Gå till innehåll

Magnesium brist


André

Rekommenderade inlägg

20% i månaden kan nog vara i minsta lagret så jag förstår att det sjunker.

Jag har bytt 25% i månaden och mitt sjunker trotts att jag lagt i 2 skopor bio magnesium var dag.

Nu så ser jag i aqua calculator att du bör tillsätta ca 1,5 kg magnesium clorid + 130 gram sulfat ca för att få upp värdet till 1300. detta bör du sprida ut på minst 10 dagar iaf.

Att mäta Kalciumet vid så låga magnesium värden är lön löst så ta upp magnesiumet först och kolla Kalcium nivån efter då vet du vad din tot halt ligger på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är övriga värden bra? Ca/Alk? Är dom helt normala och Mg så lågt så känns det ju som det även kan vara testkittet som är kasst, då Mg/Ca/Alk värdena har beroenden till varann, har man lågt Mg så skapas kalciumkarbonat (har jag för mig) lättare som i sin tur sänker Ca och Alk. Annars så kan det ju som sagt vara dåligt salt.. En del salter har haft kända problem med just Mg... T.ex. Reef Crystals.. så saltmärket är alltid intressant att få reda på...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

andré , vilket salt köper du ?

mvh manne

Instant Ocean

Ta upp salthalten till 1.025 eller 35 promille på saltmätaren. Det är vid naturlig salthalt du bör ha naturliga värden på de ämnen som ingår i saltvattnet. Värdena bör väl stiga ungefär 10% men magnesiumet behöver antagligen höjas en bit efter det.

Får testa det, tackar.

Är övriga värden bra? Ca/Alk? Är dom helt normala och Mg så lågt så känns det ju som det även kan vara testkittet som är kasst, då Mg/Ca/Alk värdena har beroenden till varann, har man lågt Mg så skapas kalciumkarbonat (har jag för mig) lättare som i sin tur sänker Ca och Alk. Annars så kan det ju som sagt vara dåligt salt.. En del salter har haft kända problem med just Mg... T.ex. Reef Crystals.. så saltmärket är alltid intressant att få reda på...

Cal är lite nere också, men resten ser ok ut

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...