Gå till innehåll

Vad är det för parasit/sjukdom som ger svarta fläckar och tappad vävnad?


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Nej. Från början hade jag tippat på förgiftning av tungmetall(er) + svart prick på försvagade fiskar. Men efter att ha hört att fiskar blivit sämre efter de lämnat en affär så faller i alla fall nästan förgiftningsteorin.

Jag har också funderat på parasiter i stil med isopoder men då borde ju angreppen läka.

Ytterligare en tanke är någon slags tensid i vattnet men då brukar det synas på huvudporer + fenkanter och det stämmer ju inte riktigt heller.

Så jag kan bara säga det stämmer inte med något jag känner till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina fiskar har inte sår på fenorna. Fenorna är mer upprivna som om de har blivit skurna av varandra.

Såren.. ja idag när jag vaknade och tittade till akvariet såg jag att A. Olivaceus som såg jättefin ut igår hade två riktigt stora sår på sidan av kroppen. Mitt på kroppen.

Klart det kan ha varit att de har slagits över natten och att det är vanliga skärsår från de andra fiskarna som läker i saltvattnet. Men jag tycker ändå det är ruskigt likt en annan sak som jag hade för länge sedan som jag inte kunde identifiera.

Fick då höra att det kunde vara fiskturberkulos eftersom fiskarna tappade skinn och kött. Men det lät lite tveksamt eftersom sjukdomssymptomen blev bättre med vattenbyten och riktigt så lätt är det nog inte att bota fiskturberkulos.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Något svar på vattentesterna ännu?

Mina fiskar har inte fått nya sår eller märken alls på kroppen nu.. deras nuvarande sår och svarta markeringar har börjat avta och läka.

Inga svarta prickar länger och den "vanliga" pricken finns inte kvar på någon fisk.

Detta gäller de fiskar som uppvisade lite tecken på tillfrisknad 2 dagar efter det att uv-c:et kopplades in och jag hade bytt cirka 150-200 liter vatten (50liter/dag) i några dagar. Övriga fiskar som fick sjukdomen är döda.

För er som råkar ut för liknande så kanske tråden inte ger så mycket svar på vad det är men hos mig hjälpte stora vattenbyten och uv-c 24/7 för att lyckas vända förloppet. Detta i samband med att fiskarna (mestadels kirurger) fortfarande åt med väldigt stor aptit.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haft mitt bredband ur funktion så därför tystnaden. Fiskturberkulos (Mycobacterium marinum) verkar lite långsökt. Visserligen så har många fiskar denna sjukdom men den utvecklas väldigt långsamt och de brukar inte tillfriskna.

Till Stigs förfrågan så vet jag att koppar i vattnet påverkar slembildningen. Sen finns det nog fler ämnen också. En fråga är om ni använder ozon eller Easy Life? Det sistnämnda eftersom jag observerat en konstighet hemma sedan jag använd detta preparat senast. Jag vet inte om jag kan knyta konstigheten till detta preparat så därför frågar jag.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Dimorb

Jag har inte kunnat åka förbi ännu då jag har jouren på jobbet, så hinner jag inte dit till kl 6. I mitt akvarium är status just nu att ingen mer dött

mina Flavecens visar inga mer symtomer än dom dom hade i helgen. Så jag vet inte om det har stabiliserat sig lite, jag har inte gjort något alls i akvariet bara låtit det vara. Låter lite hårt kanske men känns bättre att försöka ta reda på vad det är innan jag gör något.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Dimorb

Tänkte lämna en uppdatering på mitt akvarium, det verkar som eländet vad det nu var har försvunnit. Inga fler döda fiskar mina flavecens börja få tillbaka sin fina gula färg, inga andra fiskar har blivit dåliga. Så förhoppningsvis är lugnet tillbaka i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse. Jag har inte använt ozon eller easy life.

Goradl. Kul att höra att du verkar se en ljusning på problemet. Här är det nästan tvärtom. Allting började se bättre ut för att nu i dagarna se riktigt illa ut igen. Inte alls samma symptom längre. Fiskarna tappar inte sin "hud" mer men däremot ser de riktigt luddiga ut och det påminner mig om oodinium.

Är det långsökt att tro att uv-c:et skall hjälp mot oodinium eller något likartat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fiskarna äter fortfarande väldigt bra och är riktigt tjocka och runda.

Men de är "skitiga" (svarta fläckar och märken), luddiga (som oodinium) och så har de lite vanlig prick imellanåt. Börjar kännas som om det är mycket saker som håller på samtidigt här och inte bara en grej.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Dimorb

Synd och höra att det inte blir bättre för dina fiskar hoppas det löser sig, om det skulle gå ått andra hållet igen eller att jag kommer på vad som spökade i karet så säger jag till. Men nu har det bara sett bättre ut i en vecka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag bytte mycket vatten tidigare men då gav det en positiv effekt. Eller i alla fall inget negativt för fiskarna såg bättre ut och blev inte sämre. Sen om det berodde på vattenbytena eller om det bara blev så p.g.a. andra faktorer det vet jag inte.

Har inte medvetet använt koppar i karet så det är om det har kommit dit på något annat sätt.

Borde inte koppar påverka korallerna mer än fiskarna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaha då var man framme i det skedet då man känner att man måste göra någonting.

Jag har nu haft denna underliga sjukdom/kombination av olika sjukdomar i en längre period (över 3 och en halv vecka) och en del fiskar har dött och andra har varit riktigt sjuka och ser nu helt friska ut.

Det jag oroar mig mest för och som jag skulle vilja göra något åt är följande:

Har 2 kirurger till i baljan (en av tre är helt återställd) de övriga äter superbra men ändå ser de ut som om de är helt täckta med oodinium och har svarta fläckar över hela kroppen.

Jag känner att jag har försökt vänta ut sjukdomen för att se om den slår ut allt eller om den avtar på de fiskarna som är sjuka men det är ingen skillnad.

Skulle vilja göra något för dem.. medicinera, sötvattendopp eller i alla fall något..

Förslag på vad jag kan prova på?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok.. kunde plocka upp den ena kirurgen i princip med handen.

Så tog upp den och körde ett sötvattensdopp på den. Kranvatten i 5 minuter.

Det var vad jag hittade för råd här på guiden. Frågan är om det skadade mer än vad det gjorde nytta.

Får se under dagen om den klarar av att återinfinna sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...