Gå till innehåll

kylfläkt


Trilobite

Rekommenderade inlägg

Vad ligger du på?

Mitt ligger på drygt 29 grader har stängt ner mina 150W halogener så bara 4x54W t5 som går just nu för att hålla nere värmen.

Funderar på att köpa på mig någon av dessa http://www.grotech-shop.de/customer/home.php?cat=32199

eller om jag hittar som du skriver fläkt med klämma..

Biltema har en 12V fläkt med klämma, Artikel nr: 39-1958

Tror du den skulle räcka ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle det av någon anledning vara kris med tempen så kan det vara bra att ha några vattenfyllda PET flaskor liggandes i frysen som man kan lägga i karet.

Har du räknat på det? Metoden är nämligen i stort sett verkningslös för alla akvarium utan de allra minsta. Ett akvarium med 225 liter vatten behöver 22 st 1,5-liters PET för att sänka temperaturen från 30 till 25 grader.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du räknat på det? Metoden är nämligen i stort sett verkningslös för alla akvarium utan de allra minsta. Ett akvarium med 225 liter vatten behöver 22 st 1,5-liters PET för att sänka temperaturen från 30 till 25 grader.

He he, nej jag har faktiskt inte räknat på det. Om det går åt så många flaskor och om det är 5 grader man behöver sänka så är det väl bättre att göra ett vattenbyte (med svalt vatten). Jag har dessbättre inga problem med tempen i mitt kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man är snabb och räknar med att vattnet är minus 18 grader i flaskan och att det slutar på + 22 grader får jag fyrtio graders temperaturskillnad. Lägger vi till 80 grader som motsvarar isens smältvärme får vi att en 1,5 liter PETflaska bör kyla 180 liter vatten en grad. (1,5 x (40+80)) Jag vill inte rekommendera allt för snabb avkylning heller. Kanske max en grad i timmen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stig, du missade att is bara har hälften så hög värmekapacitivitet som vatten. ;)

Fast du har rätt i att det är något skumt med mina siffror...

Din uträkning med korrigering för isens dåliga värmekapacitivitet borde ge att en 1,5-liters PET kyler ca 165 liter vatten 1 grad. Då blir det ca 7-8 st 1,5-liters PET för att sänka temperaturen 5 grader i ett 225 liters akvarium, (och ca 30st för mitt eget).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med 3st 80mm fläcktar i överdelen som blåse mot MHn och 3 st 80mm i sump skåpet mitt kar ligger på ja 28.5 grader före det släcks och det är på 1000liter utan fläcktar då ta det bara någon timma innan det är nära 30 grader så dom är inte stora men dom fungerar och det blir mindre ljud än med bordsfläckt har kör med det förr det fungerar men som sagt mera ljud

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...