Gå till innehåll

Jurgonhs nya.. planering


Jurgonh

Rekommenderade inlägg

  • Svar 150
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

lutar som jag skrivit mest åt en påhängs MCE600 där jag kommer köra zeolit och så köra nån "fattigmansvariant" av ultralith/zeovit...

vad menar du med fattigmansvariant av ultralith/zeo?! tycker inte du ska köra zeolith stenarna i skummaren om det är detta du tänkt, då du måste skaka det varje/varannan dag. Isf är det bättre att köra ner fosfat med remover och i värsta fall vodka, men du vet att vodka är inget man leker med som nybörjare, det blir lätt en krasch vid överdosering. Har du inget riktigt problem ska du inte behöva köra vodka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det menar jag. Samma pump till returen till akvariet, och som driver skummaren samtidit. Du kopplar bara på rör, från pump.. till skummaren. innan venturin. Det sitter en venturi på Aquacars skummare, som suger in luft på röret innan skummaren. enkelt. bara ha en ventil att reglera flödet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vad menar du med fattigmansvariant av ultralith/zeo?! tycker inte du ska köra zeolith stenarna i skummaren om det är detta du tänkt, då du måste skaka det varje/varannan dag. Isf är det bättre att köra ner fosfat med remover och i värsta fall vodka, men du vet att vodka är inget man leker med som nybörjare, det blir lätt en krasch vid överdosering. Har du inget riktigt problem ska du inte behöva köra vodka.

Ja precis så jag menar.. att köra ultra/zeo stenar i mediafacket på skummaren... att skaka det skall inte alls vara något problem som jag ser det.. bara att ta tag i fästet till mediafacket och skaka om...

Hittils har ingen på fourmet svarat på varför det skulle vara sämre att köra zeo/ultralithmetiden på detta sätt, mot att inte köra någonting?

Jag vil ha ner nivåerna av nitrat och fosfat redan från start för att slippa allat råkiga alger och för att få finare färger på mina koraller...

Angående vodka så körde jag det i mitt förra kar så inte heler nybörjare på det heller.

Alla får väl förr eller senare problem med för höga nivår av näring.. och/eller alger och liknande..

Återigen vädjar jag till folk att svara på varför man inte skulle kunna köra zeoliter i MCE600 skummaren och vad skulle vara dåligt med detta?

Att det inte ger samma resultat som i en riktig reaktor förstår jag.. men ger det verkligen ingenting att köra som jag tänkt? kan det crasha av en eller annan anledning genom att köra så?

Har även startat en egen tråd om denna fråga.. här: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=29984

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Annars är jag efter en del läsning lite inne på prodibio som är ampuller med bakterier och kolkälla som man doserar i.. varannan vecka bakterier, och varannan kolkällan...

sen finns det ampuller med korallmat också.. låter smidigt och behövs inga zeoliter..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För er som gillar bilder..

karet som är 100x60x50 kommer att stå där den svarta möbel rakt fram står.. möbeln väntar jag få på tisdag så efter det lär ni få bilder på bänkbygget!

(tvn som står just direkt framför kameran brukar alltså inte stå där utan väntar på försäljning.. har köpt en ny tv som står framför soffan... såg att det sgå stört ut :P )

3849436475_8ecd977889.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jao känns som att det börjar vara ganska komplett... det ända jag väntar på är att försöka hitta en Deltec MCE600 begad.. annars köper jag en ny när jag hämtar karet...

Så får vi se om grejjerna funkar bra.. har ju hört mycket skit om aquastyle-armaturerna.. så ska bli kul att se om den kommer att funka till det som är tänkt.. eller om jag få byta sen.. hursomhaver ett jävligt bra pris så värt att försöka =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såja nu var skummaren fixad också.. ett par som lägger ner sitt saltvattenskar här i stan, som har en MCE600 som jag är ute efter.. köpte även lite koraller och fisk av dom..

Får inakordera fisk och koraller hos vänner i stan medans jag startar upp =)

Så en gul kirurg, en loriculus, två musslor, och lite skiviar, en stor sinularis, och lite sådant är jag ägare av =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja precis så jag menar.. att köra ultra/zeo stenar i mediafacket på skummaren... att skaka det skall inte alls vara något problem som jag ser det.. bara att ta tag i fästet till mediafacket och skaka om...

Hittils har ingen på fourmet svarat på varför det skulle vara sämre att köra zeo/ultralithmetiden på detta sätt, mot att inte köra någonting?

Jag vil ha ner nivåerna av nitrat och fosfat redan från start för att slippa allat råkiga alger och för att få finare färger på mina koraller...

Angående vodka så körde jag det i mitt förra kar så inte heler nybörjare på det heller.

Alla får väl förr eller senare problem med för höga nivår av näring.. och/eller alger och liknande..

Återigen vädjar jag till folk att svara på varför man inte skulle kunna köra zeoliter i MCE600 skummaren och vad skulle vara dåligt med detta?

Att det inte ger samma resultat som i en riktig reaktor förstår jag.. men ger det verkligen ingenting att köra som jag tänkt? kan det crasha av en eller annan anledning genom att köra så?

Har även startat en egen tråd om denna fråga.. här: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=29984

Har en exakt sådan skummare med filterfack, och jag tror INTE det kommer fungera då du inte vet vad du har för flöde igenom "reaktorn" Sen kommer dina skakningar inte fungera i längden då jag tror du kommer ledsna på att dra i den där upp och ner för det är inte alls gjort för Zeo och stenarna kommer inte virvla runt som i en riktig reaktor. Jag rekommenderar att fråga någon mer kunnig än mig i denna fråga, detta är bara den uppfattning jag fått utav det hela. en zeo reaktor är trotsallt inte så dyr.

mvh Rickard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Yess.. känns skitbra.. väntar bara otåligt på karet... 22:a september fick jag veta häromdagen, så det är ju ett tag kvar.. men då hinner jag få tag på det som fattas.. fixa en osmostunna och kopplingar för att koppla på osmosen på vattenledningen.. lösa hur jag ska hänga upp armaturen, osv... men nu när man tillochmed har koraller väntande vill man ju starta upp nån gång =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hur känslig är vissa koraller? när kan man stoppa i vad?

Jag har ju köpt ett par koraller och fiskar från ett nerlagt kar här i stan... grejjerna är på inakordering hos folk, men jag vill ju ta tillbaka det och stoppa i karet så fort det är möjligt..

Jag får karet om ett par veckor.. då fyller jag det med osmosvatten och salt... ca 100 liter gammalt vatten kan jag få från ett par akvarister här i stan, så blir ju ca en tredjedel gammalt vatten i systemet direkt.. även ett antal kilo levande sten har jag köpt färdigt inkörd sten...

Kommer börja lite lätt med belysningen i början för att inte få allt för mycket alger.. så börjar väl med ett par timmar blåljus och en timme MH och sen öka..

Det jag tänkte är alltså.. jag har ett par stenar med skivanemoner, samt två stycken läderkoraller varav en svamp som är redigt stor...

Tror ni dom fixar att jag slänger i dom direkt vid uppstarten? reltivt nytt vatten och kort belysningstid?

Skivanemonerna förstår jag överlever vadsomhelst.. men läderkorallerna.. fixar dom det också?

Fisken slänger jag i efter en månad eller två när saker stabiliserats och nitriten är nere osv..

Men sen har jag en acropora och två musslor inhyst hos Blaze.. hur snabbt vågar man stoppa i dom? efter alla alger försvunnit eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Acros (likväl som alla SPS) bör du vara lite försiktig med då dom är lite petig på vattenvärden. Samtidigt så finns det ypperliga förutsättningar för just såna när du har nytt och fräscht vatten med massor av Ca/Mg och mineraler. Det som skulle få dom att bli ledsen vore fosfaten, men samtidigt så har du en grön matta som skulle visa sig om du har det.

Blir det ny LS så har du säkert bundet fosfat i stenen som du lär vilja laka ur innan du stoppar känsligare saker i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...