Ricke Postat 11 september 2009 Postat 11 september 2009 Var hittar man de rosa/röda rören o vilka färger framhäver dem? Citera
saltbjörkan Postat 11 september 2009 Författare Postat 11 september 2009 Var hittar man de rosa/röda rören o vilka färger framhäver dem?fråga inte mej haha men det är många som tippsar om dom Citera
Datate Postat 11 september 2009 Postat 11 september 2009 Finns nog lite varstans.Bioted, Triton, C-life...troligen hos de flesta.Har fått för mig att de tar fram rött gansa mycket (men kan ha fel). Citera
saltbjörkan Postat 11 september 2009 Författare Postat 11 september 2009 Finns nog lite varstans.Bioted, Triton, C-life...troligen hos de flesta.Har fått för mig att de tar fram rött gansa mycket (men kan ha fel).ja man bli ju nästan sugen på att köra 3 blå, ett rött, 4 14k (vita) rör,vad tror ni? Citera
Datate Postat 11 september 2009 Postat 11 september 2009 Efter att ha prövat flera kombinationer skulle jag vilja påstå att man får bättre färger och trevligare ljus med fler blårör än vita. Har även sett burkar helt utan vita rör...å de känns ännu bättre än de med vita.Naturligtvis har det ju väldigt mycket med hur man anser att ett saltkar skall se ut, men iallafall jag tycker att ett lite blåaktigt rev är trevligare än ett "vitt".Som sagt...smaken är som baken, men man ska nog inte vara rädd att överdriva blåljuset en aning...det blir inte så blått som man kan tro. Citera
saltbjörkan Postat 11 september 2009 Författare Postat 11 september 2009 Efter att ha prövat flera kombinationer skulle jag vilja påstå att man får bättre färger och trevligare ljus med fler blårör än vita. Har även sett burkar helt utan vita rör...å de känns ännu bättre än de med vita.Naturligtvis har det ju väldigt mycket med hur man anser att ett saltkar skall se ut, men iallafall jag tycker att ett lite blåaktigt rev är trevligare än ett "vitt".Som sagt...smaken är som baken, men man ska nog inte vara rädd att överdriva blåljuset en aning...det blir inte så blått som man kan tro.de jag mäst tengker på är att korallerna ska få tillräkligt med ljus med, rätta mej om jag har fel men ett blå rör lyser vell inte med lika många lumen som ett vitt/gult gör?tycker själv med om blå ljus men allt ska trivas med=) Citera
Datate Postat 11 september 2009 Postat 11 september 2009 Där är jag inte kunnig nog att uttala mig, men vad jag vet så har jag sett mycket välmående musslor i ett kar på 65 eller 70 högt, där musslorna står på botten. Armaturen sitter runt 15-20cm över ytan. 8x39W har jag för mig. Mestadels eller enbart blåljus.Är mestadels stenkoraller i den burken.Prata med Magnus på C-life för mer exakt info (kan ha missat eller blandat ihop nått där). De har det på det viset i deras visningsburk. Citera
Lasse Postat 11 september 2009 Postat 11 september 2009 de jag mäst tengker på är att korallerna ska få tillräkligt med ljus med, rätta mej om jag har fel men ett blå rör lyser vell inte med lika många lumen som ett vitt/gult gör?tycker själv med om blå ljus men allt ska trivas med=)Det är inte riktigt så enkelt. Korallerna skiter i lumen - de är intresserade av våglängder. För oss ser inte de blåa rören ut att vara så starka men de innehåller många av de våglängder som korallerna (särskillt de som lever lite djupare) behöver. De för vårat öga svagare rören kan vara rena dynamiten för koraller.Själv kör jag just nu med 2 blåa, 1 artinic (skall ligga i övre delarna av UV-A) , 1 FJ purple och två vita 10.000 K. Till detta har jag en 22 watts LED spott på ca 6500 Kelvin som jag kör i ena hörnet. Kan inte uttala mig om tillväxt än eftersom karet bara gått i 4 veckor men de mjukkoraller jag har ser ut att trivas bra och en stjärnpolyp har börjat att sprida sig redan.MVH Lasse Citera
saltbjörkan Postat 12 september 2009 Författare Postat 12 september 2009 okej! har alltid trott att ett blå rör lyste sämmre för korallerna men då får det nog bli 4 blå 4 vita då hehe phuu kommer alldrig bestämma mej hehe Citera
Laggeman Postat 12 september 2009 Postat 12 september 2009 Kör det till o börja med Marcus, så kan du eventuellt testa med ett rött rör längre fram när du känner att du har ekonomin till det. Citera
saltbjörkan Postat 12 september 2009 Författare Postat 12 september 2009 Kör det till o börja med Marcus, så kan du eventuellt testa med ett rött rör längre fram när du känner att du har ekonomin till det.får nog bli så ja... Citera
saltbjörkan Postat 12 september 2009 Författare Postat 12 september 2009 I dag har jag handlat lite till och pillat lite med amaturen med..fick med mej hem en 1mm wijer 4 meter, 10 socklar, 3 svarta hönnsarövar,några små bulltar och muttrar.bilder på bygget: Citera
saltbjörkan Postat 14 september 2009 Författare Postat 14 september 2009 Någon som vet var man kan köpa svart förlängningssladd ca 2 meter.tängte jag kunde köpa 3 st att ha som strömsladd.så klipper jag bara av honan så har jag en snygg sladd med pressad kontackt..men hittar inte var man kan köpa dessa hittar enbart i 20m längde. Citera
wrang Postat 14 september 2009 Postat 14 september 2009 har du sökt nån stans själv på nätet?Clas ohlsonshttp://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=135944522 Citera
saltbjörkan Postat 14 september 2009 Författare Postat 14 september 2009 har du sökt nån stans själv på nätet?Clas ohlsonshttp://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=135944522hur fasiken hitta du den haha =) jag googla och titta inne på ikea och kjellocompani mm tack för hjälpen. Citera
wrang Postat 15 september 2009 Postat 15 september 2009 eller köp en förlängnings sladd för 40kr å klipp av hon uttags delenglöm ej att sätta en dragavlastare/Kabelgenomföring i armaturen för att ev att kabeln åker ut eller skadas utav plåtenfinns både i gummi och med gängning Citera
saltbjörkan Postat 15 september 2009 Författare Postat 15 september 2009 de har jag redan monterat =) men tack endå Citera
saltbjörkan Postat 17 september 2009 Författare Postat 17 september 2009 Ja fort går de inte här men lite har hänt var och köpte alla rör som min lokalahandlare hadde =) sen så har jag börjat dra kabel tycker det blev kanska bra fast jag skulle hälst villja ha allt i profilrören men men.. Citera
saltbjörkan Postat 17 september 2009 Författare Postat 17 september 2009 såja nu så har jag fott hem Hf-donen tack åter igen till Jimmy här på guiden för hjälen..Nu ska jag bara ha någon som kan koppla in dom för jag fattar inte hur man ska göra hehe.här är några biler: Citera
_Manne_ Postat 17 september 2009 Postat 17 september 2009 den "röda" kontakten är för inkommande späning från väggutag. gjord , ledare , nolla. , bilden som visar schema för lysrören , bara följ det , inget svårt , bara tänk på att det är två stift i varje ände av lysröret.mvh manne Citera
Laggeman Postat 17 september 2009 Postat 17 september 2009 Så bra att det gick vägen Marcus!Har du mer du behöver hjälp med så bara hojta till. Citera
saltbjörkan Postat 18 september 2009 Författare Postat 18 september 2009 den "röda" kontakten är för inkommande späning från väggutag. gjord , ledare , nolla. , bilden som visar schema för lysrören , bara följ det , inget svårt , bara tänk på att det är två stift i varje ände av lysröret.mvh mannejodå det ska nog lösa sej nog tängte bara att det var bäst en Elektriker kunde koppla ihop allt så vet jag att det är bra gjort hehe. Citera
Gnarkill Postat 29 september 2009 Postat 29 september 2009 Hur går det med rampen? har du fått kablat ihop allt=)tänkte om du kan berätta lite om de lysrör du ska använda? Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.