Gå till innehåll

Glomat T5 belysning


nike83

Rekommenderade inlägg

jag har haft funderingar ett tag på att bygga ut mitt ljus.. att fästa ett lysrör i fronten på mitt kar (AM percula 120) och ett rör i ryggen med olika färger..

hittade följande ny produkt jag inte sett tidigare: http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=1207

någon som har testat dessa? hur fäster man refelktorn, går de att fästa på något lätt sett?

jag hittar ingen mer information på nätet! :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Först skall jag säga att jag säljer såna här pryttlar så ta mig inte som helt objektiv.

Jag tycker Hagens GLO T5 drivdon fungerar bra. Anslutningarna till rören är tätade och det finns med såpass kabel att man kan få bort värmen från drivdonet en bit från akvariet. Ljuset är flimmerfritt och jag får intrycket att de får ut rätt bra effekt från rören. Arcadia har kommit med reflektorer som passar till T5 och inte är allt för blodigt dyra så det löser sig också. Det trevligaste med GLO är ändå att det börjar gå att sälja dem till ett pris som man inte behöver skäms för, somligt i den här branchen är ju skandalöst dyrt.

Dock får man ju ett litet pyssel att få fast rören. Jag har visserligen bara lagt rör och reflektor på akvariet, utan några som helst vidare ceremonier, fast jag vill väl inte påstå att det är nån optimal lösning. Vill man bygga in rören i en ramp eller hänga upp dem på nåt sätt så får man ju förvisso något pyssel med att få till det. Jag vill nog ändå säga att man har rätt bra betalt för det pysslet om man jämför med vad en del andra lösningar kan kosta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo det är riktigt, det finns färdiga GLO ramper i lite olika varianter också. Räknar man på kostnaden för drivdon och reflektor så blir inte skillnaden så dramatisk. Man vinner i bekvämlighet och utseende men förlorar lite i flexibilitet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack för era svar!

jag har dock inte utrymme för att köra med GLOs ramp, då jag har en "träskärm" runt karet... o de blir ungefär samma pris för att köpa lösa grejer och köpa GLOs ramp....

ingen som har erfarenhet av denna produkt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Den jag har hittat på ebay Heter Hagen Glo T5HO 2x24w/2x39w och kartongen visar det samma.

det skulle kosta med frakt hem till dörren 61,91USD.

men jag vet ju inte om den går att köra på 230volt som vi har i väggen. det var därför jag undra om nån hade köpt sånt eller liknande från USA.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den jag har hittat på ebay Heter Hagen Glo T5HO 2x24w/2x39w och kartongen visar det samma.

det skulle kosta med frakt hem till dörren 61,91USD.

men jag vet ju inte om den går att köra på 230volt som vi har i väggen. det var därför jag undra om nån hade köpt sånt eller liknande från USA.

Varför köpa från usa när de finns på triton för nästan samma pris och då vet du att dom fungerar =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kan man köra både 2x24watt och 2x39watt me samma ballast från dom?

alltså den jag har kika på kan man själv välja vilka rör man vill köra mellan 24 och 39 watt.

de ballaster och såna kitt finns inte i sverige så vitt ja vet, jag har då inte hittat såna.

de skulle ju vara fint att ha 1 sån hemma istället för att först köpa 1 kitt för 24 wattare och sen 1 kitt med 39 wattare, nu har man ju allt i en och samma ballast.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

sådär, nu sitter det st 54w rör i mitt kar....

ganska så nöjd med resultatet, MEN vad tänker de när de gör sladdarna sååå korta? tror de har lika sladdar till alla storlekar! elsladden är MAX 1meter, o sen är sladdarna till "hållarna" PRECIS så att de når fram om jag har balasten monterad på väggen i höjd med röret på änden av karet.... riktigt dåligt måste jag säga!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

sådär, nu sitter det st 54w rör i mitt kar....

ganska så nöjd med resultatet, MEN vad tänker de när de gör sladdarna sååå korta? tror de har lika sladdar till alla storlekar! elsladden är MAX 1meter, o sen är sladdarna till "hållarna" PRECIS så att de når fram om jag har balasten monterad på väggen i höjd med röret på änden av karet.... riktigt dåligt måste jag säga!

det är så tyvärr på dom flesta, känns som man ska limma ballasten på reflektorn typ.. nästan.. o sen givetvis ha en eldosa rakt över...

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det är så tyvärr på dom flesta, känns som man ska limma ballasten på reflektorn typ.. nästan.. o sen givetvis ha en eldosa rakt över...

mvh manne

precis! var på millimetern att jag fick det att passa...

för övrigt så testade jag att dra igång 2x 54w med en 24w balaster, o de gick faktiskt, men den orkade inte hålla igång båda rören.. den slocknade efter ca 5 sek....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...