Gå till innehåll

Om Cree's ledlampor mfl.


PatriksS

Rekommenderade inlägg

  • Svar 221
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Snälla postbudet kom med ett paket från FedEx idag...

post-2432-14468918149974_thumb.jpg

60W styck och klarar driva upp till 26st 3W lysdioder i 1000mA, med 0-10V dimmerfunktion. 1500:- inkl frakt och troligtvis den enda källan online idag som hade dom i lager, resten är restnoterade.

(Future Electronics)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snälla postbudet kom med ett paket från FedEx idag...

[ATTACH]37589[/ATTACH]

60W styck och klarar driva upp till 26st 3W lysdioder i 1000mA, med 0-10V dimmerfunktion. 1500:- inkl frakt och troligtvis den enda källan online idag som hade dom i lager, resten är restnoterade.

(Future Electronics)

Svenskt företag :smiley3:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Björn

Har du provat dina Cree royal blue?

Jag fick hem en 6 wattare som skall vara baserad på dessa och ljuset är mer turkost än något annat jag sett - men herre j-ar vilken fluroscens. Färger jag aldrig har sett uppträder plötsligen på många koraller. Jag har en grenväxande röd montipora och den är verkligen röd i detta ljuset. Mina röda flak blir plötsligt mörkbruna - i stort sett utan rött i bara detta ljus. Märkligt.

Min fru säger - det är inte turkost ljus - det är målat turkos. Trolls psychodeliska korall kan slännga sig i väggen :)

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ännu kvar att prova några royal blue. Faktum är att jag inte ens beställt några ännu, än värre har jag inte fått hem några LEDs alls faktiskt. Visade sig att min HongKong-kontakt glömde(!) posta dom, men nu har dom faktist lämnat avsändarlandet förra veckan så jag räknar att dom dyker upp när som helst.

Fick hem mina kylflänsar igår i en fin "flat rate box" från staterna. 5kg(!) väger dom tillsammans och en imponerande kvalité. Tänkte ta några bilder på dom, men med lite mycket övertid på jobbet igår så blev det lite sent...

Effekten du upplever understryker bara vad jänkarna redan upptäckt med dessa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ännu kvar att prova några royal blue. Faktum är att jag inte ens beställt några ännu, än värre har jag inte fått hem några LEDs alls faktiskt. Visade sig att min HongKong-kontakt glömde(!) posta dom, men nu har dom faktist lämnat avsändarlandet förra veckan så jag räknar att dom dyker upp när som helst.

Fick hem mina kylflänsar igår i en fin "flat rate box" från staterna. 5kg(!) väger dom tillsammans och en imponerande kvalité. Tänkte ta några bilder på dom, men med lite mycket övertid på jobbet igår så blev det lite sent...

Effekten du upplever understryker bara vad jänkarna redan upptäckt med dessa.

Vartifrån beställde du kylflänsarna? Hur stora, och vad blev den totala kostnaden? Har själv funderat på att köpa ifrån HeatSinkUSA. Synd att jag inte visste att du hade beställt både kylflänsar, lysdioder och drivare för då hade jag hakat på så hade frakten blivit lite billigare :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad tror ni om ljustiderna när det gäller LED?

Har igång min KR92:a nu, smidig och fin :)

Mailat lite med tillverkaren och säljaren har själv en.

Han kör följande setting:

09:00

2 hrs Sunrise (blue light)

6 hrs White light + blue light (day light)

2 hrs Blue lights (sunset)

14 hrs moon lights (lunar)

Tråkiga med denna inställningen är självklart att det är blue light redan när jag kommer hem från jobbet. Jag har ganska mycket koraller i karet, så jag undrar om 6h med daylight verkligen är tillräckligt?

Vad tror ni, vad ska man satsa på i tider?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enligt Eco-lamp "This light is much higher out put than MH 250W x2".

Woppa..?

Han tyckte max settings skulle vara:

2 hrs Sunrise (blue light)

5 hrs White light + blue light (day light) (Egentligen 4 enligt honom)

2 hrs Blue lights (sunset)

Moonlight

Vill jag ha mer sunrise eller sunset skulle jag behöva dra ner dagsljus en timme.

Får bli sunrise vid 12 fram till 14, sedan dagsljus fram till 19 och sunset ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet inte om vi ska hoppa in mer på Eco-lamps i denna tråd?

Fått ett glädjande besked: mina Cool White LEDs finns hos mitt postombud, så helgen kommer väl att få vara i lödkolvens sken. :-)

Instämmer låt ECO-lamps vara i en separat tråd.

Så trevligt skall bli intressant hur du bygger det hela

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sådärja. Nu har 20st Cool White LEDs hittat hem till norrland och jag passade på att ta lite bilder.

Först blev jag lite besviken för jag trodde paketet (eller vadderade kuvertet) skulle vara större, eftersom det är 20st dioder det är frågan om. Sedan slår det mig när jag öppnade paketet hur fantastiskt små dom faktiskt är:

post-2432-1446891817288_thumb.jpg

Brickan är endast 20mm och det är rätt så fräckt med en sån liten rackare kan spotta ur sig så mycket ljus. Som ni ser så är baksidan helt solid och vad jag vet är centrum på plattan genomgående på mitten, för att agera som värmeledare.

Kylflänsarna som kommer från HeatsinkUSA.com:

(Large 2 foot plus)

post-2432-144689181733_thumb.jpg

Det är slående vilken kvalité det var på materialet. Väldigt blankt och fin yta och jag kan inte tänka mig att någon efterpolering behövs innan montering. Vilkten är ett kapitel för sig... 5,2kg!

post-2432-14468918173499_thumb.jpg

Här ser ni en stjärna bara lagd på ytan. Det är tänkt att jag ska montera 75 (50RB+25CW) dioder fördelad över två kylflänsar, men med ett snålt avstånd rymms säkert det dubbla! Priset blir säkert intressant också...

Riktigt hur dom ska ritas upp får bli något att tänka över i helgen.

Saknar just nu:

- tillräckligt med kylpasta

- lämpliga kablar

- M3 skruvar

- vinylbrickor till skruvarna

post-2432-14468918172685_thumb.jpg

post-2432-14468918173073_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har använt kylpasta med lim, på tex grafikkort, nordbrygga etc. använder man en liten droppe så skulle det inte vara svårt att bända av då jag fått bort en hell fläns på ett chip med rak blad. Sen om där är plats för rakbladet det är ju en annan sak.

Kör med skruv om man tycker om att pilla

Kör med kylpasta med lim om man är lat.

:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har redan förklarat tidigare att jag skippar hela idén med värmeledande lim.

Blir knöligt om någon diod falerar i förtid, eller helt enkelt är trasig. (Naturligtivs får man kolla allihop så dom är OK först)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...