André Postat 31 augusti 2009 Postat 31 augusti 2009 Tjo jag lider av Magnesium brist i mitt kar.Det ligger runt 1060 hela tiden och får inte upp det mer än till max 1100.Har ni nått tips på nån form av super pulver eller dylikt som skulle kunna boosta upp dom sista 300 - 400 ? Citera
Vargklo Postat 31 augusti 2009 Postat 31 augusti 2009 Hur stort är ditt kar?Det är ganska jobbigt/dyrt att höja magnesium mycket med tillsatser, så ibland kan det vara enklare att köra stora vattenbyten med ett bra revsalt, speciellt i mindre kar. Citera
Slanten Postat 31 augusti 2009 Postat 31 augusti 2009 Hej!Har du testat magnesiumklorid och magnesiumsulfat? Finns på många webshoppar. Använd gärna Aquacalculator för att räkna fram doseringen. https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=20999&highlight=aquacalculator Citera
André Postat 31 augusti 2009 Författare Postat 31 augusti 2009 Mitt kar ät på 540l och jag kör vatten byte ca 20 % en gång i månaden Citera
nike83 Postat 31 augusti 2009 Postat 31 augusti 2009 vad har du för salthalt? det hänger med saltet! hur ser ditt calcium ut ? Citera
Andreas N Postat 31 augusti 2009 Postat 31 augusti 2009 20% i månaden kan nog vara i minsta lagret så jag förstår att det sjunker.Jag har bytt 25% i månaden och mitt sjunker trotts att jag lagt i 2 skopor bio magnesium var dag.Nu så ser jag i aqua calculator att du bör tillsätta ca 1,5 kg magnesium clorid + 130 gram sulfat ca för att få upp värdet till 1300. detta bör du sprida ut på minst 10 dagar iaf.Att mäta Kalciumet vid så låga magnesium värden är lön löst så ta upp magnesiumet först och kolla Kalcium nivån efter då vet du vad din tot halt ligger på. Citera
stigigemla Postat 31 augusti 2009 Postat 31 augusti 2009 Jag skulle tro att din salthalt är låg. Kan du inte ta med litet vatten till någon som har en refraktometer och kolla? Citera
André Postat 1 september 2009 Författare Postat 1 september 2009 Min salt halt är på 1.023 och jag har en refraktometer Citera
_Manne_ Postat 1 september 2009 Postat 1 september 2009 andré , vilket salt köper du ?mvh manne Citera
stigigemla Postat 1 september 2009 Postat 1 september 2009 Ta upp salthalten till 1.025 eller 35 promille på saltmätaren. Det är vid naturlig salthalt du bör ha naturliga värden på de ämnen som ingår i saltvattnet. Värdena bör väl stiga ungefär 10% men magnesiumet behöver antagligen höjas en bit efter det. Citera
Benighted Postat 1 september 2009 Postat 1 september 2009 Är övriga värden bra? Ca/Alk? Är dom helt normala och Mg så lågt så känns det ju som det även kan vara testkittet som är kasst, då Mg/Ca/Alk värdena har beroenden till varann, har man lågt Mg så skapas kalciumkarbonat (har jag för mig) lättare som i sin tur sänker Ca och Alk. Annars så kan det ju som sagt vara dåligt salt.. En del salter har haft kända problem med just Mg... T.ex. Reef Crystals.. så saltmärket är alltid intressant att få reda på... Citera
André Postat 1 september 2009 Författare Postat 1 september 2009 andré , vilket salt köper du ?mvh manneInstant OceanTa upp salthalten till 1.025 eller 35 promille på saltmätaren. Det är vid naturlig salthalt du bör ha naturliga värden på de ämnen som ingår i saltvattnet. Värdena bör väl stiga ungefär 10% men magnesiumet behöver antagligen höjas en bit efter det.Får testa det, tackar.Är övriga värden bra? Ca/Alk? Är dom helt normala och Mg så lågt så känns det ju som det även kan vara testkittet som är kasst, då Mg/Ca/Alk värdena har beroenden till varann, har man lågt Mg så skapas kalciumkarbonat (har jag för mig) lättare som i sin tur sänker Ca och Alk. Annars så kan det ju som sagt vara dåligt salt.. En del salter har haft kända problem med just Mg... T.ex. Reef Crystals.. så saltmärket är alltid intressant att få reda på...Cal är lite nere också, men resten ser ok ut Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.