Gå till innehåll

Levandesten från sötvatten?


Guest D-Flex

Rekommenderade inlägg

  • Svar 89
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Guest sharkbite

Hej på Er

Ny i forumet,har följt Er disskusion ikväll med stort intresse, jag själv har hållt på med denna mycket trevliga hobby i många herrans år , då när man bara hade korallsklett i karet och en skummare till dags dato.

Nu var ju frågan från början om LS som är "död" kan återfå liv, då är min fråga när vet man att en sten är död resp. levande utan att såga den mitt itu för att kolla om den är svart inuti, stenen kan vara jätte fin på utsidan med makroalger , polyper , kalkager o dyl . den kan också vara helt ren för att den har legat i en sump utan ljus men ändå vara " levande".

Ha det

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får ta en tur till biblioteket, tror jag...(och låna korallrevsakvariet)

Själv fick jag min bakterieinfo från en halvfartskurs i cellbiologi, vilken jag inte har slutfört,eftersom det gick åt så mycket tid att starta upp akvarium.

Återkommer kanske om jag hittar nåt nytt matnyttigt innan tråden låses....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest sharkbite

Tydligen har alla gått o lagt sig eller har ni inget svar på min lilla undring, för att tillföra ytterligare näring i kvällens tema så kan jag meddela att jag själv använder väldigt mycket lavasten som grundstomme och senen 10 -20 kg LS i mitt 540 kar, lavastenen den är mycket mer porösare än LS så därför "tror" jag att den aklimatiserar sig mycket fortare än "DÖD" LS, hos mig har det fungerat förträffligt utan vare sig synbara eller mätbara förändringar.

Vakna !!!! Jag vill ha en kommentar pojkar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nakdelen med lava sten är att det kan funka hur bra som helst med den kan även släppa ifrån sig metaller efter som det handlar tillverkning vid höga temeraturer (Lava utbrott) så kan det finnas metaller i som kan släppa å dessa kan vist släppa när stenen legat ikaret i 1 vecka eller 10 år.

Sen kan nog inte det heller någonsin mäta sig med LS

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest sharkbite

Tjena Jimmy

Ditt svar är som alla andras som inte använder lavasten eller någon annan typ av utfyllnadsmaterial,hur kommer det då sig att i naturen som typ Hawaiiöarna där allt är uppbyggt av lavasten fungerar alldeles förträffligt?

SB

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest erniebernie

Hej igen!

Tyvärr kan jag inte sitta uppkopplad hela kvällen,eftersom jag har ett liv att sköta.

Tack för alla påhopp,speciellt från dom som inte kan läsa vad jag skrivit.

Har jag tex.påstått att de skulle va samma bakterier i söt,saltvatten???

Däremot skrev jag att dom finns överallt,om vi inte skapar ett sterilt akvarium.Ganska svårt skullu jag tro.

För att glädja Niclas

Hälsningar Erne Westerberg Björbäck Våxtorp

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu kanske säger "nej-sägarna" att det här inte stämmer heller, men tyckte att det vore kanske bra att tillföra info från annat håll än bara teorierna här på forumet:

There are different levels of being 'alive' in the aquarium 'rock kingdom.'

If by alive you mean bacteria. . .The nitrification bacteria will settle onto the base rock and 'do their thing' within a few weeks at most.

If by alive you mean with coralline, plants, etc. . .That may take several (6+) months to be nicely coated, depending on how well coated your 'live rock' in the sump is. This can be sped along by bringing some of that LR with coralline and algae in contact with the BR.

If by alive you mean with micro fauna. . .It just takes seeding the BR with these critters after some micro algae (phytoplankon) are growing and available to the relevant micro fauna species on the BR.

If by alive you mean denitrification. . .The BR may never become LR in this sense. Although I write "may never" I think it might take an act of God to convert the BR to LR in this sense of living.

citaten ovan här hämtad från ReefCentral.com

och

En till

och en till

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det gick att få död sten att bli levande igen så skulle det inte vara några större problem att göra konstgjord sten. Vi kan ju vara överens om att det inte är några större problem att göra en en sten i plast eller keramik som har samma mekaniska egenskaper som en riktig LS. Nån gång i framtiden det kanske går när man har fått mera koll på hur det igentligen fungerar och kan främja prosessen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hmm... Jag ska ta och snacka med tjejen när hon kommer hem från sin konferans i usa. Hon borde ha bra koll på bakterier och skit eftersom hon doctorerat inom liknande område.

Eller så kan någon ringa till Mikael Odell på http://www.aquatechodell.se/

Han har varit mer eller mindre ansvarig för uppbyggnaden av universeum. Och han e en hejare på vattenkemi bland annat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

If by alive you mean denitrification. . .The BR may never become LR in this sense. Although I write "may never" I think it might take an act of God to convert the BR to LR in this sense of living.

Tack för det. Och med detta så lämnar jag denna tråd.Om Ernibernie har jag inget att säga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, så om det stämmer att anaeroba bakterier omöjligtvis kan spridas i miljöer som innehåller syre får vi anta att;

Nitratfilter omöjligt kan fungera.

Företag som Tampa Bay Saltwater är en enda stor bluff och alla akvarier som har sten från detta företag kan inte fungera.

Det vore omöjligt att starta en DSB.

Bara några exempel från en som inte är så insatt i bakterier. Blir bara så fruktansvärt löjligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Shinging, är du säker på att det är exakt samma bakterie som frodas i ett nitratfilter, DSB eller en LS? även fast resultatet blir liknande. Olika bakterier har ju en tendes att frodas under olika förutsättningar. Själv tror jag att det måste finnas en logisk förklaring till varför alla med ett saltvattens kar köper LS för 190 kr kg och inte har tagit fram någon egen odlad lekasten för 10kr kg. Jag är övertygad om att det måste ha bedrivigts en hel del försök med alternativa lösningar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Shinging, är du säker på att det är exakt samma

bakterie som frodas i ett nitratfilter, DSB eller en LS? även fast

resultatet blir liknande. Olika bakterier har ju en tendes att frodas

under olika förutsättningar. Själv tror jag att det måste finnas en

logisk förklaring till varför alla med ett saltvattens kar köper LS för

190 kr kg och inte har tagit fram någon egen odlad lekasten för 10kr

kg. Jag är övertygad om att det måste ha bedrivigts en hel del försök

med alternativa lösningar.

Bakterierna kommer inte att se skillnad på en DSB, ett nitratfilter

eller LS, så länge miljön passar dem så spelar det ingen roll. De är

överallt.

Vill du veta varför? Den uppfattning jag har

fått av folk här är att de tycker det är kul och intressant att studera

det liv som nu följer med den levande stenen. Du behöver inte ha

2 KG levande sten per liter

vatten, du behöver inte köpa LS för 200 kr. Ett billigare alternativ

vore att köpa t.ex. en stor del Riffkeramik (tror jag det heter?) och

sen en mindre andel levande sten för att få kalkalger, pods m.m. (Så

kan du göra reven en tjänst också)

Edit: Omformulerade mitt inlägg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej D-flex.

Tja svaret på din fråga vill jag nog svara med att kör du på med den döda levande stenen. Kolla uppdina vattenvärden så att dom är ok , om inte fundera om det är stenens fel tror du att det är det ta ut dom och släng dom.Personligen tror jag att den kan bli levande igen men som du har läst här på forumet så blir det inga "raka svar" till nybörjare många åsikter blir det , vilket behövs för att utveckla hobbyn.Tror nog inte att ni nybörjare ( eller jag ) behöver den bästa utrustningen eller en massa försigpåståare för att lyckas bygg en del av utrustningen själv och lycka till!!!.

Håller med dig Shining i vad du tycker i dina inlägg.

Mvh Zacha

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tog kontakt med en gammal vän som har studerat en hel delmikrobiologi och frågade honom om han möjligtvis hade någonaningom hur det förhåller sig.

Enligt honom så var det inte alls omöjligt att anaeroba bakterier kunde leva i en syrerik miljö och därav även förflytta sig mellan död och levande sten, dessutom så finns det en hel del anaeroba bakterier som övergår till att konsumera syre när syret är tillgängligt i deras miljö och lever av helt andra kemiska processer när syret ej är tillgängligt.Man har till exempel funnit en del kemoautotrofa organismer i berggrunden 400-500 meter under jordytan ,som lever av att bryta ner järn och via de kemiska reaktioner som uppstår tillgodogöra sig den näring dom behöver. Dessa bakterier lever naturligt i en helt syrefri miljö men har inga som helst problem att leva i och av syret som har blivit tillgängligt när människan har sprängt sig ner i berget. Detta har man upptäckt och forskat en del på vid Äspölaboratoriet utanför Oskarshamn.

Sedan så är det väl inte helt omöjligt att det förhåller sig annorlunda i LS. Men hur som helst så är det teoretiskt helt möjligt att såkallad död LS skulle kunna befolkas av anaeroba bakterier.Men det är ju inte alltid som teorin ochpraktiken återspeglar varandra.

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...