Gå till innehåll

Hjälp mig min koffertfisk sprutar ut vattnet ur vårt akvarium...


Botan

Rekommenderade inlägg

Hej

Litet problem Min gula med svarta prickar kofferfisk har fått en rejäl ovana. Han sätter munnen ovanför ytan och sprutar ut vatten på golvet. Vad är detta för beteende? Känner någon till detta beteende?Mår han bra eller? Annars äter han som en gris och så.

Mvh Botan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Han bodde först i ett 260 liters akvarium. Men flyttades över tillsammans med 5 st andra fiskar till ett 100 liter akvarium pga. vita prick. Vid transporten dog alla hans kompisar. Troligen pga. att de stressade ihjäl varandra. Ja jag vet jag är en mördare...=0(. I det nya akvariet har han börjat pruta vatten. Kanske trivs han inte med sin nya kompis Doris eller så tycker han att akvariet är för liten för han smak. Han är ca. 4 cm stor och fyrkantig. Måste jag alltså skaffa en lekamrat till honom?? Det var det roligaste jag någonsin hört. Vilken fisk jag har. Hmmm hungrig? Han får mat 5 ggr varje dag och han skulle lungt kunna äta ännu mera. Ja ja han förblir väl ett mysterium...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vid transporten dog alla hans kompisar. Troligen pga. att de stressade ihjäl varandra.

Om inte jag missminner mig kan boxfiskar utsöndra gift när de blir stressade...Kan det varit detta som tog kål på dina fiskar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Koffertfiskar behöver mental stimulans. De är lite som hundvalpar, om de inte har något att syssla med så biter de sönder dina tofflor.

Har den något sällskap av andra större fiskar?

Vad vill dom syssla med?

Man vet ju att bläckfiskar mår bäst om man lägger maten i burkar som de kan skruva av locket själva på eller andra små pyssel. Men vad vill en fisk göra?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad vill dom syssla med?

Man vet ju att bläckfiskar mår bäst om man lägger maten i burkar som de kan skruva av locket själva på eller andra små pyssel. Men vad vill en fisk göra?

Sällskap och lite varierande omgivning skulle jag säga är det som funkar bäst. Behöver inte vara fiskar av samma art.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vattenbyte menar du att den sprutar vatten eller? min gör inte vattenbyten

Min simmar omkring med en Doris dom trivs bra ihop

tror jag. Idag fick han 2 nya polare en dvärg kejsare

och en Blenny bicolor få se hu det går hoppas bra

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Känns ju mest som just att han upptäckt att maten kommer uppifrån och om man påkallar uppmärksamhet så är det en större chans att få det... För mig känns det lite långsökt att en korallrevsfisk skulle ha någon jakt-teknik för insekter, då insekter inte håller till så mycket ute över öppet vatten där de flesta reven finns. De bästa insektsjägarna i familjen Toxotidae (archerfish) klarar ju bara av att skjuta ner insekter som sitter på grenar över vattnet inte fritt flygande insekter som det krävs för att klara det över ett rev. Sen är ju vågorna på havet ett stort problem m.m. m.m.. Möjligtvis att det skulle kunna vara så om dom är associerade med mangrove "skogar", vilket det inte står nåt om i fishbase i.a.f...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hyfsat säker på att jag såg dem i just mangroveskogar under översvämningsperioder på "tv."

(Ekvatorn eller vad det TV programmet heter)

Tänker inte svära på det. Oavsett anledning, det är vanligt att koffertar spottar vatten för att tigga.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om inte jag missminner mig kan boxfiskar utsöndra gift när de blir stressade...Kan det varit detta som tog kål på dina fiskar?

Att dom utsödrar gift tror jag är mer eller mindre en myt, jag har haft både ostracion och kofisk och båda lämnade tyvärr in efter en viss tid, jag vet att kofisken blev mycket stressad då han for fram och tillbaka mellan pumparna men gav sedan upp och la sig på botten och försvann innan jag hann flytta han till ett annat kar, däremot finns det en annan boxfish som är blå (tror jag) som ska vara mycket giftig, den hade tydligen slagit ut hela tritons karantänsystem förut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

oki, kul att höra :)

Tänk på innan du skaffar dom att dom är känsliga för strömmar och att dom kan gå på koraller, jag trodde det skulle funka bra i mitt 300l men tydligen hade jag för strömt så den tog slut pga detta, tråkigt med en sån cool fisk. Det är också en ganska svårskött fisk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att säga att det är en myt med Ostracitoxin är ju lite farligt, är ju olika för olika arter men jag tror alla är kapabla att syntetisera giftet, och det är ju ett otäckt gift så det ska man nog vara medveten om har en fisk i Ostraciidae familjen och inte gå runt och slicka på den åtminstånde ;) Dom verkar mest utsöndra giftet när dom känner sig hotade och angripna, kanske inte lika mycket av allmän stress, och det syntetiseras aktivt av dem och det måste ha skapats innan dom dog, så hade dom inget gift innan dom dog så är dom inte giftiga som döda.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min Igelkottfisk gör precis likadant när han ska få mat, om man visar honom maten men inte ger den till honom börjar han spruta vatten ur akvariet. han är väldigt bra på att tigga efter mat också men som tur är har han inte börjat spruta vatten när han tigger hehe.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...