Gå till innehåll

Kendras ELOS system 120


Kendra

Rekommenderade inlägg

  • Svar 253
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Hej Isabella! Kan bara instämma med resten, riktigt fint akvarium du har.

Jag är lite intresserad av den där skumgummikragen du nämnde, är det något du har tillverkat själv eller har du köpt den? Får jag besvära dig med att be om en bild? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har (haft?) en plattmask som inte alls är så spektakulär, men ändå lite rolig - den ser ut nästan som denna men inte riktigt:

http://www.melevsreef.com/id/tbs/lg_flatworm_tb.jpg

När jag letat på nätet har den liknat mest dels denna som är en mussel-ätare (kan även ge sig på snäckor) och dels en annan som ansågs harmlös och troligen mest åt detritus och småkryp. Jag har inga musslor och jag har inte heller har jag förlorat några snäckor i onaturlig takt - det var faktiskt över ett år sen jag sist förlorade en trochus.

Jag har sett den 3 ggr på mellan 6 månader till 1 år - senast var nog rätt länge sen, minst 3 månader. Trodde den var död sen länge då när den plötsligt visade sig.

Då kanske det finns en liten chans att min plattis finns kvar någonstans i stenhögarna :ler:. Jag har några stycken musslor som följt med stenen och de finns kvar. Inga av mina snäckor har strukit med heller på ett bra tag (tror jag). De verkar till och med fått barn - hittade en pytteliten snäcka på glaset för ett par veckor sedan och den växer och frodas. Så finns Pekka kvar i akvariet, verkar han i alla fall inte vara av den musselätande sorten.

kar och foto är förbannat snyggt.

Tackar förbannat mycket :skrattar:

Hur gick det med dina snäckor sen som ville rymma? Ditt kar är vekligen snyggt!

De knallar fortfarande upp lite då och då (senast idag), men det verkar inte vara självmordsförsök - de vänder eller trillar ner på rätt sida om kanten än så länge. Och tack för berömmet :).

Detta kar har du lyckats med. Vattnet ser verklig kristallklart ut.

Tackar :). Jag har fortfarande en del skräp som virvlar runt i vattnet, vilket syns oftast när jag försöker fota min Xanthurum - det är riktigt svårt att få en bild där han inte ser ut att ha drabbats av prick. Och de misslyckade bilderna visar jag ju inte upp;). Sen har jag nog en bra kamera som tar bort en del av "bruset". Och jag tror att den vita väggen bakom akvariet gör att man inte ser partiklar lika bra som mot en mörk bakgrund. Så mitt kristallklara vatten är nog inte riktigt kristallklart egentligen, det bara lyckas se ut så...

Hej Isabella! Kan bara instämma med resten, riktigt fint akvarium du har.

Jag är lite intresserad av den där skumgummikragen du nämnde, är det något du har tillverkat själv eller har du köpt den? Får jag besvära dig med att be om en bild? :)

Kragen följde med pumpen som är en Vortech, motorn sitter på glaset utanför och bara själva "propellerdelen" sitter inne i akvariet. När vattnet sugs in från sidorna mot propellern, fastnar en massa skräp på kragen. Jag sköljer av den varje dag och sköljvattnet är riktigt skitigt, så den gör verkligen nytta. Lyckades ta en bild samtidigt som en av mina rymningsbenägna sandsnäckor bestämt sig för en promenad...post-4339-14468917702814_thumb.jpg

Och så upptäckte jag att min eremit har riktigt söta gröna ögon :)

post-4339-14468917703077_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

... fast golvet ser inte så roligt ut:x.

Mobilen ringde någonstans i Danmark när vi var på väg till en sista stopp på vägen hem och en mysig kväll på piren i Jönköping... Maken svarar, jag kör. Det är akvarievaktande sonen som berättar att "det kommer vatten från akvariet ut på golvet". Jag kör nästan i diket, rycker till mig luren och fattar så småningom, att akvariet står kvar och fiskarna ligger inte på golvet och sprattlar... Sonen skulle vara snäll och rengöra skummarkoppen och lyckades få skummaren att börja skumma hejvilt - koppen överfylldes och vattnet rann över på locket till sumpen och därifrån ner på golvet. Innan sonen upptäckt detta har en hel del vatten runnit in under glasskivan som vår braskamin står på. Hur fasiken torkar man upp detta? Och hur korkad får man vara som lägger en glasskiva på ett parkettgolv och ställer en braskamin på den? Och ställer ett akvarium bredvid....

Det blev en rallykörning hem istället för mys i Jönköping-bil-, trots sonens försäkran att "läget är under kontroll". Skulle ändå inte kunna slappna av, så det var lika bra att köra på...

Akvariet i övrigt verkar må alldeles ypperligt, utom något för lågt Ca (350). Ingen nitrit eller nitrat:) och alla fiskar pigga och glada. Har gjort ett något större vattenbyte än vanligt (30 liter ist för 25), vilket höjde Ca till 390 och skruvat upp Ballingdosen en aning. Så nu är första semestern som akvarienörd avklarad ;).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ang öppna spisen och glasskivan, så är det väl en silikon dragen runt utsidan annars lär det bli rejält dammigt under den glasskivan, så du behöver nog inte oroa dig för att det är vatten där under. :)

Nej, ingen silikon och ja, det började bli dammigt under glasskivan ;). Nu har dammet blandats ut med vattnet som trängt in, så det ser inte så snyggt ut för tillfället. På plussidan finns att nu kan jag äntligen få det som jag ville från början - en skifferplatta under kaminen. Glasskivan var makens idé, haha... Hurra för ROT-avdraget :ler:.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snyggt akvarium

Trevlig firre du införskaffat Holanthias borbonius

Kolla denna artiklen :ledsen:

Anthias at the Sea Food Market?

Spontant känns det riktigt korkat att äta anthias, det kan ju inte vara mycket att sätta tänderna i... Men kan folk äta katter, hundar, gräshoppor, ormar, råttor you name it, så vore det konstigt om just vackra små fiskar blev lämnade ifred...

Himla fint akvarium och riktigt trevliga när bilder :)

Tackar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

... firades med inflyttningsfest för några nya invånare. De som flyttat in är en Amblygobius phalaena (tror jag), som ska hålla sanden ren och fin. Så var det tänkt i alla fall... Hoppas den lugnar ner sig så småningom - tanken var att slippa blåsa runt på sanden för att få bort skräp och inte att behöva blåsa bort sanden från korallerna istället.

post-4339-14468917828051_thumb.jpg

Har också skaffat en liten mandarin, den bör väl hitta tillräckligt med mat - har nästan 50 kg sten och det riktigt kryllar i burken när man lyser med ficklampa på natten.

post-4339-14468917828281_thumb.jpg

Av bara farten följde en liten Stonogobiops nematodes med från affären. Tur att jag fotade den direkt efter inkoppning och vet att jag inte inbillar mig att jag köpt den, för den har inte synts till sedan dess. Brukar de gömma sig så eller har den gått och dött? :smiley24:

post-4339-14468917828545_thumb.jpg

Och så hittade jag en riktigt fin blå svenskodlad acro (A. pulchra???), hur jag nu ska få den att förbli blå bara...

post-4339-14468917828811_thumb.jpg

Har även lekt labb idag - ingen fosfat, nitrit eller nitrat :) Ph 8,15, kH 8,5-9, Ca på väg upp (400) och Mg fortfarande något högt (1420).

post-4339-14468917829095_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Riktigt fina bilder och invånare! :)

Mandarinen (picturatus) är mycket lättare än splendidus att få och äta t.ex artemia så har du inte tillräckligt med mat i stenen så är det ingen fara då du valde den lättare mandarin arten :)

Tack! Mandarinen äter t o m pellets enligt affären, problemet är att den är något sävligare än alla de andra i burken (inklusive nassarius snäckorna:skrattar:). Den ligger för det mesta under "korkeken" och begrundar världen... Kanske inte hungrig eller så hittar den tillräckligt med mat i stenen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Supersnyggt akvarie du har!

Jag köpte 2 Stonogobiops nematodes. Såg de för första gången efter 1 månad i speglingen i glaset att de faktiskt fanns där. Men har inte sett till de sedan dess och det är nu säkert 3 månader sen. Inte ens vid matning kommer de fram.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har räkan börjat visa sig mer nu? tänkte på den som stack in i en grotta å gömde sig. tänkte om det var en amboinesis så brukar de tuffa till sig om de har några kompisar i karet. jag köpte 3 en gång men två dog och när den tredje blev kvar själv gömde han sig men direkt när jag släppte ner några till så kröp han fram igen.

förövrigt riktigt snyggt akvarium. gör inte samma impulsköp som jag gjorde bara när jag köpte en hökfisk utan att tänka mig för. han var hur go som helst och jag gillade att han var såpass social och nyfiken och att han hade ett sånt sött oskyldigt utseende men det spelade ingen roll hur oskyldiga han än såg ut med ett gäng antenner utstickandes ur munnen. han var skyldig till räk bortfallet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Supersnyggt akvarie du har!

Jag köpte 2 Stonogobiops nematodes. Såg de för första gången efter 1 månad i speglingen i glaset att de faktiskt fanns där. Men har inte sett till de sedan dess och det är nu säkert 3 månader sen. Inte ens vid matning kommer de fram.

Tack för berömmet, alltid lika kul att någon mer än jag själv tycker om min burk :ler:.

Jag har inte lyckats få någon skymt av fisken ännu. Har läst i Reef aquarium fishes att de är skygga i början, men att det brukar gå över så småningom, när de har vant sig vid burken och kompisarna... Hoppas att det stämmer och att stackaren inte svälter ihjäl innan den lyckas komma över blygseln.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En lista på alla invånare du har i nu skulle vara trevligt :)

Ruskigt fint.

Tackar!

Har skrapat ihop listan, ser nästan ut som recept på fisk- och skaldjurssoppa :skrattar:. Blev nästan chockad över hur mycket jag har lyckats peta in i burken redan:smiley3::

Fiskar: 1 Zebrasoma flavescens, 3 svarta Amphirion ocellaris, 1 Zebrasoma Xanthurum, 1 Centropyge Loriculus, 1 Borbonius Anthias, 1 Synchiporus picturatus, 1 Stonogobiops nematodes, 1 Amblygobius phalaena

SPS: 2 Stylophora pistillata, 1 Seriatopora hystrix, 2 Montipora digitata,

1 Montipora capricornis, 1 Seriatopora caliendrum, 1 Acropora tumida (Enzmann), 1 Acropora (retusa ?), 1 Acropora (pulchra?), 1 Acropora (ingen aning vilken sort)

LPS: 1 Hydnophora exesa, 1 Euphyllia glabrescens, 1 Favia, 1 Pavona cactus, 1 Caulastrea echinulata, 1 Cycloseris patelliformis,

1 Duncanopsammia axifuga, 1 Euphylia divisa, 1 Plerogyra sinuosa

Mjukisar: 1 Sinularia, 1 Heteroxenia, 1 Xenia umbellata,

1 Clavularia viridis (rörkorall?)

Anemoner:

8 Ricordea Florida

Räkor & krabbor:

1 Lysmata amboinensis, 3 Lysmata debelius, 1 st Lysmata wurdemanii,

1 Paguristes cadenati (rödbent eremitkrabba), 2 st Tetralia cavimana (symbioskrabbor som följt med acroporan)

Övrigt:

1 Archaster angulatus (sandsjöstjärna), Ca 20-25 algätande snäckor,

10 Nassarius, 2 Buccinulum corneum (stora sandsnäckor)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har räkan börjat visa sig mer nu? tänkte på den som stack in i en grotta å gömde sig. tänkte om det var en amboinesis så brukar de tuffa till sig om de har några kompisar i karet. jag köpte 3 en gång men två dog och när den tredje blev kvar själv gömde han sig men direkt när jag släppte ner några till så kröp han fram igen.

förövrigt riktigt snyggt akvarium. gör inte samma impulsköp som jag gjorde bara när jag köpte en hökfisk utan att tänka mig för. han var hur go som helst och jag gillade att han var såpass social och nyfiken och att han hade ett sånt sött oskyldigt utseende men det spelade ingen roll hur oskyldiga han än såg ut med ett gäng antenner utstickandes ur munnen. han var skyldig till räk bortfallet

Den skygga räkan var en debelius, fast den har fått två debeliuskompisar och är inte skygg längre. Min amboinensis är den som var handtam redan från början och den håller sig fortfarande framme hela tiden, trots att den är ensam av sin sort i karet. Så de är tydligen olika individer också...

Och tack för varningen, men som tur är har jag inte plats för fler fiskar i burken. Har hittills klarat att komma ihåg att kolla, att de fiskar jag köper inte kommer att äta upp de andra invånarna i burken - och det innan jag halar upp bankkortet :skrattar:. Men jag glömde bort att kontrollera att gobyn var dresserad att spotta tillbaka sanden på samma ställe, så nu är min sandbotten full med kratrar, som efter ett sjöslag:smiley12:. Fast sanden har blivit kritvit, så fiskskrället får väl hållas ett tag till i alla fall...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hehe jag har en liknande goby har hemma han är hur go som helst men som sagt att gillar ju att åka uppåt av nån anledning när han filtrerar sanden å helst uppe på stenarna å grejer hehe men annars är han mestadels bara rolig att titta på. har lyckats få honom handtam iaf så nu äter han upp mina händer när jag grejar med nått hehe. gobysar är väldigt roliga små krabater, hade tänkt köpa en nematodes eller en xanthorhinica när lönen dimper in så min lilla cowboy kan få en kompis.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Det var ett tag sedan...

Akvariet har tuffat på bra, jag har t o m till slut lyckats ställa in ballingdoseringen. De senaste veckorna har jag legat på 8,3 kH, 420 Ca och 1300 Mg. Det enda jag inte har fått någon ordning på är gröna alger på rutorna, får skrapa nästan varje dag och sniglarna verkar trivas med livet. Då jag inte riktigt litade på mitt fosfattest som visade 0, så har Leffe på Triton hjälpt mig att kolla fosfat med sin HANAmätare, som visade på 0,3. Jag har stoppat in en strumpa med rowaphos i sumpen (utan något resultat ännu). Några nya koraller har fått flytta in och även en rosa bta, för att göra livet lite mer spännande. Den stannade snällt där jag hade placerat den, men gav mig hjärtsnurp ett par gånger, då den har för vana att krypa in och försvinna spårlöst när den tycker det är dags att sova.

post-4339-14468918288697_thumb.jpg

Så här såg burken ut i förrgår

post-4339-14468918286744_thumb.jpg

post-4339-14468918286998_thumb.jpg

Och så här såg det ut hemma igår, då jag fick för mig att det är dags att kolla hur golvet ser ut under sumpen efter att min förb*#¤%&de skummare 2 gånger har fått för sig att löpa amok

post-4339-14468918287335_thumb.jpg

post-4339-14468918287975_thumb.jpg

post-4339-14468918288243_thumb.jpg

Efter en hel dags slit är sumpen nu fuktsäkrad och stackars fiskar och koraller har fått flytta tillbaka till det jordbävningsdrabbade området. Alla verkar ha överlevt än så länge... Återstår att försöka bygga upp något slags rev och invänta den skitalginvasion som förmodligen infinner sig efter allt grävande... Fast om någon är sugen så passa på, tror jag kan tänka mig att sälja rubbet billigt idag och skaffa mig en strävhårig tax istället :x.

post-4339-1446891828936_thumb.jpg

post-4339-14468918285894_thumb.jpg

post-4339-14468918286163_thumb.jpg

post-4339-14468918286441_thumb.jpg

post-4339-14468918287578_thumb.jpg

post-4339-14468918288509_thumb.jpg

post-4339-14468918288907_thumb.jpg

post-4339-14468918289122_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...