Kendra Postat 6 april 2009 Författare Postat 6 april 2009 Så ja det va snabbt gjort och mycket bättre !Klart snyggt!Tack Citera
Kendra Postat 6 april 2009 Författare Postat 6 april 2009 Äntligen något mer att titta på än bara sten och krabbor! Efter en räd hos Triton utökades besättningen med en liten städpatrull - 10 st snäckor som ska försöka överleva på algerna från ls-en, 2 st snäckor som direkt från påsen tog snabbhissen ner i sanden och 2 räkor (Lysmata debelius och amboinensis).Det blev också 2 rörmaskar - en vit och en lila Och så lyckades jag förhandla fram två stycken av något annat, har förstås glömt bort namnen så fort jag fick höra dem ) Kan det vara en Sinularia? . Den gröna (Clavularia???) fotad direkt efter "nersläp" och 2 timmar senare . Verkar ha överlevt inkoppningen ialla fall.Och så upptäckte jag en liten liftare till idag - en nudie . Även om den skulle visa sig äta koraller till frukost, så får den gärna det för den är bara så söööt . Citera
_Manne_ Postat 6 april 2009 Postat 6 april 2009 Nudin var ju supercool! grymt läckra färger på rackaren.!och ja, det lär vara sinularia, den där mjukisen!mvh manne Citera
Tedb Postat 7 april 2009 Postat 7 april 2009 Hej Kendra,Vilken fin liten hitchhiker du fått med. Jag tror att det är en Cycloporus venetus "Blå plattmask". Kan annars vara någon annan platt mask ur släktet Pseudoceros sp. Jätte vacker är den iallafall.MvhTed Citera
saltishenke Postat 7 april 2009 Postat 7 april 2009 Nu så börjar det liknat nått jätte fin nakensnigel och nu kan du snart i med ett par vackra clowner kanske svarta ? Citera
Kendra Postat 7 april 2009 Författare Postat 7 april 2009 Nudin var ju supercool! grymt läckra färger på rackaren.!och ja, det lär vara sinularia, den där mjukisen!mvh manneNästan som finska flaggan, haha. Hade den inte haft det gula strecket, hade jag döpt den till Pekka direkt Snyggt!Tack Alex! Har anemonen krupit fram ur gömman ännu eller surar den fortfarande?Hej Kendra,Vilken fin liten hitchhiker du fått med. Jag tror att det är en Cycloporus venetus "Blå plattmask". Kan annars vara någon annan platt mask ur släktet Pseudoceros sp. Jätte vacker är den iallafall.MvhTedTack Tedb för "plattmask spåret". Jag tror du har rätt om Pseudoceros - det kan vara en Pseudoceros monostichos. Herre gud vad många kryp det finns, har tillbringat halva dagen på www.nudipixel.net, tur man är sin egen chef och inte kan kickas från jobbet så lätt, haha.Nu så börjar det liknat nått jätte fin nakensnigel och nu kan du snart i med ett par vackra clowner kanske svarta ?Tack Henke! Inte svarta, men ett par Premnas epigrammata finns på önskelistan så småningom Citera
Kendra Postat 8 april 2009 Författare Postat 8 april 2009 Igår morse hittade jag en av snäckorna brutalt mördad och halvt utsläpad från skalet - misstänker någon av krabborna för dådet. Tog upp skalet och upptäckte att räkan blev väldigt intresserad, så den fick kalasa på resterna. Och fy fasiken vad min hand (och halva huset) stank efter att jag plockat upp skalet . Snäckorna borde nog säljas med varningsskylt "Heltäckande skyddsutrustning behövs vid bortforsling efter eventuellt dödsfall" . Vågade inte kolla värdena igår, men idag såg det helt OK ut:Salt 1,024NO3 ca 4NO2 ca 0,01kH 8,5Ca 410Mg 1300Resten av nyförvärven verkar fortfarande leva och må bra, pepparpeppar... Citera
tobias.nero Postat 9 april 2009 Postat 9 april 2009 Tråkigt med snäckan, hoppas det var en tillfällighet. Citera
saltishenke Postat 9 april 2009 Postat 9 april 2009 Ja det är nog lugnt sniglar kan vara känsliga för flytt !Låter intressant ditt val av fisk hoppas snart få se ett par i ditt kar då jag själv väntar 3 st. Citera
Kendra Postat 15 april 2009 Författare Postat 15 april 2009 Min plan var ju att först möblera akvariet med lite mjukkoraller, skivor och knappar och sedan börja skaffa fiskar. Men man måste ju ha en städpatrull, vilken också införskaffades drygt tre veckor efter uppstart. I patrullen ingick bl a två räkor. Den ena av dessa blev omgående hur tam som helst och lät sig handmatas från dag ett. Den andra däremot gömde sig i stenen och gick inte alls att locka fram-diskussion-... Efter en vecka började jag bli orolig att stackaren svälter ihjäl, så igår skulle det köpas ett par mjukisar (för att möblera akvariet) och ett par sammetsclowner (så att det blev lite matrester från fiskmatning åt räkan). Hittade inga roliga mjukisar hos Akvarie Leasing och sammetsclowner avrådde dem mig ifrån – de är tydligen ganska kaxiga av sig och bör inte skaffas som första fisk… De hade en jättefin xanthurus, som jag var riktigt sugen på. Men den rackaren var tydligen ovanligt ilsken av sig, så till slut kom jag hem med en söt liten flavescens. Som omgående klämde in sig hos ”skygga räkan” och vägrade visa sig överhuvudtaget … Så nu hade jag både en räka OCH en fisk med anorexia… Har läst någonstans, att en ensam fisk ofta blir rädd och skygg, så det var bara att sätta sig i bilen igen och köra till Södertälje. Och där var de och väntade på mig – tre stycken odlade svarta Amphirion ocellaris . Jag som absolut inte skulle ha ocellaris, inte ens svarta och definitivt inte tre stycken på en gång. Men vad gör man när det står mitt namn på dem och inte kan man ju sära på trekanten heller . Det första honan gjorde efter inkoppning var att simma in i ”grottan” och hämta ut kirurgen, så nu har jag ett eget ”de fyras gäng”. Och alla fyra har proppat sig fulla med vitlöksmarinerad artemia till middag… Det blev också en liten sten med två olika xeniasorter på, en grön Hydnophora exesa och en rosa Stylophora pistillata. Och så slank det med en sandsjöstjärna och den sista stackars eremiten de hade kvar.Och så bilderna – obs! algerna på rutan är till för mina snäckor och inget annat. Någonstans måste jag ha dem, för de verkar inte vilja växa på min sten . Däremot bör jag nog göra något åt det fritt flygande skräpet i vattnet – men vad??? Tar tacksam emot förslag! Citera
Kendra Postat 15 april 2009 Författare Postat 15 april 2009 eller för fula bilder för att följa med... Citera
Kendra Postat 16 april 2009 Författare Postat 16 april 2009 Underbara clowner !!Håller med . Och så är de hur lugna och orädda som helst, kanske för att de är odlade och inte viltfångade... Och Flavescensen är framme mest hela tiden nu och simmar ihop med clownerna, ritkigt söt. Han kanske tror han är clown också . Citera
Snirrevirre Postat 16 april 2009 Postat 16 april 2009 Håller med . Och så är de hur lugna och orädda som helst, kanske för att de är odlade och inte viltfångade... Och Flavescensen är framme mest hela tiden nu och simmar ihop med clownerna, ritkigt söt. Han kanske tror han är clown också .Bedårande!! (strålar av avundsjuka:smiley9:)Får man fråga vad de kostade?Tanken är att jag oxå ska köpa mig två svara ocellaris-skönheter!!/ Virre Citera
Kendra Postat 17 april 2009 Författare Postat 17 april 2009 Bedårande!! (strålar av avundsjuka:smiley9:)Får man fråga vad de kostade?Tanken är att jag oxå ska köpa mig två svara ocellaris-skönheter!!/ VirreJag fick lägga upp 950 riksdaler för att få hem skönheterna. Och trots att det sved liiite , så var de värda varenda krona. Och det gick ju inte att köpa bara en eller två, eftersom de har gått tillsammans alla tre. Citera
Snirrevirre Postat 17 april 2009 Postat 17 april 2009 Jag fick lägga upp 950 riksdaler för att få hem skönheterna. Och trots att det sved liiite , så var de värda varenda krona. Och det gick ju inte att köpa bara en eller två, eftersom de har gått tillsammans alla tre.Hihi ja det sved nog en del Men vill man ha nått så vill man.Vackra djur!! Citera
Kendra Postat 19 april 2009 Författare Postat 19 april 2009 I morse hittade jag ett tredje tomt snäckskal på knappt två veckor . Krabb:jävul::jävul: verkar haft party inatt igen. Dags att börja ställa fram fällan...Annars verkar allt funka. Fiskarna äter (3 ggr om dan) och mår bra, mina få koraller verkar trivas, de med. Har lekt labb idag och efter fem dagar med fiskar i karet är värdena:Temp 25Salt 1,024NO2 0,01NO3 < 5PO4 0Ph ca 8,2-8,3dKH 9,5Ca 420Mg 1300Verkar väl OK än så länge, pepparpeppar... Citera
tobias.nero Postat 19 april 2009 Postat 19 april 2009 Ser riktigt bra ut, snygga fiskar du har införskaffat. Citera
rickard598 Postat 19 april 2009 Postat 19 april 2009 Du har inga eremiter som kan äta upp snäckor? har nämligen hänt för mig, va borta några veckor och nu har en eremit ätit upp en sandsnäcka och snott skalet. *GRR* Citera
Kendra Postat 19 april 2009 Författare Postat 19 april 2009 Ser riktigt bra ut, snygga fiskar du har införskaffat.Tackar! Du har inga eremiter som kan äta upp snäckor? har nämligen hänt för mig, va borta några veckor och nu har en eremit ätit upp en sandsnäcka och snott skalet. *GRR*Jag har en liten rödbent en, som skulle vara av den snälla sorten. Och han är nog helt oskyldig - kånkar fortfarande på samma skal han kom med för 5 dagar sedan. Om han inte är en lustmördare som slår ihjäl andra bara för nöjes skull, förstås .... Citera
Marko Postat 19 april 2009 Postat 19 april 2009 Vad jag har läst så behöver inte en eremit nödvändigtvis ta skalet från en snäcka som den dödar. Eremiten behöver ett nytt skal att växa i och "testar" snäckans skal. Du kan ju köpa på dig några bättre begagnade eremit- och snäckskal i olika storlekar att ha i karet så eremiterna får lite ombyte. Brukar vara billigt hos den lokala handlaren. Citera
Kendra Postat 19 april 2009 Författare Postat 19 april 2009 Vad jag har läst så behöver inte en eremit nödvändigtvis ta skalet från en snäcka som den dödar. Eremiten behöver ett nytt skal att växa i och "testar" snäckans skal. Du kan ju köpa på dig några bättre begagnade eremit- och snäckskal i olika storlekar att ha i karet så eremiterna får lite ombyte. Brukar vara billigt hos den lokala handlaren.De två första morden inträffade innan eremiten kom in i karet, och de snäckorna ligger kvar, bara att prova. Han borde väl sett att det är samma storlek . Jag lutar nog fortfarande åt att det är krabb-:jävul:. Men slänger nog i några olika snäckor för säkerhets skull. Tack för tipset! Citera
rickard598 Postat 19 april 2009 Postat 19 april 2009 Ok, då kan man nog utesluta det, har du krabbfälla? jag har en ståendes som du kan låna annars. Citera
Kendra Postat 21 april 2009 Författare Postat 21 april 2009 Ok, då kan man nog utesluta det, har du krabbfälla? jag har en ståendes som du kan låna annars.tackar för erbjudandet, men jag har köpt en också. Hade den i en gång förut men inte fått napp och tänkte lägga i den varje gång vi har färska räkor hemma. Fast i natt fick jag tag på en ful svart rackare utan fälla . Halv tre (!) såg jag den uppe på Stylophoran och den satt där nog inte för utsiktens skull... Lyfte försiktigt ner hela korallen inklusive krabbskrället i fiskhåv, sen var det bara att peta bort -skapet. Fast jag är nog alldeles för blödig av mig - den bor nu i sumpen och den fick t o m en egen sten med sig dit ner . Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.