Gå till innehåll

Lucifers Percula 120


Mrlucifer

Rekommenderade inlägg

SWEEET nu har det äntligen kommit ... paketet står på vardagsrums golvet samt mitt grymma deltec uv 39w ,...

allt ligger i lådor och så fort jag å frugan börjar riva så kommer vi börja dokumentera allt med bilder samt vätske pauser

25kg salt samt ca 50kg ls är beställda till slutet av näst nästa vecka då jag är tillbaka från min semester från öland.

har fått lite problem å börja riva i lådorna då man gjort en LP (ryggmärgs prov) inte å rekomendera om man vill riva å slita i kartonger som barn på julafton.

men så fort huvudvärken släppt så kommer vi igång med allt .. rev samt allt levande ,... mer teknik kommer oxå att pulas in i baljan samt brevid ,..

nee dags å lägga sig tillbaka å vila skallen så man blir av med skalle värken ,...

Allt köpes så klart på sveriges kunnigaste djuraffär zooropa i brunna (kungsängen)

mvh Freddan (Lucifer)

p.s vill tacka min underbara fru som gav mig uv:et i 30års present hon e helt galen. d.s

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu äntligen så börjar det hända saker !!

Legat i helgen med skalle värk å så har jag blivit av med mitt gammla kar så orken kom idag till slut å göra klar bänken samt röja plats för det nya ,...

här kommer en bild innan vi ska lyfta det på plats ... dock ska spegeln bort först .

va även idag å köpte mina nya cirk pumpar .. tunzes 4,5m3 som ska sitta i varsitt hörn ... och sen började även jag å Pelle skissa på hur min rör dragning ska se ut från uv-filtret så det kommer å bli kanon detta.

Var även å inköpte störe osmos kar så man slipper små dunkar å sånt .. 100l regnvattens tunna vart det .. 649:- på coop, 219:- på bauhaus.

mer info kommer senare ...

Bilden är lite hal dålig då jag tog den med min iphone ,... kommer mer bilder när jag hittar våran digital kamera.

post-4589-14468917736005_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Satt på vatten tillverkningen ... har snart 175 l klart å 65 till som får plats .. så det lär behövas 2 omgångar med vatten innan salt ska i å blandas ....

Har även nu börjat rita på en skiss till min plaströrs dragning ,...

ska försöka få klar skissen idag å lägga ut den ...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nu så börjar det rulla igång ,... nya cirk pumparna kom idag ...

blev 2st tunze 6045or som självklart inhandlades hos Pelle på Zooropa,...

just ja på golvet framför ser ni mitt fina uv-filter ett deltec 39w som ska kopplas in på sidan av karet ,.. kommer att komma bilder på rördragning senare ,...

post-4589-14468917742073_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

YESSSSSS !!!!

Efter många dagars stök å bök så har jag äntligen fått mitt kar å börja rulla ..

Först innan all förklaring kommer så vill jag tacka Pelle på zooropa för ståt ut med mig och hjälpt mig utan dig hade detta slutat illa, Tack för allt.

Så nu kommer en redogörelse :

köpte mig då ett percula 120 som jag vart super glad över när jag hämtade det, men dagar efter när bänken va monterad så märkte jag när jag ställde på karet att bänken va helt skev.

suck tänkte jag å gick tillbaka till Zooropa som kom hem direkt å kontrollerade detta, dagen efter så va ny bänk beställd.. snacka om snabb service.

Dock så åkte bänken lite runt runt i södra sverige å hamnade på en terminal innan den pang booom kom hem till mig.

Poff sa det tror nog jag slog rekord i att montera ihop denna bänk (15min) sen åkte jag till Zooropa å köpte lite saker till karet,.. sen kom Pelle över på kvällen å hjälpte mig å lyfta allt på plats.

så då va den tunga bördan klar.

Dagen efter det så började jag montera alla pumpar skruva el kontakter så man slipper massa sladdar på golvet, sen så slängde jag upp MH armaturen.

Sweet vilket drag det vart i rummet ...

så nu va det bara å vänta på att osmosen skulle ticka på ... ett råd köp inte en picobello om du vill ha ut 200L per dygn ... tog 6 dar å få ut mina 400L

under tiden passade jag på att hämta levande sten som nu ligger i karet .. sweet billig sten är inte alltid dålig sten ,.. tack Jonas för stenen ,...

så nu fick ni en liten beskrivning av va som hänt med mitt kar .. det rullar å imorrn onsdag 2/9 eller måndag 7/9 så kommer sanden ... sen blir det å mäta värden ...

aja detta va nog allt för mig just nu, kommer att uppdatera denna tråd allt eftersom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Teknik som finnes i karet ... förrutom orginal pumpar ..!!

2st 6045 tunze cirk pumpar

1st ozon aqua medic 100mg

1st deltec uv-filter 39w

kommer att köpa till 1 nivå vakt av tunze kvalite

samt äventuellt ett nitrat filter .. allt handlar om jag ska köra djur eller korall i burken .. men blir lite blandat

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Teknik som finnes i karet ... förrutom orginal pumpar ..!!

2st 6045 tunze cirk pumpar

1st ozon aqua medic 100mg

1st deltec uv-filter 39w

kommer att köpa till 1 nivå vakt av tunze kvalite

samt äventuellt ett nitrat filter .. allt handlar om jag ska köra djur eller korall i burken .. men blir lite blandat

det låter som om att du kommer igång bra!

men inte för att låta allt för negativ och sticker ut hakan, men varför 100mg ozon? jag har en 50mg, och jag kör på halvfart ½ dygnet....

o sen känns de som om att uv-och ozon är lite kaka på kaka! då _JAG_ har uppfattat att uv och ozon gör UNGEFÄR samma saker..... (nu blir det pajkastning är jag rädd)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det låter som om att du kommer igång bra!

men inte för att låta allt för negativ och sticker ut hakan, men varför 100mg ozon? jag har en 50mg, och jag kör på halvfart ½ dygnet....

o sen känns de som om att uv-och ozon är lite kaka på kaka! då _JAG_ har uppfattat att uv och ozon gör UNGEFÄR samma saker..... (nu blir det pajkastning är jag rädd)

Paj kommer splash ... mitt i prick,... ozon är till för å stimulera nitritet å få fart på skummarn ...

uv:t dödar parasiter som dock både goda å onda ...

det är va jag förståt det ..

100mg fick jag för samma pris som 50mg så tog den större om jag skulle köpa större burk nån gång ... långsiktigt planerat ,... :=)

KINGEN lugn sig lite killen .. du ska få bilder snart ,... har tappat bort camen letar förbrillt ...

Sen är 35kg sten till på väg .. måste börja bygga mitt rev. nästa vecka så är sand å rev på plats förhoppningsvis ,...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Nu kommer bild på karet med sten i å lite gammal sten ligger oxå där å ser vacker ut ... fick lite roliga anemoner å rörmaskar på dessa när jag köpte den ... hoppas dom överlever nitrit toppen som håller på just nu

Värden som är i burken nu

salt 1,025

nitrit 0,02-0,05

ph 8,0

post-4589-14468917986073_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo precis så jag tänkte .. men har bara 50kg i burken nu ... rutorna är rena från sten lätt å göra rent ,... va mycket därför jag började möblera om allt,...

kommer bild snart på detta ...

idag är värdena

PH: 8,2

Salt 1,025

nitrit 0,02

snart så då blir det Blå kirurg från röda havet i burken ,...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

så där ny teknik idag igen ... jag måste nog vara den mest lätt lurade personen i sthlm ... gick å köpte mig ett fosfat filter orkar inte hålla på med strumpor ,...

dock så tror jag fortförande på mest saker när han dör vinner å jag är jue pryl tokig kille,... bara å fråga frugan ,..

kommer mer bilder till helgen ... då ska ni få närmare bilder hur det ser ut i kar med mer

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...