Gå till innehåll

Anders nya 718l zeovit Akvarium


a.nilson

Rekommenderade inlägg

  • Svar 1,2k
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Ska se om jag hittar rotifer i veckan annars får dom bli fiskmat denna gång.

Lycka till kompis.

Även om du hittar rotifer så räkna med att de 4 första kullarna inte klarar sig.

Själv hade jag turen att klara 4 i kull 3 tror jag det var.

Men skam den som ger sig.:smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så är det.

Tycker du kan gott börja titta på ballingmetoden med doserpumpar, eller ännu hellre en kalkreaktor med tanke på storleken på karet.

Med den storleken blir det förmodligen billigare i längden med reaktor.

Ska fundera på det. Det är ju trotts allt lite sport att köra manuelt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fortfarande låga värden rakt över. Har försökt buffra upp lite idag så det blir nya mätningar imorgon igen. Det mesta håller på att färga ut o växa. Känns som om jag får buffra lite varje dag nu för att hålla igång denna uppåt gående trend. Dock ligger fortfarande min revpelare på rehab. Hoppas på att snart få i den i karet. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad doserar du för blåa Zeoviter som käkar så mycket Kh? Har med lite lågt KH...

Eller än bättre vad doserar du? Är en ny Zeohead som gärna tar tips från de som fått det till att bli så fint som ditt kar har blivit! Om det nu inte är yrkeshemligheter ;-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad doserar du för blåa Zeoviter som käkar så mycket Kh?

Eller än bättre vad doserar du? Är en ny Zeohead som gärna tar tips från de som fått det till att bli så fint som ditt kar har blivit! Om det nu inte är yrkeshemligheter ;-)

Håller på att ändra doseringarna lite nu men jag har nog d flesta flaskorna men använder bara zeostart o spongpower dagligen numera o bak 2gg/vecka, zeofood 1-2gg/veckan de andra vid behov.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe kanske inte men du har fått något som funkar juh! Hade gärna kommit på träffen om jag inte jobbat!

Du kanske kan svara på en fråga om Zeovit gentemot UV-c..

Jag har en Xanturum som fått prick så kör Uv-c Nattetid nu för att hjälpa den! Rätt/fel med nattetid eller egna erfarenheter?? Har bara Zeo grund igång ännu köpte de första sps erna i onsdags ;-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe kanske inte men du har fått något som funkar juh! Hade gärna kommit på träffen om jag inte jobbat!

Du kanske kan svara på en fråga om Zeovit gentemot UV-c..

Jag har en Xanturum som fått prick så kör Uv-c Nattetid nu för att hjälpa den! Rätt/fel med nattetid eller egna erfarenheter?? Har bara Zeo grund igång ännu köpte de första sps erna i onsdags ;-)

Så vida jag inte är ute o cyklar nu så tar uv-c även död på bakteriestammen du bygger upp i zeoviten så själv kör jag inte uv-c sen jag börjat med zeovit. Du är välkommen hit nån annan gång om du har vägarna förbi.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har precis samma tankar.. Så nu är det en avvägning mellan fiskens hälsa och en ung Zeovit-bakteriestam. Därför körs Uv-t så mycket det går när karet inte är tänt och har för zeoviten ökat zeobakdoseringen en aning. Har ett 39w uv på ca 400l så de borde ha ihjäl orsaken till de vita prickarna inom några dagar! Vi får se man lär så länge man lever så!

Tackar för inbjudan! ska ha det i åtanke! samma gäller dig om du har planer till avkroken Sölvesborg! Vi har tre kar här i samma byggnad så vi har små planer på att ha en egen träff och visa vad vi åstakommit :nöjd: lite längre fram i tiden

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjenare Anders !

Här kommer de foto jag tog hos dig i söndags när vi hade SVG Syd träff.

Jag kan inte på något sätt mäta mig med din ordinarie fotograf, Bengan för hans bilder är ju über grymma :smiley20:

Personligen tycker jag min bild på G.okinawae blev riktigt kul, helt utan att jag varken visste det eller planerade att få den så. Tack vare den för långa slutartiden så ser man hur j....a bråttom han har för att komma in i korallen. :skrattar:

post-4230-14468919243835_thumb.jpg

post-4230-14468919244018_thumb.jpg

post-4230-14468919244207_thumb.jpg

post-4230-14468919244394_thumb.jpg

post-4230-14468919244568_thumb.jpg

post-4230-14468919244745_thumb.jpg

post-4230-14468919244934_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...