Gå till innehåll

Kalkalger som "vitnar"


Don J

Rekommenderade inlägg

Hallå,

Jag håller på med uppstart av mitt nya kar. 760 liter med en 240 liters sump.

Alla värden bra, dock något kallt vatten ca 21gr.

Belysning 2x250W MH, tända mellan 10-16 samt 2 T5:or, tända mellan 8-18.

Det är nu dag 15 i uppstarten och mina kalkalger börjar gå från rosa till vit...

Jag börjar även få ganska mycket bruna kiselalger samt grönt skägg på LS:n och karglaset.

Nu till frågan; Är det något jag bör göra eller skall jag endast ha is i magen...?

Min tanke var att låna en sjöhare om några veckor för att få bukt med det gröna men räcker det?

Bästa hälsningar // Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Karet är precis i uppstarten, och de kommer se att olika lager kommer och går för att till slut inte ha någon näring kvar att leva på, det är då du kan börja tänka på om du har någon brist eller ej.

Ta det bara coolt och låt karet ha sin gång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det låter lite tidigt i uppstartsfasen men jag tycker du skall kontrollera Magnesiumet. Det går åt stora mängder Mg i nya kar, speciellt om du har skickat i sand. Det var den första bristen jag såg i min första balja.

Det planar ut till "normal" konsumtion senare.

Vad kör du med för salt ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina kalkalger vitnade efter förra delvattenbytet och jag kunde se klart att kalkalgerna som varit över vattennivån under vattenbytet blev först rosa sen vita.

Jag tror att det beror på att dom var exponerade för luft längre än vanligt. Denna gången tog det längre tid innan jag fyllde på nytt vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hallå igen,

Fosfatet ligger bra. Jag tycker att det verkar vända nu och de börjar bli rosa igen.

Min slutsats är att det är främst två faktorer som spelat in, Ny LS som blivit exponerad för för mycket luft samt nystartat kar som behöver lite tid. Att poängtera eller rättare sagt notera är att alla värden har varit bra hela tiden.

// Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...