Gå till innehåll

Om Cree's ledlampor mfl.


PatriksS

Rekommenderade inlägg

  • Svar 221
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Det är dels frågan om andelen silver (om det är det eller ej kan jag inte uttala mig om), alltså värmeledande material, som brukar avgöra prestanda på dessa pastor. (pastor?)

Sedan gäller det hela tiden att applicera rätt mängd pasta på ytan och sedan att den smetas ut till rätt tjocklek och yta, utan bubblor, för att få bästa prestanda. Många missar detta och det blir dåligt resultat... fråga vilken die-hard overclocker som helst i den frågan.

Det är mycket riktigt så att oljorna kryper iväg, massan torkar, osv. 3W är inte stor effekt på den ytan, om man jämför med vad dom får utstå med motsvarande PC-processorer med 10-20x den effekten, om än på en större yta.

Substratet som dioden monteras på har en speciell platta i mitten under dioden som inte har förbindelse med kontaktbanorna. Skulle den vara genomgående (vilket jag inte tror) så finns heller inte chansen att den leder ström.

Det finns ett flertal som gjort precis såhär och ingen har råkat ut för det problemet.

Att en diod falerar i förtid får man väl räkna med, men vad som händer i detta skede är att den tar med sig hela slingan med dioder, antingen genom kortslutning eller icke-kontakt. I vilket fall som helst skulle man kunna råka ut för att en hel slinga med 8-10 dioder slocknar. Då vill man gärna kunna byta just den dioden...

Sedan en annan aspekt; du kanske inte är nöjd med din första uppsättning? Du kanske vill byta ut slinga för slinga över tiden med kanske mer högeffektiva dioder? Många scenarion och många lösningar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är dels frågan om andelen silver (om det är det eller ej kan jag inte uttala mig om), alltså värmeledande material, som brukar avgöra prestanda på dessa pastor.
Det är silver i "bättre" pastor, utom... Uh, utom svindyra vita elektronikpastor som jag inte har en aning om vad det är i , och en del brons / koppar färgade som det är just koppar i. Det är dels andelen av metallen, men även metallens storlek som är avgörande. De silver / koppar pastor som används på CPU'er är egentligen avsedds för 2 kontaktytor som har jäkligt hög kvalite, alltså väldigt släta, och därmed ytterst små hålrum att fylla. En kylfläns med grova bearbetningsspår fungerar billig "skräp pasta" bättre på.
Sedan gäller det hela tiden att applicera rätt mängd pasta på ytan och sedan att den smetas ut till rätt tjocklek och yta, utan bubblor, för att få bästa prestanda. Många missar detta och det blir dåligt resultat... fråga vilken die-hard overclocker som helst i den frågan.
Rätt mängd... så lite som möjligt. Inte ens den bästa värmeledande pasta leder i närheten av så bra som aluminium, och det är ju bland det sämsta man använder i dessa lösninger. Lagom vet man att det var när man bara ser en skugga av kylpasta efter att ha delat på grejerna. Problemet är förståss att det kräver att grejerna är försedda med hög ytfinish från början, och när man har delat på den, måste de rengöras och monteras med ny pasta, annars fångar man (kan man fånga) luft mellan ytorna.

BTW, tack för förklaringen av uppbyggnaden på diodernas baksida. Du kan inte ordna en detaljbild när du har tid över?

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Klipper in lite text från nano-reef.com:

You could light a 55g with about 60 LEDs (20x3) and 60 degree lenses. This will get you equivalent to about a 2x250W MH setup. Comparing power consumption, you are looking at ~222W vs. 500W. With an average of 10 hours of light per day at $0.15 per KWH, you are looking at $121.55 vs. $273.75 to run them for a year. Next, you will save $120-$200 per year on bulb replacements. You also potentially save on not running a chiller in both energy costs and the cost of the chiller itself. So even if you you don't factor in the chiller savings, you have potential costs to run the MH setup of $2273.75 for 10 years. The LED setup would cost $1215.50 to run over 10 years. Fixture costs can vary wildly depending on what you pick. You can go from the super cheap MH setups of about $300 to the high end $1000 setups. The LED fixture will cost about $750 to build, so you sit right in the middle of the MH fixture costs. The savings are there. It's not as dramatic as some companies drum it up to be, but when you factor in many of the features, it's still a great option.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tackar för infon!

Är klart sugen men svårt att motivera att bygga om eller ny ramp igen nu då man fått den andra som man vill men syrning å med en led ramp så blir det så många led-lampor man behör å svårheten att få tag på en kylbaffel i närheten.

60graders lins é nog det som gäller om man har ett djupare akvarium och skulle kanske överväga att ha ett drivdon per 10 LED.

Finns det LED-drivdon med Dali styrning?

Har ni sett detta bygget?

http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&threadid=1587273

Ändrat av wrang
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag vet finns det inga drivers med DALI-styrning.

Vidare har jag utan att ens provat mitt drivdon ansett det vara en smula för dyrt för min anläggning. Börjar summera på mina tänkta 60-talet LEDs och det innebär att jag behöver 5st ytterligare Hong Kong drivers om jag ska köra hela anläggningen. Det blir kostsamt när dom gick loss på ~400:-/st (inkl frakt).

Alternativ #2 är Meanwell ELN-60-48P som jag fått pris på från staterna på $43.99/st. Vem vet vad frakten blir, men det är från www.rapidled.com, så det går nog att klämma med ett par LEDs i den beställningen om det blir bra mängdrabatter. Har redan idag ett pris på 800:- för 20st Royal Blue från Hong Kong, men jag har inte fått min första batch med Cool White ännu, så jag vet inte vad dom går för ännu.

Fördelen med ELN-60-48P är att den är närmare dubbla effekten motför min nuvarande 35W driver, så jag kommer att kunna driva 20st LEDs med den motför bara 10st med den andra drivern. Den har dimmer-funktion också, men via PWM-kontroll och inte 0-10V som moderna T5-ballaster har som också finns i t.ex Profilux och andra.

(Hong Kong drivern har 0-5V styrning så den är enkel att dimmra med en voltdelare och vanlig 0-10V styrning.)

Jag har fått tag på enkel potstyrning med en 555 Timer + LM317 på nano-reef.com och det är en enkel sak att bygga ihop. Nackdelen är att jag inte med några som helst enkla medel kan få ihop 0-10V dimmer styrning från Profilux mot PWM kontroller delen i drivern.

Enklast är att på en gång få tag på en Meanwell ELN-60-48D, som redan från början har 0-10V dimmer styrning, men det verkar vara svårt att få tag på den? Någon som har några ledtrådar nånstans på någon webshop?

Den skulle koppla sig direkt mot Profilux eller annan 0-10V källa och det är enkelt att bygga en krets med vridpot mot den för manuell styrning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

efter lite mer sökande på google

led driver dali

så hittade jag denna

funkar den tro?

OTI DALI DIM/10-24 Dimmer Dali Easy Control Osram

EAN: 4008321061195

http://www.cld-dist.co.uk/shop/led/power_supply_and_control_gear/LEDOTDALIDIM.html

men för 112 euro -nej

http://www.licht-123.de/product_info.php?info=p54531_OSRAM-OTI-DALI-DIM-DIM.html

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Verkar vara lite klent med någon strömbegränsning i den där. Dundra ut med 5A på sin slinga kan vara lite vådligt och det gäller att koppla dioderna rätt för att fördela den mängden ström.

Dioderna (Cree Q5) drivs som max med 1A (1000mA) och således behöver du 5 strängar med LEDs för att nå upp till 5A. Skulle en sträng slockna, ja då har du 5A fördelat på enbart 4 strängar och du får 1.25A (1250mA) på resterande dioder... *poff*

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

The communications protocol is “DALI”, an acronym for “Digital Addressable Lighting Interface”. This is a worldwide standard for digital control that has been accepted by all the leading suppliers.

DALI (Digital Adressable Lighting Interface) is the international non-proprietary interface standard for dimmable electronic control gears – EN/IEC 62 386.

Lighting solutions with DALI offer greater functionality and easier handling than systems with analog interface 1...10 V.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här har ni en Cree XR-E R2 med 266 lumen på 1000mA:

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.15943

Bra pris och inkluderar internationell frakt. WG bin ligger på nånstans mellan 5700K och 6350K i färgtemperatur. WC bin (som mina Q5:or är köpta ur) ligger på mellan 6350K och 7000K.

6st såna där ersätter 1st 24W T5 i jämförelse...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den 60W Meanwell driver jag tittar på driver så mycket som 26 LEDs i 1000mA. Skulle man få ihop ett passande mönster med kanske 25 LEDs i en och samma sträng så behöver du 5st av dessa. Jag har hört mig för hos några svenska leverantörer om prisuppgift och lagersaldo på dessa, så vi får se vad dom svarar.

Annars finns det en leverantör i USA som har 6st i lager (jag behöver 3st) för runt $40/st + frakt $35-$50 beroende på vikt. Resterande källor på nätet verkar ha slut i lager. Kanske finns det större lycka i Asien, vad vet jag...

120 LEDs. Hujja. Skulle alla dessa vara Cree XR-E Q5 "Cool White" så har du 27.000 lumen ovanför karet! Och det på bara 360W...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns det nått annat idag än Cree XR-E Q5 "Cool White" som gäller förutom blåa då?

Har du sett nån stans på nätet hur man skall dela upp vita med blå för att få ett snyggt typ 10-14K ljus?

50/50

27K ovanför karet ja men med ett djup på 70cm i karet å den kanske hänger 30cm upp så vill man väll veta mer vad den ger på botten

Vad heter den driver:n som du sett ut?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har försökt mig på en någon form av layout på den kylfläns jag tänkte ha, för att se hur många dioder och i vilka slingor dom ska vara.

Dom flesta linser ligger på c:a 20mm och vad jag vet är måtten på PCB nånstans kring 16mm diameter, alltså blir linserna styrande för densitet.

Någon på RC rekommenderade 5cm mellan dioderna, eller 6,5cm med linser. Med den kalkylen skulle jag endast hamna i 10x3st, vilket blir lite väl lite ljus för min smak. För att ens passera 6x24W T5 så behövs ~45st. Alltså behöver jag någon form av plan att på förhand sätta antalet dioder utefter monteringsunderlaget.

Kylflänsen mäter 215 x 610mm och följande uträkningar har jag gjort:

(C-C = center till center mått)

25mm C-C = 24 x 8 = 192st

30mm C-C = 20 x 7 = 140st

35mm C-C = 17 x 6 = 102st

40mm C-C = 15 x 5 = 75st

45mm C-C = 13 x 4 = 52st

75st skulle motsvara någonstans kring 10st 24W T5:or i lumen output, så jag räknar med att det blir någonstans kring den densiteten. Planerna smids vidare...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur mycket ljus motsvarar då 10*39watt

Ytan jag skulle kunna fylla upp om man räknar på 6,5cm mellan varje diod är

6,5*13 = 84,5cm har 90cm bredd vattenyta att kunna belysa

6,5*8 = 52cm har 60 cm bredd vattenyta att kunna belysa

13*8 = 104st LED´s

Så 104st får man plats med om man räknar med 6,5cm mellan varje och med lins på

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

UOTE="ramq"]En teoretisk beräkning på 66lm/w på T5:or ger 26000lm.

118 dioder beräknat på 220lm/diod.

Detta är enbart teori, så ta det för vad det är.

Ett Meanwell ELN-60-48D driver upp till 26 dioder, så 5st skulle kunna driva 125 dioder totalt.

Japp skulle man dra det rätt över så skulle jag ha teoretiskt 35640lm över mitt kar men med olika lampor

Var det 220lm per 3w led?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är lyckigt ovetande om allt elektiskt prat här men hittade detta. Är det sådana här som är lämpliga? priset är ju inte så högt som de andra som har presenterats här.

http://www.ledsupply.com/creexre-rb.php

Det där är precis dom blåa man ska bygga efter.

Priset? Ptja, jag får tag på dom för 800:- för 20-pack (inkl frakt), så det blir gissningsvis 15:- billigare än från ledsupply.com.

Är du nyfiken så finns det även på www.rapidled.com också där dom har finfina färdiga kit för den som vill.

Själv är jag nästan lite lur på att beställa hem en stooor laddning dioder och ha till hands ifall någon behöver, sisådär 100-150st av varje. Själv har jag inte spikat hur många jag kommer att använda, så det kan vara bra att ha en laddning av plocka av beroende på hur man gör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...