Gå till innehåll

Hjälp med att välja rätt kompletta akvarium.


Yodelking

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag har aldrig haft ett akvarium och har inget intresse av att bygga om och leta 3:djeparts prylar.

Jag såg ett RSM250 i en affär, och tyckte att det verkar perfekt.

När jag sedan läser här så tycker vissa att det låter som ett flygplan, eller att temperaturen är för hög.

Läste vidare om någon som hade Percula 120, med lite konstiga pumpar, sumpar osv... :)

Jag vill köpa ett nytt akvarium, som är komplett och fungerar, inte som jag ska behöva modda och byta ut massa delar på.

Så mina frågor är:

Percula 90/120 kommer de kompletta, eller måste man köpa pumpar och dylikt separat?

Hur är detta jämfört med RSM250?

Något annat förslag på komplett akvarium där jag inte behöver byta ut halva akvariumet efter köp?

Tack på hörhand!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett RSM130 iofs och kanske 250 funkar lite annorlunda men min största invändning är att när man ska rengöra pumpar och filtermaterial så måste man:

1. Dra ut sprintarna som håller huven på plats

2. Lyfta av huven

3. Skruva loss pump 1 och lyfta ut - pilligt är det också

4. Skruva loss pump 2 och lyfta ut

5. Trycka ner handen i ett väldigt smalt och trångt fack och dra ut kolfilterpåsen (nu kastad hos mig och ersatt med en strumpa som hänger vid överrinningen)

6. Trycka ner hand i facket igen och dra upp påsen med det biologiska filtret som är gjort så att det precis går ner vilket gör det skitsvårt att få upp men jag har kommit på att man kan använda en plastig stekspade som "skohorn" för att enklare få upp den men det är ändå ganska pilligt.

Ja sen när man är klar så ska ju allt ner/skruvas/lyftas på igen...

Klydd alltså!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett Aqua Medic Chromis, dvs 'lillebror' till Percula. Jag körde med standardkomponenter i ett år med helt OK resultat.

Jag tror att du klarar dig bra med ett standardkar, och du måste INTE börja med att byta ut delar och modifiera direkt. Efter hand som man skaffar sig mer erfarenhet och känsla för hur man vill optimera sitt akvarium finns det dock oändliga sätt att förbättra sin anläggning, men det gäller nog oavsett om du köper lösa delar eller ett komplett set.

Detta är dock inget tvång, och något som man kan göra efterhand.

För att illustrera, så beskriver jag nedan hur jag efterhand modifierat min anläggning:

Efter ett år köpte jag en dubbelramp för t5, att ha actinic rör i, som komplement till MH belysningen. Inte nödvändigt och mest för att jag gillar färgen det ger.

Mer nytta gjorde dock streamerpumpen som jag kompletterade med vid samma tidpunkt. (Först en koralia som gav upp efter ett par månader, sedan en Tunze nanostream.)

Ännu ett år senare bytte jag ut skummaren mot en Deltec MCE 300, eftersom AM skummaren ibland var lite svårstartad efter att jag stannat pumpen vid matning eller vattenbyte. Inte heller en nödvändig uppgradering, men jag upplever Deltecskummaren som effektivare, och det är bekvämare med en skummare som kommer igång själv varje gång den varit avstängd.

Ytterligare knappt ett år senare, inför denna sommars semester, köpte jag en Tunze osmolator som fyller på med sötvatten efterhand som det avdunstar.

Kontentan blir att det går bra att börja med ett standarset, och sen uppgradera efterhand om man känner att man vill satsa på hobbyn mer. Det kanske till och med är en fördel att vänta med modifieringarna och värstingutrustningen. Ta inte på dig för mycket i början, utan mjukstarta och känn dig för.

Det finns många exempel här på SG på nybörjare som startat extremt ambitiösa projekt med all möjlig teknisk utrustning, bara för att ge upp mindre än ett år senare. Jag är övertygad om att de hade haft en större chans att fasta för hobbyn om de mjukstartat med lägre ambitionsnivå, och inte trott sig kunna köpa sig fria från nybörjarproblemen som så gott som alltid kommer...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett Percula 120 (tror det är andra versionen då min skummare är uppgraderad mot andra här i forumet) och det funkar perfekt utan att behöva modda etc.... jag kan varmt rekomkendera det, och jag tror du kommer slippa problemen som du RSM har med värme och pumpar som är heeeelt kassa....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haha! Eftersom min fru idag glömde vår 3:dje bröllopsdag (och ja, det var en triss, hon har glömt ALLA bröllopsdagar), så sa jag att hon ska få ett akvarium i bröllopsdagspresent... Det är väl ofint att fråga vad presenter kostar?!!? ;)

HaHaHa, det kallar jag hållhake.

Hos oss brukar det vara jag som glömmer (2 ggr på 11 år), kan säga att det blir inget nytt till karet den månaden iaf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker personligen inte att RSM är speciellt jobbiga att sköta, men sen så skiter jag i filtermakaronerna som ska ligga på det dummaste stället av alla, sen har jag aldrig använt påsen med aktivt kol de skickar med, jag kör kol i en strumpa ihop med rowaphos som hänger precis bredvid skummaren, sen vidare kör jag heller inte med filterludden.. det samlas bara skit som bryts ned där och förpestar vattnet.. lika bra att låta skummaren äta upp det..

fast sen, jag tycker att RSM är på tok för högljudda.. man får jobba på rätt bra för att få tyst på åbäket.. men percula låter nog värre, i alla fall det jag har tittat på.. sen skummaren är inte så bra i RSM-et..

detta är mitt kar..

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=29584

peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...