Gå till innehåll

Dyktips Röda Havet?


Xavante

Rekommenderade inlägg

Jag och tjejen åker ner till Hurghada i mitten av december, då blir detsjälvklart en hel del dykning . Någon av er som har varit där kanske kan dela med er av bra tips på dykplatser. Jag misstänker att det finns en del hyfsade dyk att göra där. Jag har dykt en hel del på andra trevliga rev, men inte i Röda Havet.

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har varit i Hurghada 2ggr, Kanon dyk varje gång allt från delfiner till 2meters muränor

delfiner600.jpg

mer bilder finns från resan på http://www.wrang.com/rodahavet.htm

Har ca 70loggad dyk i Rödahavet så om du vill så kan jag skriva ner de dykplaster som jag tyckt vara de bästa, men ja det är svårt att skriva just ett då alla är olika på sitt sätt. Men tipps åk ut till något utav vraken som ligger utanför Sharm El sheik det går dagsbåtar från Hurghada tog ca 3h med båt med det gjorde inget då man åkte 0500ch sov på båten..

Vilket hotell skall ni bo på i Hurgahda.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Wrang , du får gärna skriva en lista. Jag ha de väl tänkt mig något vrakdyk , så det verkar ju helt klart intressant. Vi ska bo på ett ställe som heter Triton Empire, ligger tydligen inne i Hurghada. Hur är Hurgahada i övrigtbortsett från dykningen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan detta hotell har jag bott på. frukosten var kanon!!

Hur det var annars.

Vet ej hur det är nu med 1999 var det helt okey. satt mest på en bar som hette peanut å tjäkade jordnötter, drack och rökte vattenpipa. (OBS inga droger var inblanade utan rent smaksatt tobak!)

Köpte alltid med mig ett 15tal T-shirts då jag åkte hem tycker om märket Oxbow, Oneil etc så här var ett mecka på att köpa dessa märken.

Köpte även en dykklocka Siticen med data interface så man fick sina dyk loggade på datorn. denna kostade då här hemma 7000:- köpte den där nere för bara 3200. Garantin var Världs garanti

Bra mat ställe som ligger nästan gjämte hotellet var en resturang som hette RedSea, undra om den finns kvar...

Saknar liver då man var där nere, Tänk att få göra 2-3 dyk under 14dagar! å sedan bara päza å leva livet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

addo:

Jo då jag var i hurghada en gång och dök bara från dylbåt 2ggr då min kompis ej hadde cert. Men att snorkla i Rödahavet är lika bra som att dyka å ligga på 10-30m djup

Själv då jag dyker så tycker jag att bästa djupet är från 1-10meter mer att titta på i djurlivet.

Går man djupare än 30m så är det vit tippad revhaj som kan komma till syns *Yihaaa!*

Att snorkla skulle jag rekomendera att använda nått slags skydd för kroppen dels som skydd för solen då man lätt ligger i en timme på magen å bara stirrar och att man kan bli bränd/skadad/rispad av ytliga djur.

Inte för att skrämmas men vi vet ju att det försekommer "kemisk" krigsföring mellan korallerna och är man då känslig så kan även vi få utslag etc.

När jag var i Dahab (Sinai) så hadde vi ett underbart dyk med mycket att kolla efter. Tyckte att det sved till nån gång under tiden på hakan/läppen sedan när jag kom upp igen 1timme senare så haha hadde värsta fläskläppen. Kom senare på att vi studerat en kolloni med eldkorallersmiley5.gif.

Eilat vet jag ej så mycket om.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra dykplatser beror nog påhur mycket restid du är villig att lägga.

Ifrån Sharm el Sheik är det inte långt till de underbara naturreservaten som till, överdrivet, nästan 100 % ligger under vatten. Därär det mesta orört och kort sagtförfint för att beskriva.

Om du tar en tur till Dahab så kan du ju passa på att kolla in "blue hole" Somnamnet antyder är det ett hål rakt ner med rev runtomkring. Tror att djupet sträckte sig till 80 meter men det räcker gott de första 10.

I övrigt är det extremt fint att bara snorkla runt på de "lokala" reven som ligger i anknytning till näringslivet. Det finns nämligen ett otal båtturer som startar tidigt på morgonen där du kan följa medoch på plats bestämma dig för om du vill ta ett eller flera dyk.

Snorkling rockar dockeftersom man inte har dykcert smiley2.gif.

Adddo:Det finns introdyk somär fruktansvärt fina. Instruktör tarner dig till ett visstbestämt djup och kör runt dig genom att hålla dig i nackaskinnet.När ni sedan har kommit överrens om att du intekommer attpeta på någonting eller drunkna så släpper han dig och du får glida fritt medans han leker parasit och sköter allt på dräkten.

Allting medvatten och röda havetgår att rekommendera. smiley4.gif

mvh Andre

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Glömde sägaatt man kan ta sig en del turer till "old market" eller till den däringa jättebasaren som ligger inne i Kairo. Man hinner aldrig med allt men det spelar ingen roll för du kommer inte längre än några butiker per dag.

Försäljarna är ju dina bästa vänner smiley2.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du tar en tur till Dahab så kan du ju passa på att kolla in "blue hole" Somnamnet antyder är det ett hål rakt ner med rev runtomkring. Tror att djupet sträckte sig till 80 meter men det räcker gott de första 10.

Jag har varit vid the Blue Hole. Grymt häftigt

Finns även ett ställe som heter The Bell

Man går ner i ett litet hål vid strandkanten ca 15meter in simmar sedan i en ravin/grotta å kommer ut på 20meters djup. Här kan man snacka om svindel då botten är ca 100meter ner smiley32.gif

Det var här som jag fick mitt första kontakt med en Haj wooooooooow fick ett sådan rus i kroppen att jag blev alldeles matt i kroppen. ville bara simma fram och klappa.

Annat oxså som är populärt då man dyker är drift diving. Man bli i släppt på ett ställe man liksom bara driver med strömmen å går upp då luften är "slut" så ligger dykbåten där.

Bassarena är kul att gå på men man får hålla i sig för att ej drivas med utan de små försäljarna att köpa något av deras stånd. Dom är tom så sluga att de bjuder på kaffe/dricka/te för att prata lite sedan när man gjort detta så

-Hmm skall vi se vad du skall handla.

-Vaa! nej jag skall ej ha något

-Ut ifrån min butik din dumma XXXXXX

Yalla Emshi

kolla även upp vad det kostar att hyra en Taxi kille istället för att åka med tursitbussarna för att se på tex luxor, Kairo etc

Dom är mycket trevliga och kan så mycket mer än våra svenska turistbussar där alla bussar åker i rad och sovenirstånden höjer priset med 300% då de ser att turisterna kommer....

Kände mig inte alls nervös för att bli lurad etc. Fick oss en trevlig pratstund till Luxor med killen som körde å han hadde AC i bilen.

Det vi fick betala var för inträdet till de olika seevärdheterna och killen som kördes inträde och lite bensin pengar +mat

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det där med drift diving va det en del som gjorde på våran tur men för det krävdes dykcert så jag fick inte.

Att försäljarna är smarta och luriga är ingen underdrift. De försöker blåsa på så mycket pengar alltid och prutning är ett måste, annars går det inte rätt till. Lyckades faktiskt bli blåst på en vattenpipa till en summa som troligen överstiger 20 vattenpipor i inköp smiley1.gif

Men det bjuder man ju på. I gengäld fick jag en bästis som visade oss det mesta av det bästa i Egypten.

Noterbart är att jag aldrig har varit på ett turistmål där jag har upplevt sådan service och hjälpinriktade människor.

Servicen är uppvaktningen av de "anställda" är total och övriga människor är väldigt tillmötesgående och hjälpsamma.

Sedan vet jag inte hur det är med brottslighet utanför Sharm el sheik men då detta är Egyptiernas eget semester ställe var säkerheten maximal. Enligt guiden hade de förra säsongen 1 anmälan på området/hela Sharm el Sheikom en väskstöld vilket var mellan turist och turist.

Anledningen till att jag nämner det ovan är att det är första semesterstället jag har åkt till där jag har kunnat känna att jag kan lägga pengar direkt på rummet och lita till 100% på ALLA invånare.

Blev till och med tillsagd utav en av städarna att jag skulle ta bättre hand om mina pengar för man vet ju aldrig vem som kan komma in i rummet. Detta säger alltså en person som ökar sin lön med flera 100 % tack vare dricks på huvudkuddarna.

En annan sak som jag också imponerade av var att alla Egyptier är små perfektionister. Allting är perfekt när manåterkommer till sina hotell, hyr någonting eller kommer in i en affär med 20000000 miljoner olika stenskulpturer. Allting står perfekt, luktar perfekt och är kliniskt rent.

Kort sagt: Älskar landet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest spankmeplenty

Dykcentra o rekommendera är colona på magawish beach, eller norrom: el gouna.

Svenska instruktörer. Där hittar du mig i januari. . .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack ska ni ha för alla tips , det finns alltså en del att se fram emot."vit tippade revhajar" Såg vi mycket av när jag var på Mauritius och en delBlacktail hajar, så vi får väl hoppas på fler hajmöten. Man får ju garanterat något förhöjd pulssmiley17.gif.

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Motor_666

jag vill också lägga in en bild!

Plåtat med en Digital IXUS i orginalhus.

Från Marsa Alam, eller nånstan utanför närmare bestämt. Södra Egypten ca den 18/9 -04

Nästa gång blir det norra Röda Havet, det var jobbigt att åka buss så långt som till Marsa Alam.

IMG_2343.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Hemkommen från Röda havet och fin dykning. Det blev en del tid únder ytan med bland annat delfiner, hade turen att under ca 30 minuter av det ena dyket ha 4 st simmande med oss (3 st vuxna och en liten en.)Såg för övrigt mycket trevligt ,bla en enorm Eagle ray och ett par maffiga Barracudor. För att inte nämna alla vackra fiskar som förkommer i akvariehandeln, sjöhöstar, fjärilar ,clowner ,anthias, tryckare, kirurger, kejsare. m.m. Listan kan ju göras hur lång som helst.

Vackert var det i allafall.

Mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...