Gå till innehåll

Anders nya 718l zeovit Akvarium


a.nilson

Rekommenderade inlägg

  • Svar 1,2k
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Tjenare Anders !

Här kommer de foto jag tog hos dig i söndags när vi hade SVG Syd träff.

Jag kan inte på något sätt mäta mig med din ordinarie fotograf, Bengan för hans bilder är ju über grymma :smiley20:

Personligen tycker jag min bild på G.okinawae blev riktigt kul, helt utan att jag varken visste det eller planerade att få den så. Tack vare den för långa slutartiden så ser man hur j....a bråttom han har för att komma in i korallen. :skrattar:

Skitbra bilder du fick till Johan!!du fick med färgerna jättebra tycker jag,och en bra helbild då skärpan blev bra över hela karet och färgerna hängde med..Så amatörmässiga???förstår inte riktigt rubriken då det var hästlängder bättre än mina och jag är en riktig amatör då det gäller att hantera en sådan sak som en Kamera:ler:
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Läste ett tips om att man kan bli av med algen bryopsis genom att elevera magnesiumhalten till en 1600ppm. Detta skulle inte bryopsisen gilla, men korallerna klara. Tror man skulle söka ligga på detta värde i tre dagar. Efter några dagar med normala nivåer skulle korallerna snabbt färga ut igen.

Det ska till rätt mycket magnesium för att komma upp i den ligan, speciellt i ett så stort kar som ditt. Är det inte mycket högre än 1600 ppm, så kan du räkna med att bli av med lite alger, lite mindre färger på koraller en kort tid och du slipper tillsätta Mg ett tag.

Har du test så mät. Ser det som en möjlighet att snabba och slarviga vattenbyten gör mer skada än ett högt Mg värde.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För två veckor sedan hade du ett Mg på 1000 ppm, rek. ligger kring 1300-1350 ppm. Om du inte tappat ner en hel burk borde det inte vara så farligt i ett 1000l akvarium. Det är ändå 600ppm tills korallerna börjar blekna lite, säkert 600 till innan de dör. Jag hade varit lugn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För två veckor sedan hade du ett Mg på 1000 ppm, rek. ligger kring 1300-1350 ppm. Om du inte tappat ner en hel burk borde det inte vara så farligt i ett 1000l akvarium. Det är ändå 600ppm tills korallerna börjar blekna lite, säkert 600 till innan de dör. Jag hade varit lugn.

Har ju bara koncentrerad mg 3ml= 1000l. Jag brukar dosera ca 2-3ml o skulle höja kh igår men tog fel flaska o råkade dosera ca 20ml. Så nog kan det allt ha stuckit iväg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...