Gå till innehåll

Smidigt sätt för Osmos vatten?


maltemus

Rekommenderade inlägg

Jag är fortfarande ny och extremt förvirrad i saltdjungeln :)

Kikat lite på Osmossystem, de flesta verkar ta en del plats. Försöker därför hitta något jag mer eller mindre kan "gömma". hittade denna: http://www.purosmart.com/

Inte helt 100% på om det är detta jag "behöver"... Reverese Osmois?

Storleken och sättat att använda den på tilltalar mig. Då jag bara ska ha ett nano kar behöver jag heller inte få fram så mkt vatten.

Alternativt, finns andra liknande "system" som ni kan rekommendera som inte stjäl plats.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är lite trist det kan jag hålla med om men det där du länkat ska du nog undvika. Köp ett riktigt kit, montera på en platta (jag tog en skärbräda i plast :)). Ordna sedan en duschkoppling och montera den på duschen när du behöver den. Tar inte mer än 2 minuter att släpa fram och koppla upp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tunzes osmos blir ju faktiskt billigare om man åker på tull/moms från USA. Men kapaciteten? Praktiskt värde ungefär 30 liter per dygn och så byter man till ett större kar? Många här har ju en avdunstning på upp emot 7 liter per dygn.

En riktig osmos kostar ju inte nämnvärt mer och ger mer än det dubbla.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du ngn länk till den?

Tack

http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=1191

eller

http://www.tunze.de/ och klicka dig fram till osmos (RO)

Om man inte har partikelfilter och kolfilter så blir livslängden på membranet i osmosen väldigt begränsad... och det är membranet som är det dyra. Jag skulle aldrig köpa en osmos utan partikel och kolfilter.

Kolfilter har den ("carbon block filter" 8515.120). Vad är skillnaden mellan kolfilter och partikelfilter?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fast egentligen kan man ju undra varför man kör både partikelfilter och kol, då kolfiltern tar / släpper igenom fysiska partiklar av samma storlek som de flesta partikelfilter (5micron, eller vad fasen det är det brukar stå på dem)

Går förståss att få tag i partikelfilter som är mycket mer finmaskiga än så, fast då bör man ha flera led partikelfilter för att de inte ska sättas igen med en gång. (börja med grovstädning, och gå neråt i storlek.)

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tunzes stora osmos har 20, 5 och 0,5 um's filter, varav 5'an och 0,5'an är kolfilter också. Jag antar att kolfiltret i nano-osmosen ska ersätta alla dessa... och visst till nano-osmosen tycker dom att man ska byta membranet varje år och till den stora varje 3-5 år.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör man på normalt svenskt kranvatten tillverkat i ett vattenverk så kan man skippa partikelfiltret - det gör varken till eller från. Kolfiltret kan behövas om det finns klor eller kloramin i vattnet (kloramin passerar genom membranet). Vad som definitivt behövs om det finns måttligt till rikligt av calcium i vattnet är ett avhärdningsfilter (läs zeolit) för calciumet kleggar membranen ordentligt. Zeolitfiltret regeneras med jämna mellanrumm med hjälp av ett mättat saltbad.

MVH Lasse

För övrigt så är det minst lika vanligt med att företag med ett inarbetat namn köper andra produkter och sätter dit sitt eget brand inom akvariebranchen som i samhället för övrigt. Så kallade OEM-produkter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har ju kapaciteten på den. Vill du ha fram 10 liter vatten så måste du sätta på den minst 8 timmar innan. Reningsmässigt tror jag inte den är sämre eller bättre än alla de andra RO anläggningarna som finns för hobbybruk och som ligger under ca 2 500 :-. Ta också reda på om din kommun klorerar - gör den inte det så är livslängden på kolfiltret längre. Vetlanda har troligtvis väldigt låga värden av kalcium i vattnet (småländska höglandet är inte känt för att vara speciellt kalciumrikt :))

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...