Gå till innehåll

Levandesten från sötvatten?


Guest D-Flex

Rekommenderade inlägg

Jag håller inte med dig riktigt, Svärd. Denitrifikationsbakterier är vanligtvis fakultativt anaeroba. Detta betyder att de kan tillväxa både vid aeroba och anaeroba förhållanden. Dock sker denitrifikation endast vid låga syrehalter. Vid högre syrehalter använder bakterierna syre istället för nitrat.

Nitrifikationsbakterierna klarar i sin tur låga syrehalter, men nitrifierar oftast bäst vid nära syremättnad.

Bakterier finns lite överallt och det skulle vara konstigt om inte både nitrifikations- och denitrifikationsbakterier kan ”hitta till” och kolonisera död sten. Dock krävs endel tid, eftersom de tillväxer sakta. Enligt artikel i Reefkeeping är det dessutom viktigt att det finns djur som kan förflytta kvävet mellan de yttre och inre delarna av stenen. Jag kan inte uttala mig om det praktiska slutresultatet, det är möjligt att levande sten direkt från revet fungerar bättre än fd död levande sten efter, säg ett år, och att den döda har svårt att ”komma igång”.

Men att jämföra död levande sten med gråsten verkar i vilket fall som helst lite överdrivet.

Faxe och sandsten fungerar sämre som biologiskt filter eftersom de har mindre yta (inuti stenen) där bakterier kan tillväxa.

/Anders

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 89
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Ang nitrittopp:

Nitrifikationen sker i två steg:

(1) ammonium/ammoniak omvandlas till nitrit

(2) nitrit omvandlas till nitrat

Dessa reaktioner sköts av två olika bakterietyper. För att bakteriepopulation (2) skall växa till behövs det nitrit. Bakteriepopulation (1) får därför ett försprång eftersom de har börjat sin tillväxt tidigare. Dettaleder oftast till förhöjda halter nitrit (ochinnan det ammoniak) vid uppstart.

Kvävet i dessa ämnenkommer från fiskar/mat o dyloch inte från din döda sten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det jag menade var just det att syrefattiga (anaerobla) bakterier behöver en mycket mer annorlundare milöj en ett 60cm djup, välcirkulerad och syresatt vatten för att etablicera sig. Detta i skillnad med inne i en sten-kropp som har byggts upp under ett antal decenier med syrefattiga bakterier som har utvecklats under denna lopp inne i korallskelettet.

Andra bakteriekulturer kan ha det mycket enkalre i en miljö som ett akvarium.

Men eftersom det finns så många marinbiologer och bakteriologer på detta forum så antar jag att teorierna är lika många som artrikedomen på bakteriefloran i ett LS.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

<span style="" lang="SV"><font size="3"><font face="Times New Roman">Jag

håller inte med dig riktigt, Svärd. Denitrifikationsbakterier är

vanligtvis fakultativt anaeroba. Detta betyder att de kan tillväxa både

vid aeroba och anaeroba förhållanden. Dock sker denitrifikation endast

vid låga syrehalter. Vid högre syrehalter använder bakterierna syre

istället för nitrat. </span>

<span style="" lang="SV"><font size="3"><font face="Times New Roman"> </span>

<span style="" lang="SV"><font size="3"><font face="Times New Roman">Nitrifikationsbakterierna klarar i sin tur låga syrehalter, men nitrifierar oftast bäst vid nära syremättnad. </span>

<span style="" lang="SV"></span>

Bra sagt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns ingen som är mest rätt, finns bara en som är rätt.

Ett citat från Bomber på RC;

<font class="nf">"Different bacteria can work under more than one condition and some that

don't can go into hibernation and awake when those conditions are met."

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Några av er säger (påstår) att död levande sten ej kan återuppväckas bakteriologiskt sett,någon säger att det tar 10 tals år.Kan ej tänka mig anat än att död levande sten kan bli levande sten igen,men tar det en dag eller en vecka,ett år,det ser jag som en fråga i detta ämne.Om alla skulle ta död(bakteriologist sett)på sina trädgårdskomposter kan dom aldrig "startas upp" igen ock bara bli liggande som stora lövhögar? Är en amatör inom området menintressant debatt detta !.Zacha

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest erniebernie

Tjena!

J.Swärd inte för jag vet vem du är,men du måste va ett d....a pucko!!!

Bakterier är det enda som överlever i alla förhållanden,söt,salt,luft ,måne,tja bara välj.Visst fan finns det bakterier på en gråsten,sen om det är en annan typ än du du vill ha,de e en annan sak.Jag tror inte man kan kalla nån sten död,det finns alltid nåt som lever även om inte Du kaN SE DET!!!!!!

m.v.h. Ernie

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej hopp...

Vet inte ens om det är värt att kommentera inlägget här en bit upp. Klart att det krävs rätt sort bakterier för att det ska kunna kallas LS.

Men, det finns ju en ganska enkel lösning, Pitch hade ju haft död LS i sitt saltkar i 3 år...såga av den på mitten och kolla ifall den är levande...

Jag är också nybörjare inom det här, men...jag skulle kunna tänka mig att död LS går att få levande, men vi pratar säkert om 10-20 eller 100 år...vilket i sådana fall kan betecknas som att det inte går...

/Roger

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man får säga vad man tycker, mengränsen går strax innanman börjar kalla folk för mindre trevliga saker.

Man får diskutera sina idéer och utveckla vad man tycker och tror. Nån kan ha rätt och nån kan ha fel men för det mesta är sanningen en blandning av alla dessa teorier och personliga erfarenheter.

Kan inte ni hålla er till en mogen nivå så föreslår jag att ni avstår från att lägga in korkade kommentarer, men först och främstatt admin håller ett öga på liknande fall och vidtar passande åtgärder innan forumet spårar ur till en jäkla Ricki Lake show.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest erniebernie

Jag är bara djävligt trött på alla som vet bättre!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Skall sanningen fram så finns det ingen som vet "fuck all"

Ernie

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man ställer en fråga och får ett eller flera svar. Resten är upp till var och en att sammanställa svaren och bestämma själv vad som är bäst att göras. Det är väl därför det kallas för "Forum". Det är en plats för åsikter, inte direktiv.

PS. Alla är gud i sin egen lilla värld. Jag har än inte träffat nån som kan påstå motsatsen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena!

J.Swärd inte för jag vet vem du är,men du måste va ett d....a pucko!!!

Bakterier är det enda som överlever i alla förhållanden,söt,salt,luft ,måne,tja bara välj.Visst fan finns det bakterier på en gråsten,sen om det är en annan typ än du du vill ha,de e en annan sak.Jag tror inte man kan kalla nån sten död,det finns alltid nåt som lever även om inte Du kaN SE DET!!!!!!

m.v.h. Ernie

Puco kan du vara själv din ... Om du inte förstår vad detta handlar om så var TYST istället. Jag citerade Band ett av korallrevsakvariet och om du anser dessa experter ha fel så kan det kanske är nåt fel på dig istället

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, för att hålla diskussionen vid liv så skulle jag vilja se en källa

som säger att om de bakterier inuti en levande sten en gång dör så

finns det ingen chans att några bakterier kommer bosätta sig i den igen

(då pratar jag givetvis om de bakterier som vi avser som nyttiga i våra

akvarium och inte något annat). Någon?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag citerade Band ett av korallrevsakvariet och om du anser dessa

experter ha fel så kan det kanske är nåt fel på dig istället

Skulle du kunna citera den del där det står?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det kan väl inte vara så svårt...... antingen skriver man ett inlägg att:

Det går

det går inte

tror det går

tror inte det går

eller liknande..... ingen behöver väl veta allt och det är ganska vanlig att folk tror olikaoch.... alla skriver vad det tror och sedan får väl den som skapade inlägget avgöra vad han vill tro efter det............ och att kalla varandra saker förstör bara forumet och gör det oseriöst och jobbigt...

min åsikt men alla har vi ju våran....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

erniebernie tror nog att det är dax för din tupplur nu så mår du nog bätre sen !!

Eftersom det verkar som om du vet bäst i detta ämne så är det nog dax att stänga denna tråd nu.

Sen måste jag bara säga att om du tror att bakterie i en LS kan leva lika bra i söt vatten så kan du ju lägga ner det hela för det måste varit det dumaste jag hört

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

erniebernie tror nog att det är dax för din tupplur nu så mår du nog bätre sen !!

Eftersom det verkar som om du vet bäst i detta ämne så är det nog dax att stänga denna tråd nu.

Sen måste jag bara säga att om du tror att bakterie i en LS kan leva lika bra i söt vatten så kan du ju lägga ner det hela för det måste varit det dumaste jag hört

instämmer till fullo,samma bakterier kan inte leva i både söt o saltsmiley11.gif

inte nån längre tid vart fall

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det kan väl inte vara så svårt...... antingen skriver man ett inlägg att:

Det går

det går inte

tror det går

tror inte det går

eller liknande..... ingen behöver väl veta allt och det är ganska vanlig att folk tror olikaoch.... alla skriver vad det tror och sedan får väl den som skapade inlägget avgöra vad han vill tro efter det............ och att kalla varandra saker förstör bara forumet och gör det oseriöst och jobbigt...

min åsikt men alla har vi ju våran....

det är alltid intressant att diskutera,men alla är inte verbala typ

ernibarni eller vad han kallar sig,då måste såna människor föra in

nonsensord när dom diskuterarsmiley21.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla svar.Personangrepp är bara dumt tycker jag det var inte därför jag la ut frågan. Nu har vi ju delat med oss om våra erfarenheter så nu får det väl vara bra.smiley1.gif

erniebernie be nice!

MVH Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...