.

Hej Lasse!

Jag har läst lite tyska artiklar i ämnet och vad jag förstår så kan kalium bara förbrukas via organismers tillväxt. Zeoliten binder bara ytterst lite kalium. SPS binder även de ytterst lite kalium när de växer.

Så det enda rimliga gissningen till förbrukningen är att skummaren skummar ut bakterier vilka bundit kalium när de växt. Och med en effektiv skummare ökar naturligtvis förbrukningen.

Och jag kan garantera att en BK skummar ur det mesta som finns att skumma bort - det är att rekommendera en mindre BK modell än normalt i ett zeokar. De är "för" effektiva. Om man nu inte tänker ha mycket fisk i systemet.

Min uppfattning är att det inte handlar om någon export via bakterier, utan att det är nålhjulet som piskar ur spårämnena och de är därför Korallen-Zucht gått över till venturi.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...