Gå till innehåll

Planer


Guest Stelin

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag har planer på att starta ett (mitt första)saltvattenskar, ett sk fish only-kar.

"Planen" ser idag ut såhär:

Jag tänker använda mig av vanliga lysrör. ytterfilter typ eheim 2260 med Zeolith. UV-c. Skummare.

Inredningen kommer jag att bygga up mestadels med faxekalk men även några enstaka LS.

Karet 310 liter 125*50*50

Lysrörsramp med 3st 36 w med aquarelle-rör(ärmärket på lysrören ett bra val? eller kvittar det om man bara ska ha fiskar)

Ingen sump

Enbart ytterfilter som kommer att ge en cirkulation på c:a 10-15 ggr akvarievolymen

Vad tror niom detta. Ytterfilter med zeolith tex, är det en bra ide i ett fo-kar. Fungerar dom här vanliga gröna (gummi)slangarna som man använder till de här filtrerna även i saltvatten, eller finns det risk att dom förstörs av saltet.( http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?userid= 05z5Ukaoa0UTRDTwZ1yImgxkvxMsEjKAcMS&f=NR&c=400394+*+ 400494+*+400594+*+400694+*+400794&t=temartic_e )

Är det skillnad på olika märken av zeolith. Tex den Zeolith som aquainteriör säljer och den från Aquatic Nature.

Någon som kan tipsa om en riktigt tyst och bra skummare som är lämplig för mitt kar.

Kan jag klara mig utan skummare om jag kör med zeolith i ytterfiltret. (Kanske en du fråga men iaf)

Tips och synpunkter tages tacksamt emot...

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Undvik Aquarelle för saltvatten. Röret har för mycket rött och driver på algväxten. Det säger jag som själv har Aquarelle, men igår så köpte jag mina T5 reaktorer så nu skall det bli mindre trådalger. (Armaturen var över från mina sötvattenskar). Titta i stället på besökares akvarium här på sajten. Ingen kör med aquarelle utom jag som är missnöjd med dem. Två månader är två månader för mycket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inredningen kommer jag att bygga up mestadels med faxekalk men även några enstaka LS.

Karet 310 liter 125*50*50

Lysrörsramp med 3st 36 w med aquarelle-rör(ärmärket på lysrören ett bra val? eller kvittar det om man bara ska ha fiskar)

Ingen sump

Enbart ytterfilter som kommer att ge en cirkulation på c:a 10-15 ggr akvarievolymen

Kan jag klara mig utan skummare om jag kör med zeolith i ytterfiltret. (Kanske en du fråga men iaf)

Tips och synpunkter tages tacksamt emot...

Mvh

När du skriver fish only så antar jag att du vill ha fler än en eller två fiskar, du måste ha ganska stor del levande sten för att ta hand om avfallet från alla fisk. Dessutom så vill fiskarna plocka och käka på stenarna, alger och kryp. Så om du bara slänger i en massa vit faxe så finns det inte mycket att äta, vilket innebär att du måste mata mer vilket resulterar i en högre belastning som kräver mer levandesten och större skummare. Akvariet kommer bli en algbomb och du kommer att tröttna på saltvatten inom sex månader.

Gör så här istället. Lysrör funkar utmärkt som belysning.

Köp så mycket sten du har råd med, begagnad helt ok.

Och lägg maximalt med pengar på en så kraftig skummare som möjligt. Låt akvariet komma igång ordentligt. Köp sedan en UV och därefter fisk.

Zeolith har jag ingen erfarenhet av men det har säkert andra här.

Om du går lugnt fram så kommer du garanterat kunna njuta ev ett välskött fiskakvarium inom ett år.

Och det viktigaste av allt ha inte bråttom.

IMPULSKÖP INTE FISK!!! Det slutar för det mesta i katastrof!

Läs på ordentligt om fiskarna du vill ha så att du kan tillfredställa deras matbehov.

Jag är absolut ingen expert, men detta har jag kommit fram till efter många misstag och snålande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Angående lysrören så finns det en uppsjö.

Själv så har jag Sylvania Aquastar billigt som bara den

Blå rör Sylvania Coralstar, också attans billiga.

T5 till ett enbart fiskakvarium vid uppstart är onödigt. Lägg alla de pengarna på sten istället nu i början. Och senare så kan du ippgradera till T5 om du vill

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, jag kommer inte att förhasta mig. Har läst en del de senaste åren och tänkte nu också få lite hjälp och synpunkter av er som kan sådant här.

Angående alternativ till LS:

Min tanke är att det kanske kan fungera bra med zeolith och ytterfilter. Zeolithen bör ju begränsa algerna en hel del och skapa bra vattenvärden. Går det inte att få ett saltvattens kar till att fungera på annat sätt än det som är uppbyggt med LS som filter?

jag vill gärna höra vad ni tycker/tror om det här. Ska jag släppa den här tanken med Ytterfilter-Zeolith?

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

skit i yterrfilltrett o köp ett nitratfilter i stället!!!

då kan du mata dina fiskar skitmycket o du får inge nitrat i vattnet!!

jag anser att 1..skummare 2 nitratfilter 3 ETT bra uvc (inget dammuv)

har du dom grejerna så klarar du dig långt!!!!!

//lycka till /hedan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med mycket zeolit så kan du minska mängden levande sten. Zeolit tar bort nitraten. Använd fosfatremover med. (Viktigt) Jag har en strumpa av varje i mitt kar och jag har aldrig haft nitrat eller fosfat i karet. En skummare till ditt kar måste du ha Skummaren är hjärtat i anläggningen. Aqua medic turboflotor 1000 är ett utmärkt val. Snåla inte på denna detalj Du bör nog välja andra lysrör vilka märken kan jag inte ge svar på då mina kunskaper på detta ämne är begränsat. Jag körde osram 11 förr och ett blått rör men det finns säkert bättre rör nu för tiden. Välj Pvc-rör istället för slang.

Lycka till och välkommen in i våran värld

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lycka till och välkommen in i våran värld

Tackar.

Ja det ska bli j-kligt kul(hoppas jag), jag har gått rätt länge o funderat på det här så nu får jag se till att få tummarna loss.

Enligt vad jag har förstått så fungerar Zeolith i sötvattenskar genom att det binder ammonium/ak och förhindrar på så sätt att nitrit och sedan nitrat uppstår. Efter en tid så blir zeolithen mättad och klarar inte av att binda mer ammonium och det fungerar inte längre. Men genom att lägga den några dagar i "saltvatten" så blir den så att säga regenererad och klar att använda igen.

Detta låter ju inte speciellt bra om man då använder zeolithen i saltvattenskar. Det borde innebära att zeolithen inte kan binda ammoniak i saltvatten. Eller finns där olika sorters zeolith. Och isfall på vilket sätt fungerar saltvattens zeolith. Går den att regenerera?

(Mina två ytterfilter som jag eventuellt tänker använda rymmer 30 liter filtermateriial)

Citat: Välj Pvc-rör istället för slang.Slut citat

Det kommer alltså inte fungera med den här vanliga slangen som jag länkar till ovan. Blir den förstörd?

Angående val av lysrör: Spelar det inte så stor roll vad jag väljer om jag enbart ska ha fiskar, är det mest vad man tycker ser bra ut? Eller har det någon annan betydelse? Att en del rör ger goda förutsättningar för alger är väl rätt bra om man ska ha algätande fiskar i karet. Då får dom lite och göra också.

tackar för tips både om nitrat filter och skummare. (Angående uv-c så blir det nog ett från deltec.)

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alvtillväten i ett saltkar är betydligt kraftigare och mer komplicerad än i ett sötvattens kar. Så man bör göra allt man kan för att dämpa den. Jag rekomenderar dig att satsa på en riktig belysning redan från början. Så kan du mata dom algätande firrarna med sallad.

Jag kan även rekomendera deltec mce600 som skummare, den hänger du utanpå karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Zeolit

Mineraliskt aluminiumsilikat av alkalimetall eller alkalisk jordartsmetall

Använd zeolit som är ett jon bytarsubstrat vilket finns både naturligt och konstgjort. Zeolit ser ut som vitaktig sten. Zeolit fungerar som ett jonbytarmedia. Eftersom ammonium blockeras av zeoliten uppstår inte heller ett överskott av nitrat i slutprocessen. Du binder källan. Zeoliten bör placeras i filtret i 1: a kammaren. När vattnet passerar genom zeoliten binds ammoniumjonerna och byts ut mot ofarliga natriumjoner. Till slut mättas naturligtvis zeoliten och måste då regenereras (renas). Det gör du enklast genom att lägga påsen med zeolit i en minst 10% saltlösning. Fyll en spann med 10 liter vatten och blanda i ett kilo grovsalt. Låt påsen med zeolit ligga i den ett par dagar och spola sedan genom zeoliten med vanligt kranvatten. Klart att användas igen. Det hör bör göras ca var

14: de dag under säsongen. Det är därför lämpligt att du har två påsar zeolit som du skiftar mellan. Hur mycket zeolit är nödvändigt? Tyska försök visar att 1-2 kg / 1000 liter vatten räcker. Det är viktigt att du lätt kommer åt zeoliten för regenerering, så bra filter med utbytbara filtermedia är en förutsättning. Alla våra filter kan lätt kombineras med zeolit.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

J.Svärd:

Det är detta som jag jag inte får ihop riktigt om man ska använda det i ett saltvattenskar:

Citat: Till slut mättas naturligtvis zeoliten och måste då regenereras (renas). Det gör du enklast genom att lägga påsen med zeolit i en minst 10% saltlösning. Slut citat.

Innebär inte detta att zeolithen inte kan fungera i saltvatten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köp en zeolit från exempelvis coralife. Den är anpassad för våra behov och fungerar utmärkt. Dessutom så regenereras zeoliten i en 10%ig saltlösning och det är ju betydligt saltare än vårat vatten i karet. Jag Själv regenererar zeoliten var tredje månad för jag har aldrig haft nitrat i vattnet men ju mer nitrat du har i vattnet desto oftare behöver man regenerera den.TIPS. Sätt i zeoliten direkt vid starten av ditt akvarium så ska du inte få några nitratproblem. Om du har en strumpa i vattenmassorna är det att föredra mot ett ytterfilter. Lättare att avlägsna bla. Fyll inte upp filterbehållaren med för mycket för du ska låta vatten passera runt om med.

Att jag började med saltvatten igen efter 5 års torka varzeolitenden största bidragande orsaken faktiskt. Nu när jag har varit igång i 9 månader utan ett spår av nitrat och fosfat så måste jag säga att det är en fantastisk metod. Billigt. Enkelt och bekvämt. Kan det bli bättre? Och du glöm inte fosfatremovern med den måste du ha. Den lägger du i en annan strumpa och stoppar i filterbehållaren eller låter hänga fritt i karet. Fosfatremovern är en annan typ av zeolit men den är inte återvinningsbar utan måste slängas efter att den har gjort sitt. Om man läser på coralifepaketet så står det till hur många liter innehåller räcker men jag använder bara 3 dl av det till mitt 735l kar. Du kan nog ta en dl i början. strunta i vad som står på paketet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Citat:Dessutom så regenereras zeoliten i en 10%ig saltlösning och det är ju betydligt saltare än vårat vatten i karet. Slut citat

Ok, jag får nog ta och prova det här.Tack.

Det här med slangen som jag skriver om ovan, vet du om den blirförstörd av saltet? (varför bör jag använda pvc rör istället?)

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

saltvatten är inte 10%:igt.

Och nej när man regenererar så renar man filtermaterialet så att det går att återanvända igen. Den reningen görs med hjälp av saltlösning/NaCl som är vanligt koksalt.

En saltblandning till ditt akvarie är mycket mera komplex. Den består inte enbart av en sorts salt utan av en massa olika saltsorter och andra komponenter som gör den "havslik"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Zeolit

Mineraliskt aluminiumsilikat av alkalimetall eller alkalisk jordartsmetall

<font size="1"><font size="2">Använd zeolit som är ett jon

bytarsubstrat vilket finns både naturligt och konstgjort. Zeolit ser ut

som vitaktig sten. Zeolit fungerar som ett jonbytarmedia. Eftersom

ammonium blockeras av zeoliten uppstår inte heller ett överskott av

nitrat i slutprocessen. Du binder källan.<span style=""> </span>Zeoliten

bör placeras i filtret i 1: a kammaren. När vattnet passerar genom

zeoliten binds ammoniumjonerna och byts ut mot ofarliga natriumjoner.

Till slut mättas naturligtvis zeoliten och måste då regenereras

(renas). Det gör du enklast genom att lägga påsen med zeolit i en minst

10% saltlösning. Fyll en spann med 10 liter vatten och blanda i ett

kilo grovsalt. Låt påsen med zeolit ligga i den ett par dagar och spola

sedan genom zeoliten med vanligt kranvatten. Klart att användas igen.

Det hör bör göras ca var

14: de dag under säsongen. Det är därför

lämpligt att du har två påsar zeolit som du skiftar mellan. Hur mycket

zeolit är nödvändigt? Tyska försök visar att 1-2 kg<span style=""> </span>/

1000 liter vatten räcker. Det är viktigt att du lätt kommer åt zeoliten

för regenerering, så bra filter med utbytbara filtermedia är en

förutsättning. Alla våra filter kan lätt kombineras med zeolit.

Om du har så pass mycket ammonium i vattnet för att bakterierna i

akvariet inte ska ta hand om det före ditt filter så bör du nog tänka

över om du inte råkat hälla något olämpligt i akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sucksmiley12.gif. En del vill inte tro på någonting eller på någon. Du får köra dit race fine by me men jag och flera andra är hur nöjda som helst med zeoliten och jag talar av egen erfarenhet här och vi som har zeolit har ingen nitrat och har inte haft det heller. Men jag vet att du är en skeptiker till det mesta så jag bryr mig inte. Den som vill prata zeolit med mig är välkommen. Jag delar gärna med mig av mina erfarenheter.

Shining Skrev:

Om du har så pass mycket ammonium i vattnet för att bakterierna i akvariet inte ska ta hand om det före ditt filter så bör du nog tänka över om du inte råkat hälla något olämpligt i akvariet.

1.Har inget filter.

2.Har inte hällt i nåt olämpligt mer än en clowntryckare bland korallerna möjligvis

3. Du har inte en aning vad vi pratar om här om du inte bara tycker det är roligt att gnabba emot vilken jag börja misstänka. Annars är du bara tröttsam

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte sagt att det inte funkar, men du behöver den inte. Att du

inte har någon nitrat beror på att någonting i akvariet tar upp det

före du kan mäta det.

Ja, jag vet att det är jobbigt när någon förstör ens världsbild. smiley2.gif.

Nu kan du gå tillbaka och läsa vad jag skrev igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...