Gå till innehåll

chaboo´s 220l


chaboo

Rekommenderade inlägg

Kommer att uppgradera från 2 små kar till ett 220l och kommer då att pyttsa över allting från de 2 mindre och sedan fylla på med nytt vatten, all LS ca 13-15kg kommer flyttas över och jag kommer köpa mer, men hur ska jag göra med sanden, vågar man flytta över den eller finns det risk att det ligger en massa skit där i som frigörs?

Detta kar kommer jag att borra och köra med en ganska liten sump då skåpet inte tillåter annat, kommer till en början köra med en Aqua Medic Miniflotor skummare som knappt får plats i skåpet ståendes så jag hoppas på att det finns lite mindre skummare. Ljuset har jag funderingar på att köra med LED och T5.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har letat lite efter bra ljus men jag är inte nån direkt fixare som kan koppla det elektriska och sånt så det blir att köpa färdiga paket, har sett att claes olsson säljer T5 ramper på 14W tror jag det var och det finns rör till dessa på marknaden med men kan man byta drossel till de armaturerna så kan man köra lite kraftigare rör med.

LED belysning är en annan del i frågan som jag funderat lite på och hittade en ramp på 120cm som borde passa och vill gärna få era synpunkter på den och om den ramper samt en ramp med T5 räcker till 220L revakvarium

http://www.fish-street.com/weipro_led_lighting_led-c?category_id=118

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Letar runt efter en bra skummare som jag dessutom kan gömma i skåpet under och funderar på en Deltec MCE 300 som borde få plats, om inte så får jag ordna så jag kan hänga den i karet, men finns det då någon mening med att ha sump??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker att du ska ha en sump. man gömmer all teknik där nere, plus att det blir lättare med medicering, tillsättning av avdunstat vatten mm.

Kolla på aquarium systems skummare, finns hos Akvarie leasing, jag har en sån och är riktigt nöjd! kostar inte för mycket heller!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kommer att borra i Akvariet och köra med sump, skåpet där sumpen ska stå är 40cm högt och undrar om ni kan rekomendera en skummare som passar in i höjd utan att det blir krånligt att att göra ren.

Angående borrning, finns det nån speciell anledning till att majoriteten har en låda runt den borrade delen och är det något man bör köra med kom med för och nackdelar, vill få detta så bra som möjligt innan man har fyllt karet med liv.

Ska ta lite bilder under helgen och lägger in dessa i tråden nästa vecka, ska bättra mig på att följa upp mina små projekt på forumet nu "Höst löfte"!!

Vet inte min inriktning ännu men det finns vissa önske mål på fiskar i familjen så som en "doris" från grabben bla och en Sohal från frugan:/ "dyrt"!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kommer att köra med ett rör som går upp mot ytan.

skulle genomförningen o botten börja läcka av någon anldening så går allt vatten ut den vägen, har man en skyddande glas box med överining så stannar merparten av vattnet kvar i akvariet ändå, upp till överingen.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmmm...Ok, jag har glas hemma som man skulle kunna skära till och silikona dit, ska man fixa en avrinnings kam till ena sidan eller båda och kan man göra en själv i plexiglas "vilket jag har hemma med"?

Sedan ska man veta hur hög vatten nivå man vill ha, eller finns det nån riktlinje som "alltid" funkar?

Blev tusen frågor nu känner jag men som sagt vill att det ska bli bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmmm...Ok, jag har glas hemma som man skulle kunna skära till och silikona dit, ska man fixa en avrinnings kam till ena sidan eller båda och kan man göra en själv i plexiglas "vilket jag har hemma med"?

Sedan ska man veta hur hög vatten nivå man vill ha, eller finns det nån riktlinje som "alltid" funkar?

Blev tusen frågor nu känner jag men som sagt vill att det ska bli bra.

en kam från aquamedic(30cm) tex kostar ca 100kr i butik , och då är den ställbar ca 1-2 cm, men givetvis kan du göra en egen kam i plexi , bara kul o göra något sånt själv om man nu vill.!

om du nu ska fixa glasen själv se till att dom också håller för ev vattentryck så du provar det. hörnan som du kommer att ha röret genom botten bör kunna vara tomt på vatten samtidigt som resterade är fullt med vatten.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror nog att det glaset jag har är i tunnaste laget för att fixa hörnet samtidigt som jag misstänker att det kan gå då hörnet inte ska vara så stort och att vinkeln gör så att det håller, men vem vågar chansa?

Hålet blev inte borrat som det var planerat så det får bli kommande vecka.

Vi var på Kålmårdens djurpark för att få lite inspiration gick vi in på Tropikariet vilket var så där enligt mig, vissa hade väldigt stora akvarier att simma i medans enligt mig det stora Hajakvariet var lite litet för de arterna, lite till inga koraller i de flesta och 2st med väldigt mycket mjukisar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ni som läser och har kunskapen.

Min sump kommer bli väldigt liten har jag just noterat ca16-20l, är det nån mening ens att ha den då om man bortser från ytavrinningen, känns som att en sump är till för mer saker än bara det och gömma teknink i.

Tacksam för synpunkter på den frågan!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När det gäller storleken på sumpen så är det ju där du kommer att märka av avdunstningen först. I takt med att vatten dunstar så sjunker vattennivån i sumpen. Om vattennivån sjunker så lågt att returvattenpumpen går torr, så kan pumpen gå sönder. Men en liten sump är du alltså ganska beroende på att ha någon form av automatisk vattenpåfyllning. Har du det?

Finns det verkligen inte plats för en större sump? Billiga begagnade glasakvarier finns ju på Blocket, och t.o.m. en tom salthink borde ju vara större än den sump du nu planerar.

När det gäller överrinningsbox vet jag inte vilken tjocklek som räcker. Men även om det inte skulle räcka, så är det inte hela världen om boxen rämnar, så länge som överrinningsröret har sin öppning på en nivå högt upp nära karets vattenyta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Problemet är att akvariet är 6kantingt vilket gör att jag inte kan ha vilket akvarium som helst som sump, men nu har jag snackat med Fredrik som jobbar i en butik i täby om vilka möjligheter jag har och vilka skummare som skulle passa in i skåpet och det visar sig att jag har trångt uppåt med dessvärre så det får bli en påhängsskummare iaf, vill jag sedan ändå köra med sump så får det bli med ytavrinningsbox eller vad det heter.

Det positiva är ju att jag nu kan börja jobba på aquascaping och få de andra grejerna som behövs på plats.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det låter ju bra. Säg till annars om du behöver hjälp med något!

Tack!

Nu kommer mitt stora dilemma som jag vill få råd av er andra gammla rävar i hobbyn ;)

Mitt nya ska stå där mitt befintliga står och tänkte använda det vattnet "100l" och den stenen + vattnet från mitt clownhotell med sten, kommer sedan att fylla på med nyblandat vatten i det nya, kan det bli något problem för de räkor och fiskar och koraller som nu bor i mina akvarier nu om de följer med från start så att säga i mitt nya?

Blev lite krånlig fråga men jag hoppas ni förstår min tanke och kan hjälpa mig med detta, sedan så kommer jag leta efter lite mer ls då jag nu har 13-16kg vilket är lite i underkant. Sanden från de gamla akvarierna låter jag vara kvar och köper senare ny sand är min tanke men då kom jag på att fiskarna inte klarar en sån sak då det blir sandstorm under ett par timmar innan det lagt sig, eller ska man ha i ny sand i karet innan man lägger i stenen, har läst lite olika om den saken så lite hjälp där med uppskattas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kommer nog gå alldeles utmärkt att göra som du beskriver. Att låta den gamla sanden ligga kvar kan vara en bra idé, men ta ändå gärna ett par deciliter och lägg ner i det nya karet, detta hjälper den nya sanden att få in de bakterier som du haft förut.

Du kan vänta med gott samvete att lägga ner ny sand om du vill det, se bara till o blöt upp den innan ifall det är torr korallsand, du kan även skölja av den innan också så du får bort mycket av det du inte vill ha med i karet. Visst kommer det kanske bli lite grumligt när du fyller på sanden, men stäng av cirkulationspumparna precis när du gör det så ska det nog gå bra.

Fyller du på med levande sand så skär du bara ett snitt i påsen och lägger ner den försiktigt på botten och sedan häller ut sanden bit för bit, så ska det nog inte bli så dimmigt i karet. Det går även at göra på liknande vis med sköljd torr sand, man lägger sanden i en påse och fyller på med lite akvarievatten, sedan ner till botten och häller ut det där lagom försiktigt.

Hoppas du hänger med hur jag menar. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo då jag fårstår precis vad du menar.

Tänkte bara höra mig för om korallerna måste vara i vatten medans jag förflyttar dem eller om de klarar en kort stund i en frigolit låda med fuktat papper medans jag tömmer det ena akvariet som står på samma plats som jag ska mitt nya på, detta skulle underlätta lite då några sitter på ganska stora stenar som inte skulle få plats i de hinkar jag har hemma plus att jag tänkte föra över fiskarna och de andra djuren i en hink.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...