Gå till innehåll

Pettzzons 630l + sump


pettzzon

Rekommenderade inlägg

Har nu införskaffat mej ett projekt här. Var o köpte ett kar med sump o möbel.

det är 150x65x65 plus130liter sump. Har sedan tidigare en kub och tänkte gå över till detta så småning om. Ska ta det lungt o sakta. Det är tänkt att jag ska få karet lite mer självständigt än mitt nuvarande. med osmostunna så man slipper springa o hälla i vatten 3ggr iv. tex

Har tänkt använda mig av följande:

20w uvc

kalkreaktor (wrangs bygge)

ljus. vill ha mh glittret men vet ej vad det blir.

skummare ( paketet på väg hem)

vad tycker ni är bäst att satsa på för att förhindra alger i karet? fosfatfilter ,algodling eller vodka.

I kuben har jag änvänt balling men nu har jag en kalkreaktor ala wrang som jag tänkt ersätta det med. Men första frågan är hur fyller man den rätt så man får både rätt calcium och mangnesium halt?

Beror väl på förbrukningen. hur blir det om jag i början förbrukar mycket calcium o knappt nå mg. då blir ju magnesiumet för högt om jag fyller den för senare hög förbrukning.

post-4286-14468917238635_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 51
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

tackar! fick hem skummarn. en macro. hur mycket mos i returpumpen behövs tro? räcker en 2000/1 aquabee. 3m tryckhöjd o ett flöde på 2000l/h.

jag har ett 600liters kar o jag kör med 2 st returpumpar på 2000L/h och sen har jag två streampumpar i karet , så jag skulle nog mosa på lite till om du har möjlighet! ;) mvh Jerry

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ställningen är gjord i stål 2.5 x 5 cm profil. har mdf skivor runt om som jag håller på att isolera.

La en svart bakgrund med.

Skulle ni köpt en aqua bee 3000 45w. eller eheim 1260 65w. några erfarenheter?

post-4286-14468917260703_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

blev en eheim 1260 te rutur.

har även beställt nivågivare o pvc så snart kan det mekas ihop med.

O sedan ett stort tack till stefan molin som tog sej tiden att förklara mina??? kring kalkreaktorns media.:)

Sedan vad det ljuset kvar ja:smiley24:

Vad hade ni valt har kikat på sunsun HLD-1500c2 2x250w mh 2x54w t5 + moon. på pwss.

eller skall man satsa på t5or

är inne på att hålla stenkoraller så behöver nog ha relativt startk ljus eller vad tros, är 150wattare för klena.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
det var väldigt lång leveranstid på sunsun armaturen. 3mån??

så skulle ati sunpower 6x80 t5 göra samma jobb? har ju 65djupt.:smiley24::smiley22:

Det kommer garanterat funka!

Skulle kört med fler T5 om du har plats alt att komplettera med extra bakom den andra.

typ 8 rör

hehe kul att mitt gamla bygge kan komma till funktion igen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I kuben har jag änvänt balling men nu har jag en kalkreaktor ala wrang som jag tänkt ersätta det med. Men första frågan är hur fyller man den rätt så man får både rätt calcium och mangnesium halt?

Beror väl på förbrukningen. hur blir det om jag i början förbrukar mycket calcium o knappt nå mg. då blir ju magnesiumet för högt om jag fyller den för senare hög förbrukning.

Ser ut att bli en genomtänkt och fin burk du startar upp.

Har du bara balanserade värden så är förbrukningen jämn av kh, mg, ca. Mina värden är kh8 ca 440 och mg 1320. Kör med 10% av volymen i reaktorn med mggranulat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar. försöker så gott jag kan att få allt (rätt) så att säga. sen efter tiden går så hittar man ju alltid saker o tänker varför gjorde ja inte så o så.. aja

Ja den ser bra ut tycker jag. har bytt pump mot en vanlig up2000 nu bara. impellerras på 2000/1

ja har funderingar på att byta lock bara så man lättare kan komma i den o byta,lägga till o ta bort media. Jag tänkte köra

8/10delar rowalith c,

1/10delar magnesiumgranulat.

1/10 calciumgranulat

wrang hur många deciliter fyllde du den med? har för mej att jag läst nånstans hur mycket det bör vara i denna men vet ej var..:smiley22:

måste ta o skaffa mej en fungerande kamera nu har bara en opålitlig telefon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Dags att uppdatera! har hänt en del nu.

fått upp det mesta nu. bara kalkreaktorn som ska igång. samt lufta ur uvct.

har fått i:

ca 150 kilo levande sten

4st ocealaris

1st sammetsclown

1st gulig drake (4cm)

1st sandanemon

1st sandvändande sjösjärna

2st salarias (gula)

1st stor sjötjärna ser elak ut men vet inget om den. observeras noga..

1st anemon kan vara (Stichodactyla mertensii)

1st nån sorts grammas tror jag.rosa gul. han giller ej kameran.

blev refugium i det vänstra facket. lyser nattetid. om någon har lite alger över så höjta till e ni snälla.

blev 3st koralia 3or. två går kontinueligt medans den andra går med en timer för att flåsa lite extra 2 gånger om dagen.

uvc suger i den vänstra pelaren o blåser ut i högen till höger. ca1000l/h

hur hårt ska jag köra kalkreaktorn på co2 samt genom flöde?

post-4286-14468917453213_thumb.jpg

post-4286-144689174534_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har hittat en taggig sjötjärna till någon som vet vad de är för ena.:smiley24:

har dragit igång reaktorn nu kör co en bubbla i sek. vattengenomflödet 1.5 drop sek. ungefär.

ph 8.0-8.1 nattetid för akvariet.

ph 7.0 ur reaktorn

är jag helt fel.

här kommer lite bilder på sumpen med.

post-4286-1446891746295_thumb.jpg

post-4286-14468917463155_thumb.jpg

post-4286-1446891746336_thumb.jpg

post-4286-14468917463547_thumb.jpg

post-4286-14468917463731_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Följde stjärnorna med LS:en eller? Var ju riktigt cool tyker jag, men är det den arten du tror så verkar den ju bli riktigt stor (40cm) och lite brutal (äter sjöborrar ;) ). Snygg aquascape föresten!

killen jag köpte stenen av hade den i sitt kar o då fick jag den med. Men den lilla har dykt upp i efterhand.. Jag håller ett öga på den han har inte gjort bort sej än iaf.. tror sniglarna kan stryka med oxå om jag har otur.

tack du!:)

är det någon som har ett ba tips om hur man får loss en anemon från glasrutan?

Han har satt sej mitt på framrutan den typen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rikta pumprn mot honom eller låt honom bara vara han kanske kryper själv ner.

Tack du bra tips. man vill ju inte helst göra det mekaniskt bättre o få han att vilja flytta dej.

Har nu även uppgraderat ljuset i refugiet till 2x24w. 2vita rör på 10000k.

Är tänt nattetid samtidigt som uvct. körs ca 8 tim.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...