Gå till innehåll

Arcticreef´s minimalist akvarium


Arcticreef

Rekommenderade inlägg

Yup, dags för en tredje burk. Prylarna till det icke-fotosyntetiska akvariet är beställda och jag lär ha allt om ca 3 veckor. Nu har dock hustrun bestämt att vi behövde en liten övernattningslägenhet i Sthlm. Och en sådan kan naturligtvis inte sakna en burk? Men eftersom jag kommer att vara där kanske en gång per månad måste det kräva ett minimum av skötsel. Nu bor sonen iofs bara ett stenkast därifrån och han kan väl fylla på vatten en gång i veckan men mer skall inte behövas, tänkte jag. Burken kommer att konstrueras enl följande:

Storlek: 40(h)x30(d)x30(B)

Värme: en liten termostat värmare

Vattenomsättning: en luftpump med syresten

Botten: 10-12 cm levande sand (DSB)

Ljus: Aquatic Nature 2x27w samt 1x11w 13 000 K (har dessa lampor liggande)

Innehåll: En rejäl levande sten

Eventuellt: Tillsats av "All in One" (som jag gissar är huvudsakligen kalciumacetat) med oregelbundna intervall

Det kommer att få puttra på egen hand och vi får se vad som händer. Akvariet kommer förhoppningsvis att levereras från Triton den 7/4 och några dagar senare hoppas jag på bilder.

Vore kul och höra om någon har några ideer om detta projekt? Vad tror ni kommer att hända i det lilla ekosystemet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 141
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

låter som det jag har i skolan. Det är ett AN evolution med bara sten och sand. Jag har iofs två fiskar i den numera, men i början bara stenen + ett par fraggar skivisar och knappar. Har fungerat utmärkt.

Spännande! Kan du berätta lite om hur du sköter det och vad som har hänt i det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

skötsel: vattenbyte. har gjort fyra ggr sedan mitten på augusti. Tar med i dunk hemifrån. Koraller växer (inte hypersnabbt, men växer i alla fall). Fyller på med osmos som jag har i dunk, men det blir inte mycket eftersom karet har lock.

Utvecklingen har varit bra - inga problem med alger, knappt ens på glaset. Roliga liftare som tyvärr verkat dött av en del, porslinskrabbor, borstmaskar, andra krabbor, ormstjärnor, musslor. Har haft i ett par snäckor som lever fortfarande, liksom ett par eremiter som dog. Nu är en hexataenia och en liten ocellaris i karet (hade två men en dog under sportlovet).

Sanden har fått lite påväxt efter att jag brjade mata, borstmasken gräver inte tillräckligt för att röra om.

post-3227-14468917038597_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

skötsel: vattenbyte. har gjort fyra ggr sedan mitten på augusti. Tar med i dunk hemifrån. Koraller växer (inte hypersnabbt, men växer i alla fall). Fyller på med osmos som jag har i dunk, men det blir inte mycket eftersom karet har lock.

Utvecklingen har varit bra - inga problem med alger, knappt ens på glaset. Roliga liftare som tyvärr verkat dött av en del, porslinskrabbor, borstmaskar, andra krabbor, ormstjärnor, musslor. Har haft i ett par snäckor som lever fortfarande, liksom ett par eremiter som dog. Nu är en hexataenia och en liten ocellaris i karet (hade två men en dog under sportlovet).

Sanden har fått lite påväxt efter att jag brjade mata, borstmasken gräver inte tillräckligt för att röra om.

Tllför du någon mat? Hur stora vattenbyten gjordes?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Christer tror du inte du behöver mer cirkulationi karet? Känns som det finns risk att vattnet blir stillastående på vissa platser!

Har funderat lite på det men gjort några experiment hemma och det ser ut att fungera bra, tycker jag. Det här kommer ju inte direkt att vara någon SPS burk. Dessutom, eftersom jag bara kommer att titta till den någon gång i månaden, tror jag att en luftpump kommer att vara mer tillförlitlig.

I den klassiska Jaubert uppsättning sköts ju omsättningen av luftpumpar. Jag hade nöjet att se det ursprungliga Jaubert systemet på akvariet i Monte Carlo. Det är på 40 000 liter och såvitt jag kunde se fanns det bara luftpumpar med syrestenar där och dett har ju puttrat på sedan 1988.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Har idag varit ute hos Triton och hämtat burken som ser mycket fin ut. Tyvärr får jag inte starta upp den än då hustrun håller på att renovera lägenheten för fullt. Har dock kommit att fundera över det här med cirkulationen. Jag är övertygad om att luftpump med syresten räcker för cirkulationen men vad jag funderar på är saltspray på täckglasen: Ett alternativ är således en riktigt liten nanostreamer/pump. Mitt bekymmer här är dock tillförlitligheten då burken kommer att tittas till väldigt sällan. Vad tror ni? Törs jag?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Har beslutat mig för att inte cirkulera vattnet med en luftpump. Praktiska experiment visade att det skulle bli för mycket salt avlagringar på täckglaset. har köpt en Korallia Nano istället. Pumpar runt 900l/h och de är riktigt små.

Planerar uppstart till den 21/5. Hoppas havsguden i Täby har riktigt fin LS hemma då!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 veckor senare...
  • 1 månad senare...

Ok, lägenheten är inte klar än men jag ignorerade hustruns protester och startade upp i alla fall. Ännu så länge mjölkigt men det lär väl bli bättre. Cirkulationen sköts av en Korallia Nano (900l/h) som ger bra fart på vattnet. I burken finns 9 lbs finkronig levande sand och 2.5 kg LS från Triton. Usel bild, tyvärr, tagen med den usla kamera som sitter i min Crackberry

-DeviceMemory-home-user-pictures-IM.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det börjar hända lite saker nu. Små makroalger börjar komma fram på stenen och mer och mer liv till (pods, ormstjärnor, mm). Jag plockade faktiskt med mig en pytteliten fragg av en Briareum med en fullkomligt magiskt grön färg som jag inte sett tidigare. Den har nu börjat fälla ut sina tentakler så livsbetingelserna i burken kan väll inte vara helt fel.

IMG_0156.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Min vänliga son knallade nyss över och tittade till burken och plåtade lite. Den har gått en månad nu. Tydligen skrapade han frontrutan lite grann och fyllde några millimeter vatten. Ingen har tittat till burken på ca 1.5 veckor. Skulle tro att det räcker att sköta om den (dvs fylla upp vatten) en gång i månaden. När jag sitter här och tittar bilderna inser jag att kvaliteten på LSen härnere inte kommer i närheten av vad man kan köpa i Täby. Mängden liv i den man får tag på där är enastående.

DSC_0001.jpg

DSC_0002.jpg

DSC_0005.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...
  • 3 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

Är på besök hos akvariet som verkar må alldeles utmärkt. Massor av småkryp samt jag har även sett ett par väldigt skygga krabbor. Imorgon tänkte jag dock åka ut till Triton och fixa ett par turbos för att hålla ordning på algerna. Nya bilder kommer på måndag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite bilder från igår. Jag hade ju inte se akvariet på ett tag och när jag kom upptäckte jag att det bildats lite röda cyanos. Jag gissar på att de berode på att hårdheten gått ned för långt. Har inget att mäta med utan slog i(på känn) lite bikrabonat. Det verkade gör susen men jag passade på att byta ut ca 20% av vattnet också (första bytet!). Misstänker att burken behöver lite näring också så jag slog i några knivsuddar nitrat också. Men, som sagt, djuren som finns i burken verkar leva och frodas. Notera maskspåren i sanden vid frontrutan!

IMG_0038.jpg

IMG_0040.jpg

IMG_0044.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 4 månader senare...

Vet inte riktigt vad som hände men i december tvärdog allt i burken. Det har stått tomt sedan dess. I helgen var jag dock ute hos triton och skaffade ny LS. Tyvärr hade jag bara Crackberryn att ta bilder med. Den här gången har jag dock ersatt streamern med en vanlig syresten. Satan, ett sådant drag det blir på vattnet! Slängde också i lite makros samt att jag lade på ytterligare en armatur. 42 watt, allt som allt.

IMG00129-20100308-2207.jpg

IMG00130-20100308-2207.jpg

Ändrat av Arcticreef
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...