Gå till innehåll

Levandesten från sötvatten?


Guest D-Flex

Rekommenderade inlägg

Jag har kommit över ett parti levandesten som använts som prydnad i ett sötvattenskar.Kan jag använda detta som utfyllnadi ett saltvattenskar? om jag kan det vad bör jag tänka på mer än att skrubba som en dåre. (Gröna alger på stenarna)

MVH Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 89
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Jo det är jag införstådd i att den är stendöd men kan man inte få lite liv tillbaks? Det borde ju funka. Men det frigörs inga "Bakterier" som kan va dåligt för saltkaret??.Är sötvattensalger farliga för saltvatten

Uppdaterade frågan överst lite.

/ Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag fick tag i några hinkar "död" LS som varit prydnad i ett ciklidkar förut och tänkte ha dom som utfyllnad/prydnad i min saltburk

jag skrubbade dom som en galning med skurborste och stålborste + att jaggav dom en omgång med högtryckstvätten i garaget, som avslutning fyllde jag badkaret med skållhet vatten och så fick dom ligga där ett tag

några av stenarna blekte jag i ett klorinbad för att få dom knallvita, efter det fick dom ligga i div olika sköljbaljor under några veckors tid för att få bort alla klorinrester (skölj hellre 10 ggr x-tra för att inte ta död på karet)

slutligen stoppade jag iaf ner dom i burken och där har dom legat sedan dess (ca 3 år) och numera finns det mycket innevånare i dom igen så det verkar som att det går att väcka liv i stenen igen även om det tar låååånng tid

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En anna sak att ha i bakhuvudet är kopparrisken.

Om stenen varit utsatt för medeciner i sötvattensburken så kanske de kan ha samlat på sig en mass skit.

Jag har absolut ingen aning om hur stor risken är eller om det går att rena stenen, sitter bara och flummar, som vanligt.smiley9.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vågar inte ens tänka på hur stenen ska ha luktat när den kom upp ur klorinbadet..smiley11.gifSäger du att det funkar så.... men det låter lite riskabelt, just klorin...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hållwr med dig johnny klorin är väll inte det första jag hadde valt men om det funkar så är det ju bra.

Vist kommer det att bli liv i dom men som sagt räkna dom bara som utfyllnad dom första åren.

Ta upp stenen skrubba den å låt den sen ligga tort i några veckor aså tror jag inte det är någon fara men se upp med koppar medeciner du kan ju fråga om han vet med sig ha använt sådana

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inga problem att få liv i "död" levande sten.

Fick med en massa sådan som var "stendöd" smiley37.gifi ett kar jag köpte i våras och redan är den stenen "halvfylld" med röda kalkalger men så har jag ju lagt i ytterligare levande sten som "smittat" av sig smiley2.gif.men det är ju som flera skriver, det tar ett tag. Men det är ju halva nöjet med akvarierna att man ser hur livet breder ut sig smiley4.gif

//Jörgen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den kommer aldrig att fungera som levande sten. Det är inte vad som finns på stenen som är det viktiga utan de aneroba&aeroba bakterierna inuti stenen. Dessa är borta och döda för länge sedan. Stenen gör lika stor nytta som en gråsten men som utfyllnadsten duger den utmärkt. En gång död alltid död. Vill bara ta borttron att en sten kan väckas till liv igen. Tyvärr inte möjligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

J.Svärd: Jag är nybörjar - Det är inte du. Men: Vad har du för belägg för "den gör lika mycket nytta som gråsten"?? Bakterierna och organismerna i akvariet kommer att trivas i den döda stenen (så småningom) och på så sätt hjälpa till vid nerbrytning av Nitrater. skulle kunna jämföras med sötvattnets enkla världsmiley37.gifTar man en bit gammalt filtermaterial så "smittar" det över på det nya materialet.

Jag menar inte att ifråga sätta dig, bara få förklaring varför det inte skulle vara så. (Har läst många länkar om att bakterierna sitter "innuti" stenen, när korallen växer och kappslar in den, men det köper inte jag).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sätter du i ny levande sten i ett nytt akvarium tar det en månad för bakteriekulturen att ställa in sig = nitrittoppen. Räkna med att det tar samma tid med din sten om det inte är några gifter i den. Är den medicinerad med koppar= alla blå eller gröna sötvattensmediciner kommer den antagligen aldrig i gång för kopparn har fällt ut på kalkytan och kan bara tas bort biologiskt =förgifta något. Kemiskt kan man ta bort koppar med syra men kalkstenen försvinner först.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle säga både och:

Har svårt att se hur aneroba bakterier ska kunna "kolonisera" den döda stenen, men tycker också att andra bakterier borde kunna kolonisera den döda stenen så småningom. Även kräftdjuren som bor i stenens porösa håligheter borde "smitta" av en redan existerande levande sten.

Men som sagt, jag är också nyfiken på varför det absolut inte ska kunna gå....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle säga både och:

Har svårt att se hur aneroba bakterier ska kunna "kolonisera" den döda stenen, men tycker också att andra bakterier borde kunna kolonisera den döda stenen så småningom. Även kräftdjuren som bor i stenens porösa håligheter borde "smitta" av en redan existerande levande sten.

Men som sagt, jag är också nyfiken på varför det absolut inte ska kunna gå....

Vahagn skulle du kunna utveckla din teori omvarför inte stenen skulle kunna koloniseras av anaeroba bakterier?

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sätter du i ny levande sten i ett nytt akvarium tar det en månad för bakteriekulturen att ställa in sig = nitrittoppen. Räkna med att det tar samma tid med din sten om det inte är några gifter i den. Är den medicinerad med koppar= alla blå eller gröna sötvattensmediciner kommer den antagligen aldrig i gång för kopparn har fällt ut på kalkytan och kan bara tas bort biologiskt =förgifta något. Kemiskt kan man ta bort koppar med syra men kalkstenen försvinner först.

Nitrittopp?? Finns ju inget kvar som kan ge ifrån sig nitrit eller? det är ju kokat och bortspolat med högtryckstvätten.

MVH Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om du delar en Ls på mitten så är den svart i mitten. Den svarta färgen är utfällningar av svavelföreningar som är ett säkert tecken på syrefattiga miljöer. I en levande sten är det en en gradvis fallande syrekoncentration från ytan och in mot mitten. Bland bakterierna finns det aeroba arter där syre är tillgängligt och anaeroba arter som fodrar syrefri miljö dessa har helt olika uppgifter som nedbrytare. Det finns såväl heterotrofa som autotrofa bakterier. De heterotrofa får sitt energibehov täckt från olika organiska föreningar medan aotutrofa bakterier själva producerar både syre och energi. Så summan kommer att bli:Att få igång en sådan här process i ett dött material är inte möjligt. Visst kommer det att börja leva på ytan men den kommer inte att fungera som en riktig Ls.det är inte ytskiktet på stenen som är viktigt för nedbrytningenAtt dina bakterier kommer att vandra över till den gamla döda stenen är bara en sanning med modifikation. De anaeroba bakterierna kommer inte att vandra nånstans de kommer att stanna i sin miljö längst inne i din levande levande sten. Att använda t.ex faxesten, Sandsten går utmärkt som fyllnadsmaterial men den kommer bara att vara just utfyllnadsmaterial därför kan det inte nog betonas vikten av att ha mycket levande sten i akvariet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...