Gå till innehåll

fundering kring KH.


Zanders

Rekommenderade inlägg

Hej.

Med risk för att jag framstår som en idiot.

Om jag fyller på ca 15 liter osmos vatten i veckan tack vare avdunstning så bör jag ju dra ner mitt KH rätt duktigt, som det är nu har jag svårt att hålla mitt KH över 7 och ph över 8.0.

Om kommunen håller samma vattenvärde bör jag ju kunna dosera upp till önskvärt kh för att sedan mäta hur mycket det sjunkit under en vecka sedan blanda ihop buffer och droppa i det varje dag för att bibehålla mitt målvärde, är det safe och göra på det viset gällande KH ?

Jag menar rent logiskt borde det ju sjunka lika mycket hela tiden då jag använder osmosvatten från samma källa..

Sen undrar jag om någon kan länka till det där tyska programmet som har kalkylator och allt i sig som numera finns på svenska, jag hittar det inte.

/Anders

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är det kanske inte ditt påfyllande av Osmos vatten som förbrukar KH och drar ner ditt PH. Utan snarare processen som omvandlar skit till nitrat.

Mitt råd till dig är att köpa någon sorts påfyllnad av dessa kemikalier. Det finns en hel del att välja mellan. Jag har testat Tropic Marine Trippel Buffer, Reef evolution Reef Tonic och sen balling med Calcium Carbonate.

Det är min uppfattning att det är lättare att få upp KH än PH, då PH även påverkas av fotosyntes. Men för den som vill och behöver ha ett väldigt exakt PH värde skulle jag rekomendera en kalkreaktor, med alla mätare och övrig automatik. Då kommer den att pytsa i så du får ett väldigt exakt värde. En liten fråga bara. När mäter du ditt PH. Direkt på morgonen, eller på kvällen? Det är inte ovanligt att du kan ha 7.8 på morgonen och 8.1 på kvällen, direkt efter att lyset släckts.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte riktigt svar på min fråga men tack ändå.

Jag har en profilux som går dygnet runt och talar om för mig vilket ph jag har och det går aldrig över 8.0 som jag sa.

Jag har redan alla buffers jag behöver det va själva förfarandet jag fråga över...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såvisa du inte blandar ditt saltvatten med kranvatten, vilket jag inte kan tänka mig eftersom du sen fyller på avdunstat med osmos så påverkar inte påfyllningen ditt kH över huvudtaget.

Du har inte några karbonater från början i osmosvattnet du blandar saltvatten med och således varken tillför eller tar du bort några vid påfyllningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej men då undrar jag vart det tar vägen...

Jag blandar salt med osmosvatten när jag gör vattenbyten.

Söndag vecka 1 buffrar jag från kh 7 till 9 på så många dagar kalkylatorn ber mig om.

Jag gör jag ett vattenbyte på ca 20% efter ca 1-2 veckor och 2 dagar efter vattenbyte har jag KH 7 igen.

min tanke var att det dunstar bort vatten och när man fyller på mer osmos automatiskt så kommer det mer osmos vatten och blandar ut det befintliga vattnet i karet och ger mig ett lägre värde men det kanske inte fungerar så :)

Så det kan vara normalt att KH droppar från 9 till 7 på typ en vecka eller 2?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag fyller på ca 15 liter osmos vatten i veckan tack vare avdunstning så bör jag ju dra ner mitt KH rätt duktigt, som det är nu har jag svårt att hålla mitt KH över 7 och ph över 8.0.

Sen undrar jag om någon kan länka till det där tyska programmet som har kalkylator och allt i sig som numera finns på svenska, jag hittar det inte.

Jag rekommenderar att du köper kalciumhydroxid och gör kalkvatten som du ersätter det avdunstade vattnet med.

Här hittar du din kalkylator !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det KH du mäter i ett saltvatten består till största delen av den summa av bikarbonat och karbonatjoner du har i vattnet. När vatten dunstar så följer INTE dessa joner mer utan blir kvar. Teoretiskt kommer du att ha dubbelt så mycket i KH om hälften av vattnet dunstar bort. Ditt ersättningsvatten återställer bara koncentrationen till ursprunget. Förklaringen till ditt KH fall består troligtvis som flera påpekat i tillväxt. Hur är det med ditt kalciumvärde? Magnesiumvärde?

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse.

Det roliga med det är att det är nästan oförändrat, CA/MG har inte börjat dippa någonting alls ännu. Dock har jag senaste veckan börjat få vita toppar på alla mina stenkoraller vilket tyder på att börjat växa.

Dom ända värdena jag ser som dippar är KH samt PH.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

KH och PH kan dippa pga av andra processer också såsom om det sker många försurande förlopp i ditt akvarium (bakteriell nedbrytning och annat). Det kan också minska pga att dina nitrifikationsbakterier behöver karbonater som kolkälla så det tär direkt på alkaliniteten.

Om du ser till tillväxtsidan så om ditt karbonat sjunker med ett i KH så motsvarar det bara ca 8 mg/l av kalcium. Så små nedgångar av kalciumnivån är svårt att mäta. Dessutom är kalciumkarbonatbildningen (kalkstenbildning) i sig försurande. kalciumet plockar upp karbonater och vid ett givet pH så är förhållandet mellan koldioxid, kolsyra, bikarbonater och karbonater absolut. När kalkbildningsprocessen plockar karbonater direkt så vill i första hand bikarbonaten omvandlas till karbonat. I den processen frigörs en vätejon och ett nytt pH uppstår som innebär ett nytt jämnviktsförhållande baserat på det nya pH uppstår.

Om du nu ser tillväxtzoner på dina koraller så har du med stor sannolikhet förklaringen i tillväxt.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alright, jag tror jag förstår. Tack Lasse.

Eftersom jag är ny inom saltvatten fick jag en känsla av att MG och CA skulle synas först men det är klart att allt har sin balans, faktumet är ju att karet bara är typ 5 månader gammalt så det kanske spelar in också.

Kan detta uppkomma av dålig skummning också ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...