a.nilson Postat 18 januari 2010 Författare Postat 18 januari 2010 Ska se om jag hittar rotifer i veckan annars får dom bli fiskmat denna gång. Citera
Freddi Postat 18 januari 2010 Postat 18 januari 2010 Ska se om jag hittar rotifer i veckan annars får dom bli fiskmat denna gång.Lycka till kompis.Även om du hittar rotifer så räkna med att de 4 första kullarna inte klarar sig.Själv hade jag turen att klara 4 i kull 3 tror jag det var.Men skam den som ger sig. Citera
a.nilson Postat 18 januari 2010 Författare Postat 18 januari 2010 Räknar inte med att klara det nu på första försöket. Men nu har dom börjat leka iallafall. Citera
a.nilson Postat 23 januari 2010 Författare Postat 23 januari 2010 Har märkt att ca o mg går åt som f_n. Hade buffrat upp mg, ca o kh för en o en helv vecka sen o nu hade det gått ner som fan igen. Mg 1000ca 220kh 5 Citera
DaTrucka Postat 24 januari 2010 Postat 24 januari 2010 Så är det. Tycker du kan gott börja titta på ballingmetoden med doserpumpar, eller ännu hellre en kalkreaktor med tanke på storleken på karet.Med den storleken blir det förmodligen billigare i längden med reaktor. Citera
a.nilson Postat 24 januari 2010 Författare Postat 24 januari 2010 Så är det. Tycker du kan gott börja titta på ballingmetoden med doserpumpar, eller ännu hellre en kalkreaktor med tanke på storleken på karet.Med den storleken blir det förmodligen billigare i längden med reaktor.Ska fundera på det. Det är ju trotts allt lite sport att köra manuelt. Citera
a.nilson Postat 24 januari 2010 Författare Postat 24 januari 2010 tänkte dra hit Bengan i veckan för lite nya bilder. har tillkommit lite nya koraller o annat smått o gott. hehe. om allt går som det är tänkt så blir det nya t5-rör i veckan, nu har dessa använts ca 9-10mån så det börjar bli tid för nya nu. Citera
a.nilson Postat 27 januari 2010 Författare Postat 27 januari 2010 Fortfarande låga värden rakt över. Har försökt buffra upp lite idag så det blir nya mätningar imorgon igen. Det mesta håller på att färga ut o växa. Känns som om jag får buffra lite varje dag nu för att hålla igång denna uppåt gående trend. Dock ligger fortfarande min revpelare på rehab. Hoppas på att snart få i den i karet. Citera
a.nilson Postat 29 januari 2010 Författare Postat 29 januari 2010 Tyvärr så ser det ut som om min största mussla håller på att lämna in. Citera
_Manne_ Postat 29 januari 2010 Postat 29 januari 2010 Tyvärr så ser det ut som om min största mussla håller på att lämna in. skulle gissa att KH 5 kan ha med inlämnandet att göra.. trist anders! Citera
a.nilson Postat 29 januari 2010 Författare Postat 29 januari 2010 Den har aldrig riktigt hämtat sig sen det gick mask i den för ca 1år sen. Citera
Zemilor Postat 29 januari 2010 Postat 29 januari 2010 Vad doserar du för blåa Zeoviter som käkar så mycket Kh? Har med lite lågt KH...Eller än bättre vad doserar du? Är en ny Zeohead som gärna tar tips från de som fått det till att bli så fint som ditt kar har blivit! Om det nu inte är yrkeshemligheter ;-) Citera
a.nilson Postat 29 januari 2010 Författare Postat 29 januari 2010 Vad doserar du för blåa Zeoviter som käkar så mycket Kh?Eller än bättre vad doserar du? Är en ny Zeohead som gärna tar tips från de som fått det till att bli så fint som ditt kar har blivit! Om det nu inte är yrkeshemligheter ;-)Håller på att ändra doseringarna lite nu men jag har nog d flesta flaskorna men använder bara zeostart o spongpower dagligen numera o bak 2gg/vecka, zeofood 1-2gg/veckan de andra vid behov. Citera
Zemilor Postat 29 januari 2010 Postat 29 januari 2010 Många som kär på känsla verkar det som hehe! zeogrund plus spongde power alltså! Sen får ögonen visa resten! Det är nog bara att ta det lugnt och lära sig själv ;-) Synd på Musslan! Citera
a.nilson Postat 29 januari 2010 Författare Postat 29 januari 2010 Jag är långt ifrån expert på zeovit, har bara kört det i ca 10mån. Citera
Zemilor Postat 29 januari 2010 Postat 29 januari 2010 Hehe kanske inte men du har fått något som funkar juh! Hade gärna kommit på träffen om jag inte jobbat!Du kanske kan svara på en fråga om Zeovit gentemot UV-c..Jag har en Xanturum som fått prick så kör Uv-c Nattetid nu för att hjälpa den! Rätt/fel med nattetid eller egna erfarenheter?? Har bara Zeo grund igång ännu köpte de första sps erna i onsdags ;-) Citera
a.nilson Postat 29 januari 2010 Författare Postat 29 januari 2010 Hehe kanske inte men du har fått något som funkar juh! Hade gärna kommit på träffen om jag inte jobbat!Du kanske kan svara på en fråga om Zeovit gentemot UV-c..Jag har en Xanturum som fått prick så kör Uv-c Nattetid nu för att hjälpa den! Rätt/fel med nattetid eller egna erfarenheter?? Har bara Zeo grund igång ännu köpte de första sps erna i onsdags ;-)Så vida jag inte är ute o cyklar nu så tar uv-c även död på bakteriestammen du bygger upp i zeoviten så själv kör jag inte uv-c sen jag börjat med zeovit. Du är välkommen hit nån annan gång om du har vägarna förbi. Citera
Zemilor Postat 29 januari 2010 Postat 29 januari 2010 Jag har precis samma tankar.. Så nu är det en avvägning mellan fiskens hälsa och en ung Zeovit-bakteriestam. Därför körs Uv-t så mycket det går när karet inte är tänt och har för zeoviten ökat zeobakdoseringen en aning. Har ett 39w uv på ca 400l så de borde ha ihjäl orsaken till de vita prickarna inom några dagar! Vi får se man lär så länge man lever så!Tackar för inbjudan! ska ha det i åtanke! samma gäller dig om du har planer till avkroken Sölvesborg! Vi har tre kar här i samma byggnad så vi har små planer på att ha en egen träff och visa vad vi åstakommit lite längre fram i tiden Citera
a.nilson Postat 29 januari 2010 Författare Postat 29 januari 2010 Jag ska ha det i åtanke när jag är i dom krokarna nästa gång. Citera
a.nilson Postat 1 februari 2010 Författare Postat 1 februari 2010 (ändrat) Har börjat med nytt salt, testar Tetra marin nu. Ändrat 1 februari 2010 av a.nilson Citera
a.nilson Postat 1 februari 2010 Författare Postat 1 februari 2010 Bör rätta till lite fackta angående hur länge karet varit igång. På träffen sa jag att det var sen i mars- april men när jag kollade tillbaka så start datum 2009-05-10 med kickstart. Citera
JohanP Postat 2 februari 2010 Postat 2 februari 2010 Tjenare Anders !Här kommer de foto jag tog hos dig i söndags när vi hade SVG Syd träff. Jag kan inte på något sätt mäta mig med din ordinarie fotograf, Bengan för hans bilder är ju über grymma Personligen tycker jag min bild på G.okinawae blev riktigt kul, helt utan att jag varken visste det eller planerade att få den så. Tack vare den för långa slutartiden så ser man hur j....a bråttom han har för att komma in i korallen. Citera
a.nilson Postat 2 februari 2010 Författare Postat 2 februari 2010 Tack johan. Bilderna tycker jag blev bra, äntligen en helbild. kan inte mer än hålla med om att Bengan är rent jävligt på att fota. Citera
a.nilson Postat 5 februari 2010 Författare Postat 5 februari 2010 Skaffade ny skummare idag, blev en lätt beg KZ. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.