Gå till innehåll

Anders nya 718l zeovit Akvarium


a.nilson

Rekommenderade inlägg

  • Svar 1,2k
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Har fortfarande problem med

mina värden. Jag mätte mg o ca idag o det visade sig att det inte hjälp det jag doserat för att hålla dom uppe.

Mg 900

ca 200

blir stort vattenbyte imorgon o buffra lite till.

ett Ca på 200 borde göra att alla spser kastar in handuken i princip ?

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nä men går man lägre så gör de det.

Det börjar nog märkas och om man inte höjer så är det nog kört.

Hade ett lägre värde innan det var nån korall som visade tendens till att kola.

Men det kan vara olika från kar till kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänk bara på att inte höja värdena för fort, det kan i sin tur leda till problem.

Tillsätter du något i nuläget?

Kanske läge för kalkreaktor isf.

Doserar både mg, ca o kh+. Håller med att det börjar bli läge för en kalkreaktor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med de värden du angivit här borde alla stenkoraller vara döda. Vid mina halvkrascher hade jag Ca 280 och 330 när koraller började dö.

Jag skulle läsa bruksen till testerna två gånger och sedan testa en gång till.

Är det lika illa igen kan du väl ta med en halvliter vatten till Bengan för en dubbelkoll.

Ladda hem Aquacalc från mathgame.de och följ anvisningarna där för hur man gör tillsatserna. Men du kan lugnt göra tillsatser flera gånger om dagen om värdena är så dåliga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har skaffat nya tester idag samt att jag har testat både nya o gamla för att se hur off dom va.

mg gamla 1000 nya 1250

ca -"- 250 -"- 280

kh -"- 5 -"- 4

eter detta så doserades ca o kh+. imorgon så blir det till att testa igen o se vad resultatet blev.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte om du kollat mot aquacalkulator.

Men gjorde det iaf.

Enligt den så kommer det gå åt följande för att rätta till värdena.

586g magnesiumklorid

128g kalciumklorid

85g bikarbonat

Naturligtvis under någon vecka eller så, allt på en gång kommer bli problem.

Räknade på 700 liter vatten i systemet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hur menar du då ? , ingen väntetid för nyblandningen eller ?

mvh manne

Blandar i sumpen o låter det stå i 4-6h innan det pumpas upp. Men efter att vi flyttat till hus så blir det egen balja för nyblandat vatten för att underlätta bytena.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blandar i sumpen o låter det stå i 4-6h innan det pumpas upp. Men efter att vi flyttat till hus så blir det egen balja för nyblandat vatten för att underlätta bytena.

man vill ju få till det så smidigt som möjligt samtidigt.. samtidigt ska allt få plats under akvariet. yttligare en dröm man har..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

man vill ju få till det så smidigt som möjligt samtidigt.. samtidigt ska allt få plats under akvariet. yttligare en dröm man har..

mvh manne

Köpte hus idag så det kommer ändras en massa när det väl ska flyttas o så kommer det att beställas ett kar till. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köpte hus idag så det kommer ändras en massa när det väl ska flyttas o så kommer det att beställas ett kar till. :)

Gött..........stort grattis -ett glas med-

Huset (akvarierna) kan ju kanske behöve lite renovering/byte. Låna till det också, bind räntan i 5 år och var jättenöjd ;):nöjd:.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gött..........stort grattis -ett glas med-

Huset (akvarierna) kan ju kanske behöve lite renovering/byte. Låna till det också, bind räntan i 5 år och var jättenöjd ;):nöjd:.

Ska nog inte vara nåna problem med det ändå. Har bra kontakt med både bankman o akvariebyggare så det är bara o köra på. Husen är ju inte så dyra här nere. (utanför Ystad)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...