Gå till innehåll

Jurgonhs nya.. planering


Jurgonh

Rekommenderade inlägg

Nya planer... fick veta för ett tag sen att killen sålt karet till en annan... så då började tankerna gå.. skall jag köpa ett nytt RSM eller skall jag bygga ihop nått eget... insåg att jag kan få ett större akvarium med bätter grejjer och större möjligheter att uppgradera om jag köper och bygger själv...

Så såhär ser dom första planerna och tankarna ut.. nu vill jag ha mycket feedback.

Som tidigare så har jag inte den starkaste ekonomin även om den är mycket stabilare än sist men jag kan lixom inte dra igång ett 50.000 kr kar direkt :P

Tanken är att jag skall försöka hålla mig kring 15.000 i själva uppstarten och sen kan jag uppgradera och lägga till eftersom..

Bor i en etta även denna gång om än lite större.. dock så är utrymmet begränsat och karet kan inte vara mycket längre än en meter..

denna gång är det dock MIN lägenhet så jag behöver inte bry mig om hyresvärden :P Det är även LITE svalare även om det oftast ligger runt 25 grader så därför har jag nästan betämt mig för T5..

Så här har jag tänkt ungefär:

Akvarium.. kommer troligen att specielbeställa helglas enligt måtten 100x50x45 ca 250 liter

Alternatvit bestället jag ett: http://www.pwss.se/product.php?productid=5321&cat=645&page=1 eller liknande färdigt kar...

Eventuellt bottenborrar jag karet för framtida sump..

Hittar någon som hjälper mig att bygga en bänk med plats för framtida sump under..

Medans vi bygger bänken och jag läser in 3 års förlorad kunskap så börjar jag köpa på mig följande.. försöker hitta dom eller likvärdiga saker begagnad om möjligt för att sänka kostnaden:

Belysning... ATI Sun power 6x39w

http://www.akvarielagunen.se/Shop/Application/Article/pgArtItem.php?iId=139

Åsikter och erfarenheter av denna? =) bör väl kunna ge tillräckligt ljus i ett 200 liters för dom flesta koraller? =)

Skummare Deltec MCE 600 http://www.akvarielagunen.se/Shop/Application/Article/pgArtItem.php?iId=44

som hänges på akvariet tills jag fått en sump på plats längre fram..

Åsikter om denna? funkar den även senare under högre belastning eller bör den uppgraderas längre fram? ljudvolym?

Cirkulation... hade tänkt köra på 2 stycken Koralia 4

http://www.akvarielagunen.se/Shop/Application/Article/pgArtItem.php?iId=535

Vad har ni får åsikter om dessa? räcker det med två sådana? bör jag kära på fler pumpar? är det mer värt att betala för Tunze istället osv?

Ett stycke osmos

Sen köper jag en 35 kg levande sten och får inkört vatten från diverse akvarister...

Då landar jag på ca 15.000, eller lägre om jag hittar begagnade saker...

Köper ganska snabbt en osmolator för att slippa springa med litermåttet varje dag...

får jag problem med fosfat eller nitrat till en början så kör jag rowaphos och zeosand nollnitrat i ett ytterfilter eller liknande.

Detta borde jag kanska klara mig på ett bra tag och kan köpa på mig lite lägre djur, fiskar, mjukoraller och några LPSer....

Längre fram, om ett år eller så... när jag börjar ha lite grejjer i karet så köper jag eftersom på mig typ:

AC, lagom till nästa sommar för att undvika värmeslag i lägenhet och kar..

överrinningsbox för att kunna koppla på sump..

bättre skummare, om det behövs..

uv-filter.. kan vara bra att ha

Zeolitfilter, kalkmixer och kalkreaktor.. om jag börjar pula i massa SPSer...

Har jag missat nått? är jag helt ute och cyklar... feedback plz... =)

Sitter någon på något som jag kan tänkas behöva så droppa gärna ett PM osv...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 150
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jo det kryllar ju av begade kar.. tyvärr är det ju lite speciella mått.. vill ju ha så stor volym som möjligt på ungefär 110 cm... så optimalst, men dock dyrast, blir väl att måttbeställa..

Sen är jag lite pedant också.. mycket begat är aluram vilket inte är det snyggaste.. vill ha svart silikon eller åtminstone svart ram...

Men håller utkik hela tiden.. ddyker det upp så är jag glad =)

Men vad tyckte du i övrigt om mina tankar och ideer? något att invända eller tipsa om? =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En följdfråga vad gäller ljuset... om jag nu skulle sastsa på MH ändå.. kan detta vara något eller för klent?

https://www.saltvattensguiden.se/annonser/showproduct.php?product=7149

med tanke på att jag tänker köpa ett rätt lågt kar.. ca 45 cm.. så kanske det funkar med 150 watt mh.. med lysrören blir det alltså 200 watt.. på ett 250 liters kar... vad tros?

Annars kan jag ha 2 stycken 4x39w på gång till ett väldigt bra pris... det blir ju då 8x39 watt .. alltså 312 watt T5.. det är kanske våldsamt till ett 250 liters, men å andra sidan behöver man ju inte köra bägge ramperna hela lystiden.. man kan ju köra bara på den ena på morgon och kväll.. eller nått..

Ändrat av Jurgonh
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En följdfråga vad gäller ljuset... om jag nu skulle sastsa på MH ändå.. kan detta vara något eller för klent?

https://www.saltvattensguiden.se/annonser/showproduct.php?product=7149

med tanke på att jag tänker köpa ett rätt lågt kar.. ca 45 cm.. så kanske det funkar med 150 watt mh.. med lysrören blir det alltså 200 watt.. på ett 250 liters kar... vad tros?

Annars kan jag ha 2 stycken 4x39w på gång till ett väldigt bra pris... det blir ju då 8x39 watt .. alltså 312 watt T5.. det är kanske våldsamt till ett 250 liters, men å andra sidan behöver man ju inte köra bägge ramperna hela lystiden.. man kan ju köra bara på den ena på morgon och kväll.. eller nått..

eftersom du kommer ha ett relativt lågt kar så kör på t5or.. kommer o räcka till det mesta vad jag vet. så får du fler valmöjligheter när det gäller rören istället för mh lampor.

många vill ha Glitter effekten som mh'n ger men kan du vara utan den så välj t5, skulle du välja mh så bör du ha 2 lampor på 110 långt kar.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker att du bör kolla även på måttbeställda kar om du har krav som är svåra att hitta beg då det inte alltid är dyrare med måttbeställda.

Jag tycker att du ska inrickta dig på att få ett system i teorin innan du köper på dig grejer. Rita upp det som du tänkt dig. Första skissen kan vara kar + sump. Börja fundera utifrån den skissen och lägg sedan till mer och mer information. Exempel kan vara bubbelfälle, kapacitet på returpump, skummare mm!

Vad det gäller skummare har inte jag någon egen erfarenhet på den du funderar på. Tror dock att den kan bli klen men får du tag på en beg så kan det mycket väl vara ett första steg. Fundera dock på om du ska ha påhängsskummare eller intern innan du bestämmer vilken du vill ha.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blir nog måttbeställt beroende på priset.. men det är ju så speciella mått så.. 100x60x50 hade jag tänkt göra det.. vad tror ni om dom måtten?

Har här två elternativ som jag går och velar mellan.. det ena lite mer hardcore anpassat för SPS.. även om det lutar åt det lite enklare...

Vad säger ni folk? =)

ALT 1 - low tech

Akvarie 300 liter speciellbställd 110x60x50.. 3000

bänk.. 1000

Belysning 8x39 watt T5 - 2000 (begad)

skummare deltec 600 - 1600 (begad)

cirkpumpar Tunze 6000 l/h - 600 (begad)

Cirkpump diverse maxijets osv -500 (begad)

Levande sten 5000 kr

tillbehör, tester, diverse 1000

Ca: 15.000

Thats it... satsar på mjukkoraller, skivisar, och några LPSer..

pluss ett gäng fiskar då såklart..

kör rowaphos, kol och zeoliter i facket på

skummaren och kompletterar ev med vodka för att reglera näring i karet.

Tillsätter calsium och magnecium och liknande med flaskor...

ALT 2 - zeokaret

Akvarie 300 liter speciellbställd 110x60x50.. 3000

bänk.. 1000

Belysning 8x39 watt T5 - 2000 (begad)

sump, med fack för skummare och teknik och ett refugiumfack 500

Rördragning 1500

skummare AC 1000V 2200 (begad)

Cirkpump Tunze 6000 l/h 600 (begad)

Cirkpump Tunze 4-12000 l/h med multikontroller 1800 (begad)

Osmolator 1000 kr

Levande sten 5000

tillbehör, tester, diverse 1000

Zeovitreaktor och tillsatser 3500 kr

Ca 23.000

Detta alternativ är mer förberedd för utbygnad..

Här har jag planerat in en sump och en kraftigare skummare..

Har även lagt till kraftigare cirkulation från scratch

Samt att starta igång med zeovit direkt..

Planerna är också att isåfall köpa till antingen calciumreaktor eller köra baling för att tillsätta calsium och så... detta köpes till efter uppstarten.. detta går ju på ytterligare ett par tusen då.

Här kommer inriktningen bli mer mot SPSer, men även lite skvisar och LPSer..

Slutsatser

Alternativ 1 är dels billigare att starta igång, och enklare.. mindre som kan jävlas osv..

Passar både min blånbok och min "tummen mitt i handen" bättre...

Den är även billigare i längden då det är lixom klart allting redan..

Alternativ 2 är ju sjävklart roligare och ett snyggare kar helt enkelt..

Dock dyrare att dra igång.. samt att det kommer kosta mer framöver med inköp av zeoreaktor, calciumreaktor och liknande samt större driftskostnad pga liknande aparatur.

Det lutar dock åt alternatviv 1 då det passar min plånbok bättre och många av mina favoritkoraller är enklare mjukoraller och LPSer och liknande... och det finns ju inget som hindrar att jag senare köper en överriningsbox och bygger en sump längre fram när akvariet "tagit sig" och jag blivit varm i kläderna och uppgraderar till alternativ 2..

Men det skulle vara roligt med lite feedback på mina tankar.. är jag ute och cyklar? nån av prylarna jag funderat på som inte är att rekomendera? plz.. kom med åsikter =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kolla om du kan få tag på ett percula 90 det är 100cm brett ,...

fanns ett beggat förrut ute till salu .. vet att han sålde all teknik ... men ramp å kar hade han kvar ..

kanske är nått ? dock det oxå i sthlm...

edit

https://www.saltvattensguiden.se/annonser/showproduct.php?product=6820&cat=2

där har du det kolla med han vetja

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mrlucifer.. tack för tipset.. men dels är det fel färg :P och dels är det väl MH armatur och jag vill ha T5.. men tack ändå =)

Ingen mer feedback?

Har iaf till 99% bestämt mig för alternativ 1...

Vad tänker jag ha i djurväg då?

Städpatrull med ett 30-tal sniglar.. en eremit.. sanvdändade stjästärna..

fisk: 1 gul kirurg, 1 palettkirurg, 1 eldröd dvärgkeksare, 1 gramma loretto, 2 nemoclowner och kanske nått annat kul..

koraller: skivanemoner av olika slag, viridis, knappar, xenia, sarcopython... euphyllua, fungia, helofungia, calustrea, gorgonia.. m.m.

lägre djur: ett gäng räkor, rörmaskar, tridacnamussla, med mera..

Funkar dessa koraller och djur med alternativ 1 tro? =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tycker du gör rätt i att köra altenativ 1, dels för kassans skull (så de blir av snart haha) och sen kan man ju alltid uppgradera senare men blir det inte tight me 2 kirurger på så pass liten yta?

kanske bara jag som är nojig me större fiskar och yta hehe o så kanske du är instäld på en uppgradering senare när dom vuxit lite!?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker alternativ 1 med viss modifiering.

Tycker absolut du ska satsa på en sump(lättare att uppgradera o ändra utrustningen i efterhand) mce 600 går utmärkt att ha ståendes i sumpen(mindre risk för läckage och mindre bubblor ut i akvariet) dessutom en grym skummare. Var kanonnöjd med den i mitt tidigare 350 l.

O visst kan du köra sps i de karet o inte bara i hitech.. tilsätt manuell balling tex tropic marine biocalsium liquid.

Skippa zeoviten, det kan du lägga till i efterhand om du känner för det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo alltså jag velar som satan på just detta med sump..

det är ju bra att dölja skummaren.. och kör jag på sump kan jag ju lika gärna köra på AC1000V som är en grmmare skummare då det inte skiljer så mycket i priset jag blivit erbjuden.. så jag får en bättre skummare och döljer tekniken..

Dock så är det ju en större kostnad och mer bök...

Antingen måste jag hitta nån som kan bottenborra karet och kostnaden för det, samt kostnad för genomföring och rördragningen ner till sumpen..

Måste även ha en returpump och slang upp till karet...

Samt meckla med att få överrinningen tyst och allt vad det är.. det känns krångligt och lite avsrkämmande...

Alternativt att köpa en överinningslåda istället för att borra, då jag var väldigt nöjd med detta sist.. dock är det ju en gode stor kostnad där också..

så jag vet inte.. hmm..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

efter idogt bollande med mig själv så blir det alternativ 1.. kör utan sump med en MCE500 eller 600 beroende på vad jag kan hitta begat...

Till att börja med känns det som en ok start för att köra 5-6 fiskar, mjukoraller och några LPSer...

Den dag jag får mer pengar över och akvariet börjat belastas köper jag en överriningsbox, sump och en kraftigare skummare...

Ändrat av Jurgonh
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har lagt ut en massa trådar på olika belysningar...

Det ända jag har klart för mig iaf är storleken på karet.. då det inte går at köra större på det ytrymmet... sen har jag bestämt mig för att starta med en MCE500 eller 600 beroende på vad jag får tag på... sen dunkar jag ner vatten och 40-50 kg ls... sen får jag se vad det blir för belysning.. beror på vad jag får tag på för en någotsånär billig slant.. känns bättre att köpa ordentligt med ls istället och ha is i magen och försöka göra ett klipp på belysning...

men det känns som att jag mer börjar gå mot MH.. det är faktiskt billigare med både armatur samt vid lampvyte.. jag menar.. T5 ramp går på flera tusen för rampen och typ 1500 varje gång jag skall byta lysrör...

MH däremot kan man få en begad ramp 2x150 för en rätt billig slant, och så är det ju detta glitter =)

Men då är det det här med värmen istället... men jag tror ju ändå jag behöver köpa en AC ändå.. har alltid haft problem med värme i mina lägenheter :P här är det dock bättre... håller sig ganska precis runt 25 grader hela sommaren. och kanske 23 på vintern.. hur mycket höjer 300 watt MH tempen tro i ett 20 kvm rum?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

efter idogt bollande med mig själv så blir det alternativ 1.. kör utan sump med en MCE500 eller 600 beroende på vad jag kan hitta begat...

Till att börja med känns det som en ok start för att köra 5-6 fiskar, mjukoraller och några LPSer...

Den dag jag får mer pengar över och akvariet börjat belastas köper jag en överriningsbox, sump och en kraftigare skummare...

600 är en påhängsskummare medans 500 måste stå i karet, alltså ingen hit om du kör utan sump.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad tror ni om en Aquastyle MH 1x250 + 2x24 T5

Det blir 300 watt och en watt per liter... nån som har erfarenheter av märket?

om karet är ca 60-70cm brett så visst.. har du runt metern och över så är det 2*mh om du ska kunna täcka upp karet med belysningen.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...