Gå till innehåll

Mata Harlequinräka?


Morot

Rekommenderade inlägg

Hej.

Kan jag lägga i en hel sjöstjärna i akvariet, eller ska jag "knipsa" av en arm och släppa i.?

Bor 50 m från havet så sjöstjärnor har jag i massor. men dom borde väl dö direkt om jag släpper i dom i 26 gradigt vatten direkt från havet?

Har bara haft mitt par med Harlequin en vecka, men de har redan ätit upp i stort sett alla små sjöstjärnor som fanns i burken, och jag vill ju absolut inte att de ska svälta.

Otroligt häftiga djur.

Mvh Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade testat en arm först, har läst om att folk haft t.ex "Choco Chips" i sump/refugium som dom knipsat en arm av och matat med, men det är ju guld att kunna hämta direkt från havet. Se till att skölja armen först, har för mig att det kommer ut en del gojs..

Det är bra att du är ute i god tid, den jag hade dog samma dag som jag fick fixat en stjärna till den efter att den gjort slut på alla småstjärnor, väldigt svårt att bedömma hur mycket dom behöver äta :(.

Ja dom är verkligen speciella, kanske får bli ett par i framtiden igen, får se hur det går för dig med stjärnor från havet för jag vill inte behöva köpa importerade för att ha som foder. Frågan är väl hur det går på vintern, kanske kan ha några i sumpen/refugium, för att hämta då antar jag är besvärligt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja dom är verkligen speciella, kanske får bli ett par i framtiden igen, får se hur det går för dig med stjärnor från havet för jag vill inte behöva köpa importerade för att ha som foder. Frågan är väl hur det går på vintern, kanske kan ha några i sumpen/refugium, för att hämta då antar jag är besvärligt?

Bör väl gå alldeles utmärkt att frysa in stjärnor från kusten och ta fram vid matning under vinterperiod? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade testat att lägga i hela. Som jag har förstått det så äter dessa sina byten levande och om sjöstjärnan är för stor för att ätas som en måltid så håller de sjöstjärnan levande och äter under någon veckas tid.

Frågan är då om de överlever i 26 grader C. Jag hade testat :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bör väl gå alldeles utmärkt att frysa in stjärnor från kusten och ta fram vid matning under vinterperiod? :)

Ja det hade ju varit perfekt men jag är tveksam till om dom äter frysta.

Jag hade testat att lägga i hela. Som jag har förstått det så äter dessa sina byten levande och om sjöstjärnan är för stor för att ätas som en måltid så håller de sjöstjärnan levande och äter under någon veckas tid.

Frågan är då om de överlever i 26 grader C. Jag hade testat :)

Javisst kan man göra det men jag tror många vill undvika det pga det stjärnan utsätts för, ligger fasthållen så länge, men man vänjer sig väl.. :) Sen tror jag stjärnan kan dö i förtid och jag har för mig att dom överger den då.

Hittar man relativt små stjärnor vore det ju perfekt dock.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Personligen skulle jag om jag funderade på harlequin-räkor starta ett till kar eller ett refugium för att odla småstärnor i. För att föröka dem snabbare är det bara att plocka upp klippa itu dem.

Vad jag förstått så äter de upp småstjärnorna hela men äter bara fötterna på större stjärnor, dvs det måste gå åt rätt många större stjärnor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Annika
Hej.

Kan jag lägga i en hel sjöstjärna i akvariet, eller ska jag "knipsa" av en arm och släppa i.?

Bor 50 m från havet så sjöstjärnor har jag i massor. men dom borde väl dö direkt om jag släpper i dom i 26 gradigt vatten direkt från havet?

Har bara haft mitt par med Harlequin en vecka, men de har redan ätit upp i stort sett alla små sjöstjärnor som fanns i burken, och jag vill ju absolut inte att de ska svälta.

Otroligt häftiga djur.

Mvh Mattias

Bara att gå ner till havet å fånga små vid vattenbrynet.

De klarar salt och temp skillnaden

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla svar och förslag.

Jag tror att jag prövar att lägga i små hela sjöstjärnor. Var precis nere vid vattnet och tittade vid sjökanten. Det var småstjärnor under var och varannan sten, så det ska inte vara något problem med försörjningen:)

En uppdatering med bilder kommer snart, då det hänt ganska mycket med karet på sistone. Har ju gott om tid nu med lååångt sommarlov.

Ska då också få ordning på mitt 220 liters som står i garaget med inriktning västkustbiotop. Har tänkt att ha det igång i mitt kallgarage, som bara håller ett par plusgrader på vintern och ca 15 på sommaren. Borde ju funka utan kylare. Finns många roliga djur i kallt vatten också.

Mvh Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hurra!!

Jag provade att lägga i en liten Sjöstjärna, ca 1 cm, och räkorna blev som galna. vanligtvis så är dom väldigt stillsamma, men nu blev det rena rama dragkampen. Dom tog verkligen sjöstjärnan med en gång. Härligt.

Har samlat på mig ett förråd med småstjärnor i min 220 liters kalla burk. så jag slipper gå 50 meter varje gång jag ska hämta mat till räkorna:)

Någon som vet hur ofta jag ska mata dom, räkorna alltså, stjärnorna får levande småmusslor??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...