Gå till innehåll

Nytt forum på Saltvattensguiden - Fototävlingen


Vargklo

Rekommenderade inlägg

Nytt forum på Saltvattensguiden - Fototävlingen

Vi som ansvarar för Saltvattensguiden har beslutat att vi skall utöka SG med ytterligare ett underforum kallat Fototävlingen. Den färgprakt som våra saltvattensakvarium uppvisar och som i form av fotografier sprids bland guidens trådar vittnar också om ett stort intresse bland medlemmarna för fotografering. Det vill vi ta tillvara på samtidigt som vi vill addera ett tävlingsmoment, en fototävling. Genom det nya underforumet så hoppas vi kunna sprida mer kunskap och information om vår fantastiska hobby.

I korthet så går Fototävlingen ut på följande;

- En tävling genomföras alla månader förutom juni och juli

- Alla registrerade medlemmar på SG har rätt att deltaga

- Ett foto per medlem kan sändas in mellan speciella datum varje månad

- En fast bemannad jury väljer ut ett antal fotografier som går vidare till final

- Omröstning i finalen är öppen villket innebär att alla medlemmar kan rösta på sin favoritbild

- När omröstning avgjorts så avslöjas vem som tagit vinnarfotografiet samt lite mer allmän information om hur det tillkommit

- Alla finalfoton sparas i ett galleri och kommer med tiden att utgöra en ny källa för inspiration

En fototävling måste innehålla regler och rekommendationen och så även denna. För ytterligare information om fototävlingsreglerna vänligen läs under följande länk.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/fototavling.php

Tävlingsbidrag skickas in genom att fylla i ett formulär samt bifoga fotografiet. Fototävlingens uppladdningsformulär finns under följande länk.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/newthread.php?do=fototavling

Som ni alla redan känner till så är Saltvattensguiden en ideell förening vilket innebär att allt arbete som utförs av Moderatorer och Medlemmarna är helt ideelt, dvs SG är oberoende av vinstdrivande aktörer inom branschen och ingen ersättning utbetalas för det arbete som utförs. En Fototävling kräver viss administration och för att inte belasta SG's Moderatorer med ytterligare arbete så har några Medlemmar tillfrågats och tackat ja till att administrera Fototävlingen. Nedan följer en kortare presentation av dessa medlemmar, många av er känner dem redan eftersom de är flitiga användare av SG.

Michael Borg (Borg)

Är en fotointresserad saltis med stort intresse för dykning och undervattensfotografering samt allt djurliv under ytan, favoritfotografering är macrobilder på sånt som vi annars inte ser.

post-1358-14468917447433_thumb.jpg

Peter Nyman (petnym)

Har fotograferat sedan 12-årsåldern och fann det naturligt att kombinera intresset med akvariehobbyn när jag senare började med den. Har deltagit i över femtio akvarierelaterade fototävlingar och vunnit åtskilliga.

post-1358-14468917447529_thumb.jpg

Ingemar Svensson (Wiking)

Hittade tillbaka till denna hobby för ca 2 år sedan efter nästan 18 års frånvaro. Hobbyn är minst lika intressant nu som den var en gång i tiden. Vad gäller fotografering så skulle jag vilja ranka mig själv som en mycket måttlig amatörfotograf.

post-1358-14468917447599_thumb.jpg

Saltvattensguiden hälsar alla medlemmar välkomna till forumet Fototävlingen och naturligtvis hoppas vi att ni finner det intressant genom att bidraga med många och fina bilder.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Under "Rekommendationer gällande efterbehandling av bilder " står det bl.a. "Blurring-verktyget är INTE OK." Varför är inte blurring ok? Råkar t.ex. något i bilden vara störande skarpt, varför får man inte använda blurring för att tona ned skärpan på den eller dessa detaljer? Gäller förbudet även metoder att bekämpa digitalt brus?

Under "Till varje bidrag måste fotografen bifoga viss information." står det bl.a. "- Objektiv." Betyder det att bilder fotograferade med annan typ av kamera än systemkamera inte är tillåtna i tävlingen?

Gällande bildstorlek, varför är det bara övre gränser för hur stor bilden får vara? Borde det inte vara undre gränser också?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Under "Rekommendationer gällande efterbehandling av bilder " står det bl.a. "Blurring-verktyget är INTE OK." Varför är inte blurring ok? Råkar t.ex. något i bilden vara störande skarpt, varför får man inte använda blurring för att tona ned skärpan på den eller dessa detaljer? Gäller förbudet även metoder att bekämpa digitalt brus?

Under "Till varje bidrag måste fotografen bifoga viss information." står det bl.a. "- Objektiv." Betyder det att bilder fotograferade med annan typ av kamera än systemkamera inte är tillåtna i tävlingen?

Gällande bildstorlek, varför är det bara övre gränser för hur stor bilden får vara? Borde det inte vara undre gränser också?

Svar på fråga 1

Tanken är att tävlingen skall vara mellan omanipulerade bilder. Därför tillåts inte Blurring-verktyget. Tillåten redigering är endast sådant som kameran ändå redan vid fotograferingstillfället mer eller mindre automatiskt utför med eller utan användarens vetskap, (justrering av färg, kontrast osv) och sådant som som krävs för själva uppladdningen (beskärning, förminskning, skärpning osv). Utöver detta tillåts även borttagning av smutsfläckar, repor och reflexer.

Svar på fråga 2

Obsolut inte. Anledningen till att vi har med frågan om objektiv är att det kan vara intressant för andra att veta hur man lyckades åstadkomma fotot, ibland kan objektivet vara en intressant komponent. Systemkamera är alltså inget krav.

Svar på fråga 3

Anledningen till att vi har med en övre gräns är att det redan finns en gräns för bildstorleken här på SG. Någon undre gräns har vi inte funderat på och ser heller inte någon anledning att ha.

Hoppas att detta är svar på dina frågor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul!

Kommer säkerligen försöka mig på detta.

En undring.

- Fotot skall ha en stark koppling till saltvattenshobbyn.

Innebär?

Kan jag fota en handlare? Säkerligen skulle jag ju vinna om mitt bidrag var ett porträtt av tex Ted ...

Dykfoton? Gränsdragning? Fisk? Vrak?

Bilder på haj/delfiner/späckhuggare etc från tex Sea World?

Hade upskattat om punkten förtydligades lite.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul!

Kommer säkerligen försöka mig på detta.

En undring.

- Fotot skall ha en stark koppling till saltvattenshobbyn.

Innebär?

Kan jag fota en handlare? Säkerligen skulle jag ju vinna om mitt bidrag var ett porträtt av tex Ted ...

Dykfoton? Gränsdragning? Fisk? Vrak?

Bilder på haj/delfiner/späckhuggare etc från tex Sea World?

Hade upskattat om punkten förtydligades lite.

Nja, tanken är inte att vi skall avbilda våra hobbykamrater eller handlare och sedan rösta om vem som........, blir nog svårt att hitta någon vinnare.;)

Som du ser så är augusti månadstävling Valfritt tema, vilket innebär att fotografen har stort utrymme för val av motiv.

- Dykfoton, skulle möjligen accepteras denna månad. Kan också bli ett framtida Tema.

- Fisk, accepteras denna månad, men inte i september

- Vi vill att motiven skall spegla det som vi redan diskuterar här på SG dvs våra akvarium och dess invånare, vrak/späckhuggare/delfiner förekommer visserligen i den naturliga miljön men kanske inte primärt i vår hobby.

Vi inser att gränsdragningar kan bli svåra i vissa fall, där får vi prova oss fram och försöka utveckla någon slags praxis.

Det är klart du skall försöka dig på detta, ser fram emot dina tävlingsbidrag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kanske läste lite för fort men vad får vinnaren?

Om ni nu inte tänkt på det så kan ni ha ex. gratis medlemskap.

Sen det med röstningen tycker jag inte riktigt är ok.

Tycker att alla bidrag ska läggas upp i ex. en tråd sen röstar endast medlemarna från början till slut. Har sätt detta systemet på andra forum och jag tycker det har funkar kanon där...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som jag antar är det primärt för att se till att fotografierna följer reglerna som man har juryn och för att det inte ska bli 50 olika fotografier att ta ställning till när man ska rösta, kommer ju att bli väldigt svårt att välja om alla bidrag läggs upp (och kan bli svårt att hitta en vinnare då spridningen kan bli stor, med få röster på varje bidrag). Men vad vet jag :P han ju vara helt andra skäl som dom har, men för min egen del tycker det låter rätt okej att dom tar hand om det första urvalet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker det är kul med fototävling ,men är det inte bättre o ha tex olika kategorier varje vecka /månad texfiskbilder helbild, närbild, korallbilder helbild närbild olika sorters koraller typ mjuk, lps,sps osv. sen makroalger eller annan alg närbild/helbild. Annars blir det ju svårt o få jämn bedömning då vissa gillar sps mer än mjukisar tex o andra tvärtom. samma gällar ju för närbilder då det inte är så lätt utan systemkamra att få den där extrma makrobilden med en vanlig digikamera. Jag tycker även filmtävling vore kul o ha :)

Bara några tankar jag hade.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker det verkar bra med förhandsgranskning. Detta sållar bort kort som inte uppfyller kraven (dvs regelvidriga). Om de postas och folk gillar dem kan det ställa till problem. Sedan tror jag iofs att det mycket väl kan bli så att alla går igenom det filtret om det inte är så många bidrag.

Priser tycker jag personligen är ovidkommande. Kanske en avatarslogga? Blir ju lätt tämligen meningslösa priser om en ideell förening skall betala för dem. Sponsrade priser är iofs ok, men jag ser en potentiell risk i att det kan bli, subjektivt, mycket bättre priser en månad en en annan vilket kanske inte heller är så bra. Om vi inte kan få 10 likadana priser att fördela en per månad. Vad sponsade vinster har för eventuell negativ effekt på forumets oberoende vill jag inte spekulera i.

Tycker det är kul med fototävling ,men är det inte bättre o ha tex olika kategorier varje vecka /månad texfiskbilder helbild, närbild, korallbilder helbild närbild olika sorters koraller typ mjuk, lps,sps osv. sen makroalger eller annan alg närbild/helbild. Annars blir det ju svårt o få jämn bedömning då vissa gillar sps mer än mjukisar tex o andra tvärtom. samma gällar ju för närbilder då det inte är så lätt utan systemkamra att få den där extrma makrobilden med en vanlig digikamera. Jag tycker även filmtävling vore kul o ha :)

Bara några tankar jag hade.

Tycker det verkar bra nu med valfritt varannan gång och tema varannan. Tema kan ibland göra så att det blir väldigt få bidrag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kanske läste lite för fort men vad får vinnaren?

Om ni nu inte tänkt på det så kan ni ha ex. gratis medlemskap.

Sen det med röstningen tycker jag inte riktigt är ok.

Tycker att alla bidrag ska läggas upp i ex. en tråd sen röstar endast medlemarna från början till slut. Har sätt detta systemet på andra forum och jag tycker det har funkar kanon där...

Vi har beslutat inte ha några speciella vinnarpriser, inte just nu i alla fall. Jag kommer dock att ta med mig din synpunkt och diskutera den med de andra Fotoredaktörerna vid lämpligt tillfälle.

Som jag antar är det primärt för att se till att fotografierna följer reglerna som man har juryn och för att det inte ska bli 50 olika fotografier att ta ställning till när man ska rösta, kommer ju att bli väldigt svårt att välja om alla bidrag läggs upp (och kan bli svårt att hitta en vinnare då spridningen kan bli stor, med få röster på varje bidrag). Men vad vet jag :P han ju vara helt andra skäl som dom har, men för min egen del tycker det låter rätt okej att dom tar hand om det första urvalet.

Vi har haft diskussionen om att låta Medlemmarna rösta om alla inkomna tävlingsbidrag eller bland ett urval av de inkomna bidragen. Vår diskussion har till stor del handlat om de saker du tar upp ovan. Dels för att följa de regler som finns, dels för att kunna balansera mellan många bilder eller få bilder.

Tycker det är kul med fototävling ,men är det inte bättre o ha tex olika kategorier varje vecka /månad texfiskbilder helbild, närbild, korallbilder helbild närbild olika sorters koraller typ mjuk, lps,sps osv. sen makroalger eller annan alg närbild/helbild. Annars blir det ju svårt o få jämn bedömning då vissa gillar sps mer än mjukisar tex o andra tvärtom. samma gällar ju för närbilder då det inte är så lätt utan systemkamra att få den där extrma makrobilden med en vanlig digikamera. Jag tycker även filmtävling vore kul o ha :)

Bara några tankar jag hade.

Som du ser så har vi valt att ha olika katergorier, eller teman som vi väljer att kalla det. Ett resultat av ett smalt tema, typ närbild på SPS, innebär mindre antal tävlingsbilder eftersom många kanske varken har SPS eller kamerautrustning. Många av de tipsen du radar upp har vi redan haft med på vår lista och diskuterat. Vi har dock valt att inte begränsa alltför mycket under höstens omgångar, vi vill ju ha många deltagare.

Detta utesluter inte på något sätt att det i framtiden kan bli vissa månader med smala teman.

Jag tycker det verkar bra med förhandsgranskning. Detta sållar bort kort som inte uppfyller kraven (dvs regelvidriga). Om de postas och folk gillar dem kan det ställa till problem. Sedan tror jag iofs att det mycket väl kan bli så att alla går igenom det filtret om det inte är så många bidrag.

Priser tycker jag personligen är ovidkommande. Kanske en avatarslogga? Blir ju lätt tämligen meningslösa priser om en ideell förening skall betala för dem. Sponsrade priser är iofs ok, men jag ser en potentiell risk i att det kan bli, subjektivt, mycket bättre priser en månad en en annan vilket kanske inte heller är så bra. Om vi inte kan få 10 likadana priser att fördela en per månad. Vad sponsade vinster har för eventuell negativ effekt på forumets oberoende vill jag inte spekulera i.

Tycker det verkar bra nu med valfritt varannan gång och tema varannan. Tema kan ibland göra så att det blir väldigt få bidrag.

Som ideell förening så kan SG som du redan konstaterat inte använda frivilliga inbetalningarna till priser, de slantarna behövs för drift, diskutrymme och support av siten.

Vi uppskattar alla era synpunkter och tycker det är kul att ni engagerar er i detta. Jag lovar att alla idéer och synpunkter kommer att diskuteras bland Fototävlingsredaktörerna och Moderatorerna. Vi har inte för avsikt att göra några regeländringar just nu utan vill gärna prova Fototävlingens nuvarande utformning under hösten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men vad är det för poäng med att ha en tävling där det inte är lika för alla, man kan ju inte vara med o tävla om man har en sunkig kamera jämför med en som har värsta kameran bilderna blir ju olika bra, detta borde ju tas in i beräkningen oxå isåfall annars blir det ju en tävling endast för de som har en 3tusenkr kamera o uppåt.

hur många bidrag behövs för att det ska bi en tävling 5,10,20,100st. 10st är väl inga problem o få ihop om man kör kategorier av olika slag. Ska det vara datum för när man tog fotot eller kan man använda ett 2år gammalt foto??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men vad är det för poäng med att ha en tävling där det inte är lika för alla, man kan ju inte vara med o tävla om man har en sunkig kamera jämför med en som har värsta kameran bilderna blir ju olika bra, detta borde ju tas in i beräkningen oxå isåfall annars blir det ju en tävling endast för de som har en 3tusenkr kamera o uppått

Håller inte med alls!!! Sätt en engångskamera i händerna på tex Mattias Mlum och jag lovar att han kommer prestera bättre bilder än mig med 10kkr+ systemkamera.

Har tre digitalkameror som jag använder vid olika tillfällen:

System - När tillfälle och utrymme ges

Semikompakt från -98 - Bra bilder, hyfsat litet format, när systemen väger för mycket/stor plats

Kompakt skräpkamera - Klättring och dykning, samt fest/fick kamera

Gissa med vilka kameror det har blivit bilder som sålts till tidningar...

Tror det blir en kul tävling som alla kan vara med i, oavsett kamera eller akvarium ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men vad är det för poäng med att ha en tävling där det inte är lika för alla, man kan ju inte vara med o tävla om man har en sunkig kamera jämför med en som har värsta kameran bilderna blir ju olika bra, detta borde ju tas in i beräkningen oxå isåfall annars blir det ju en tävling endast för de som har en 3tusenkr kamera o uppåt.

hur många bidrag behövs för att det ska bi en tävling 5,10,20,100st. 10st är väl inga problem o få ihop om man kör kategorier av olika slag. Ska det vara datum för när man tog fotot eller kan man använda ett 2år gammalt foto??

När omröstningen sker så är bara Fotonamnet och själva fotot känt, ingenting om kameramodell, objektiv eller fotografens namn. De tekniska uppgifterna om foton publiceras först efteråt.

Angående antal tävlingsbidrag så är vi väldigt osäkra på hur många som kan tänkas komma in, men vi hoppas naturligtvis på så många som möjligt.

Det är tillåtet att använda ett äldre foto, bara det uppfyller reglerna i övrigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller inte med alls!!! Sätt en engångskamera i händerna på tex Mattias Mlum och jag lovar att han kommer prestera bättre bilder än mig med 10kkr+ systemkamera.

Har tre digitalkameror som jag använder vid olika tillfällen:

System - När tillfälle och utrymme ges

Semikompakt från -98 - Bra bilder, hyfsat litet format, när systemen väger för mycket/stor plats

Kompakt skräpkamera - Klättring och dykning, samt fest/fick kamera

Gissa med vilka kameror det har blivit bilder som sålts till tidningar...

Tror det blir en kul tävling som alla kan vara med i, oavsett kamera eller akvarium ;)

Precis så här har vi också resonerat när vi satt ihop reglerna. Detta är inte tävlingen där dyrast utrustning nödvändigtvis måste vinna. Därför har vi också valt ganska enkla och fria teman där motivet hamnar i fokus, inte utrustningen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst finns det bilder som är om inte omöjliga så i alla fall svåra att ta med en pocketkamera (främst macro), men som tidigare nämnts så är det fotografen och inte kameran som avgör.

Snarare är det nog så att den duktige/erfarne fotografen säkert har en systemkamera och då kanske det kan upplevas som att det är kameran som fäller avgörandet när det i själva verket är fotografen.

Själv är jag kapabel att ta precis lika dåliga bilder med båda .....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad för camera man har är upp till var och en tycker jag. Sen hänger det mycket på fotografen som det sägs.

När det gäller vinsten så tror jag det räcker väl med logan där det står att man stödjer SVG samt alla fördelar med att ha den.

Sen när det gäller vilka bilder som ska sorteras bort av några personer är fel, tycker jag. Smaken är som baken, just de som sorterar kanske inte tycker likadant som andra gör...

Alla bilder som uppfyller kraven borde vara med, tycker jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst jag kan hålla med om att det mkt beror på hur bra fotograf man är, men om kameran har begränsningar så kvittar det hur bra fotograf man är om objektivet är sämre och kameran har sämre egenskaper osv.

Bättre kamera= bättre bilder om man är en vettig fotograf så tar man ändå bättre bilder med en bättre kamera sunt förnuft.

men om ni säger att jag med en grusig bild kan vinna mot en som har så stark skärpa att man kan se minsta fjäll på fisken så är allt fine :)

Tycker ändå att man iallfall ska ha tex fiskbilder för sej o helbilder på karet för sej o koraller för sej för att få en bra tävling o inte blanda hejsvejs.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst jag kan hålla med om att det mkt beror på hur bra fotograf man är, men om kameran har begränsningar så kvittar det hur bra fotograf man är om objektivet är sämre och kameran har sämre egenskaper osv.

En bra fotograf känner sin kamera och vet vilka begränsningar den har. Det är så man skapar bra bilder. Visst kan en bra fotograf ta bättre bilder med en avancerad kamera men jag är övertygad om att en nybörjare tar sämre bilder med en avancerad kamera.

Vi har ingen möjlighet att påverka vilken utrustning deltagarna använder, så jag ser ingen mening med att försöka reglera detta. Folk har de kameror de har helt enkelt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skärpan bor definitivt inte i kameran. Den bor hos fotografen. Jag har tagit tusentals bilder i mitt kar med systemkamera och inte en ända är knivskarp. Det är helt enkelt jag som inte behärskar fototeknik + utrustning. Jag har på senare tid lyckats få några som är acceptabla, men i gengäld så är dessa bilder förstörda av partiklar i vattnet som fångat blixten. Hjälper inte om jag lägger ytterligare 10kkr på utrustning. Däremot kanske det hade hjälpt om jag kört med quickfilter i karet en tid.

Tilläggas skall att man ju desutom är begränsad i vad man har i sitt akvarium. Det går med andra ord inte att göra det petimeterrätvist om vi inte alla samlas på samma ställe och använder samma kamera.

Två saker som jag lärt mig med alla mina misslykanden.

Putsa rutan på in och utsida några ggr till efter att du tycker det är rent.

Se till att fota absolut vinkelrät mot karet. Minsta lilla vinkel och glasrutan tar bort massor av skärpa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

håller med ovanstående om rättvise tanken.

sen tycker jag inte man/vi skall börja med för många kategorier , anledning vi får se hur intresset blir först, på sikt kanske man kan bygga ut tävlingen . men startar vi för stort är risken stor att jag blir 2a i min grupp och vinnaren blir näst sist ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jag vill påminna om att augusti månads fototävling startar nu. Normalt så kan man skicka in sitt tävlingsbidrag mellan den 1 - 20 juli för tävlingen i augusti, men det är möjligt att skicka in sitt bidrag redan nu.

Läs gärna igenom tävlingsreglerna och notera att det är viktigt att storleken på det foto som skickas in följer samma regler som gäller för foton i vanliga trådar här på SG. Reglerna med tillhörande länk för att skicka in fotot finner ni under följande länk: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/fototavling.php

Vi hoppas naturligtvis på många och fina bilder från alla ni medlemmar. Gör rent rutorna, leta läckra motiv, fota så mycket ni bara orkar. Det bästa fotot skickas sedan in till SG via ovanstående länk.

:nya bilder::nya bilder::nya bilder:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...